* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: NOx ?  (Læst 20804 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
NOx ?
« Dato: 24, Januar 2008 - 18:22 »
Jeg er klar over jeg nok kan finde svaret på nettet om dette.
Men jeg drister mig ud i at starte en tråd, hvem ved måske kommer der en hel spændende debat ud af det.

Jeg har kigget lidt om emnet brændstof til bil. Her altså kuns diesel typer som biodiesel og rapsolie.
Jeg forstår nox er en dårligdom og har fået forklaringen en gang, men længe glemt den.

Subsidiært:
Hvorfor er det at det ikke er brændstoffet men motortypen vs. indholdet i indsugningsluften (til motoren) der afgør mængden af nox i udstødningen ?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #1 Dato: 24, Januar 2008 - 18:59 »
Den korte og enkle forklaring er at N-O forbindelserne dannes af kvælsof og ilt , som er i luften , ikke fra brandstoffet. 
Det er det høje tryk og den høje tenpera tur i cylinderen under eksplosionen som får disse grundstoffer til at gå i forbindelse. 
Ved ekspansionen køles så hurtigt at de kedelige stoffer ikke når at sønderdele igen. Situationen fastftyses så at sige.

Der dannes primært NO, men det iltes i atmosfæren videre til det farligere NO2.

Den af gørende faktor er især temperaturen, så ved at blande udstødningsgas i indsugningsluften, kan man sænke flammetemperaturen i eksplosionen, og derved sænke NOx produktionen. Det gør alle modrene benzindrevne biler. Men desværre har det andre negative virkninger på GDI motorer.


Forklaringen er nok lidt kortfattet, men i store træk rigtig.

Kemikerne kan nok flette lidt flere ligegyldige detaljer på. 

Ligegyldig detalje, plejer man her i debatten at kalde det, man ikke selv har helt styr på.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #2 Dato: 24, Januar 2008 - 20:06 »
Om en detalje er ligegyldig eller ej, afhænger af, hvad svaret skal bruges til.
Her kan jeg tilføje, at NOx i sidste ende bliver til salpetersyre og altså bidrager til sur regn. Hvis man ikke er bybo, er det den vigtigste dårligdom. I byer kan koncentrationen af NO2 være så høj, at det i sig selv optræder som giftstof og er skidt for folk med svage lunger.
Det skal desuden nævnes, at en af de tre måder, tre"vejs"katalysatoren i benzindrevne biler virker på, er at den reducerer NO til frit kvælstof med uforbrændt benzin og CO som reduktionsmidler. De to andre måder er så, at også mængderne af kulbrinte og CO reduceres samtidig.
Men her var det vist diesel, det drejede sig om ...
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #3 Dato: 24, Januar 2008 - 20:17 »
Tak. Hurtig fyldestgørende svar (ser det ihverfald ud til).

Det er nemlig rigtigt at man recirkulerer noget af udstødningsgassen med ventilen: EGR Exhaust Gas Recirculation

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #4 Dato: 25, Januar 2008 - 01:28 »
Salpetersyren på landet er vel ikke værre end at bønderne kan kalke sig ud af problemet.
Men her i villakvarteret blander NOx sig med brændovnenes os, så vi ikke kan se vintersolen for fotokemisk smog. Det er værre end salpetersyreregn.

Det skyldes brændeovnene og diesel-bilerne -bus og -tog.
Det er alt sammen noget som "de grønne pædagoger" og ligesindede ønsker fremmet.  Det er værre end salpetersyreregn.
« Senest Redigeret: 25, Januar 2008 - 01:37 af harbst »
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #5 Dato: 25, Januar 2008 - 08:45 »
For den enkelte dieselmotor har EGR den uheldige virkning at sod fra udstødningsgassen forbinder sig med olietåger fra krumtaphusudluftningen og langsomt, men sikkert stopper indsugningsmanifolden til, især når man kører økonomisk. EGR slås nemlig fra ved højere belastning.

Så er det jo godt når man har en VAG-bil, hvor man for små midler kan tilslutte sin computer til bilen og skrue EGR helt i bund uden at få sorte fingre. Herved øges friskluftmængden med 50% ved lav belastning.

På f.eks. Alfa Romeo kan man ikke gøre det via computer, kun via egentlig chiptuning, og en afblænding af EGR-porten vil få styringen til at gå i fejlmodus, fordi indsugningsluftmængden bliver højere end foreskrevet.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #6 Dato: 25, Januar 2008 - 09:21 »
Økonomisk kørsel i diesel vogn straffes alligevel ved syn da de har en ide med at måle bla. partikel indhold i røgen.
Når de så trykker pedalen HELT i bund så omdr. tælleren rører ved 8000 så kan jeg garantere for at fortidens synder vælter ud af bag.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #7 Dato: 25, Januar 2008 - 10:05 »
Det samme problem med tilsnaskning i indsugning og indsugningsventiler har jeg med min GDI motor.
Den er på benzin og med tændrør men sprøjter ind som på en dieselmotor.
Rensning af indsugningen er ret dyrt, så jeg har spekuleret på om man ikke på en måde kan ændre systemet, så olie og udstødning ikke kommer til indsugningen, når man kører økonomisk.

Hvis man engang imellem kunne skylle systemet med benzin , kunne det måske også hjælpe.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #8 Dato: 25, Januar 2008 - 11:21 »
« Senest Redigeret: 25, Januar 2008 - 11:23 af E. Tranberg »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: NOx ?
« Svar #9 Dato: 25, Januar 2008 - 11:57 »
Jeg kunne godt tænke mig at se den dieselmotor der får omdrejningstælleren op omkring 8000.

Bent.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #10 Dato: 25, Januar 2008 - 12:42 »
Hermed et par billeder:

http://www.eifflaender.com/enginepics.htm

Lille, men flittig; 24.000 RPM. Bruger godt nok ether, men teknisk set diesel.

Marek.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: NOx ?
« Svar #11 Dato: 25, Januar 2008 - 14:11 »
Højst relevant til tråden. Så mangler vi bare at du peger på hvor EGR'en sidder.
Suk!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #12 Dato: 25, Januar 2008 - 15:05 »
Salpetersyren på landet er vel ikke værre end at bønderne kan kalke sig ud af problemet.
Nej, Danmark er jo heldigvis begunstiget med en god kalkrig jordbund. :) Men før katalysatorerne på benzinbiler blev standard, bidrog biltrafikken med ca. 50% af den samlede NOx-forurening, og især de svenske skove led svært under denne.
"Sur regn" er jo heldigvis et fortidigt miljøproblem, fordi det er lykkedes at råbe politikerne op, og der er taget mange gode tiltag ((NOx-og SOx-grænser på store kedler, mindre svovl i diesel- og fyringsolie, katalysatorer).
Har du bemærket, at partikelfiltre til dieselmotorer for tiden er et af de hotte emner blandt miljøfolk? Ligeledes er der fokus på miljøcertificering af brændeovne.
Men vi kan jo kun klare "et problem ad gangen" på miljøområdet - så giv dig tid!  ;)
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #13 Dato: 26, Januar 2008 - 01:20 »
Tak til Tranberg for de gode link om modificering af GDI motoren.

De førte også til andre gode steder.

I stedet for at afblænde  kanalen, vil jeg se om man ikke kunne styre egr ventilen til at være konstant lukket.

Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: NOx ?
« Svar #14 Dato: 26, Januar 2008 - 10:39 »
Jeg kunne godt tænke mig at se den dieselmotor der får omdrejningstælleren op omkring 8000.

Bent.

Jah den går godt men så godt går den heller ikke. Selvfølgelig tager den ikke 8 men 6000 omdr. maks. regulatoren begynder endda nok at lukke ned inden.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk