* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 18
I alt: 18

Forfatter Emne: Blokering af cookies?  (Læst 7078 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Blokering af cookies?
« Dato: 21, Januar 2008 - 17:54 »
Jeg har d.d. bestilt en færgebillet til Molslinien online.
Det gik fint indtil punktet "Udskriv reservation", som bare gav et tomt vindue.
Nå, jeg løste mit umiddelbare problem ved at lave et skærmdump af det afsluttende vindue, hvor reservationsnummeret stod, men bagefter var jeg nysgerrig efter årsagen.
Det viser sig nu, at hele reservationsforløbet kører på en usikker side (http), men udskrivning af reservationen som pdf er på en sikker side (https) - og på sidstnævnte blokeres en cookie, som webstedet forsøger at placere - heraf fejlen.

Derfor nu to spørgsmål:
1. Jeg kunne kun finde en rapport over blokaden, men ikke som ved pop-up en mulighed for midlertidigt at slå den fra. Findes en sådan mulighed?
2. Er der et enkelt flueben jeg kan fjerne, så den ikke driller fremover - uden at jeg helt kompromitterer sikkerheden på min PC?

Eller er det bare Molslinien, der har valgt et åndssvagt system til udskrift?

P.S. Det hører med i billedet, at jeg bagefter har fået den pdf, jeg ikke kunne åbne direkte, tilsendt på en mail, som jeg selvfølgelig problemfrit kunne printe.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Blokering af cookies?
« Svar #1 Dato: 26, Januar 2008 - 10:59 »
Har du da slået cookies fra i browseren ?

Alternativt kan du tilføje : www.mols-linien.dk til "websteder du har tillid til" det kan nogle gange lette for mange af de trivielle problemer. Nogle gange giver det flere som fx. når jp.dk linker til artikler liggende på et andet domæne.
Netbanken har nogle (fx. overførsels) dialoger liggende på en sti der overhovedet ikke matcher navnet på "hoved" domænet.

Jeg bruger ret jævnligt molslinien's online system og kan ikke huske andre problemer end at der ikke var plads eller ingen "rød billet" at få på den afgang.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Blokering af cookies?
« Svar #2 Dato: 26, Januar 2008 - 12:22 »
Tak for svaret, Kusco.

Du er ganske givet på sporet, og jeg har, inspireret af dit svar, kikket på mine internetindstillinger (i MSIE7) under "Beskyttelse af personlige oplysninger".
Min indstilling er standardindstillingen :
Mellem
- Blokerer tredjepartscookies, der ikke har en kort beskrivelse af politik til beskyttelse af personlige oplysninger
- Blokerer cookies, som bruger personlige oplysninger uden dit udtrykkelige samtykke
- Blokerer cookies fra oprindeligt websted, som bruger personlige oplysninger uden underforstået samtykke

Jeg vil gætte på, uden at have undersøgt det nærmere, at Molslinien forsynder sig mod pind nummer 1.
Og du har ret i, at jeg kan tilføje Molslinien med "tillid". Jeg kan endda gøre det mere præcist end du angiver, idet selve fanen med personlige oplysninger giver mulighed for at lave både en sortliste og en hvidliste med hensyn til cookies.
Dette er utvivlsomt hele forklaringen.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk