* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Mærkelig måling på udgangstransformator  (Læst 9137 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Mærkelig måling på udgangstransformator
« Dato: 02, Februar 2008 - 06:55 »
Jeg sad og fik lyst til at bygge mig en røreffektforstærker, ikke fordi jeg i og for sig mangler en udgangsforstærker, mine ret eksotiske af slagsen baseret på et spread spectrum princip virker fortrinligt, men jeg blev helt trist ved tanken om at gå i graven uden at finde ud af om nogle bestemte principper lyder så guddommeligt som de skulle efter mine beregninger.

De røde glødetråde står så godt til de langsomme satser i Brahms' strygekvartetter, og det beroliger mig meget at kunne inspicere hver enkelt elektron visuelt inden den får lov til at yde sit bidrag...
Hertil kommer at jeg har bjerge af komponenter liggende så det er kun et spørgsmål om at gide, ikke om økonomi.

Jeg når frem til at man med ECC82 som udgangsrør sagtens kan opnå mellem en halv og en hel watt uden på nogen måde at køre rørene for hårdt.

Så jeg målte lidt på DCmodtandene på primærsiden af nogle af mine udgangstrafoer, og her var der noget jeg ikke kan forklare. Når jeg måler mellem batteri, B, og skærmgitter, SG, får jeg noget omkring 100ohm. Noget lignende mellem SG og P, formodentlig plate. Men når jeg måler mellem B og P så er der tilsyneladende slet ingen forbindelse, hvor sund fornuft siger at der skulle være et par hundrede ohm.

Nu har jeg det ikke liggende lige her, men jeg kommer i tanke om at jeg ikke har prøvet at vende polariteten for hvis der skulle være indbygget en diode af beskyttelsesgrunde i den grundigt indkapslede transformator, men jeg har aldrig hørt om sådan noget.

Det er nok noget ufattelig banalt jeg har overset, men har i nogen forslag til forklaringer?

Hilsen
Søren Basbøll

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Mærkelig måling på udgangstransformator
« Svar #1 Dato: 02, Februar 2008 - 12:16 »
Jeg har heller aldrig hørt om at der skulle være diode i den slags.
Så du må på en eller anden måde have målt forkert.

Hvis du skal have noget fornuftigt ud af ecc82 som rør i et udgangstrin, skal det vel køre i push-pull og så skal du have en speciel trafo til det formål.  Skærmgittertilslutning, har da heller ikke meget med ECC82 at gøre.


Kunne din måling være fordi du har fat i en push-pull trafo med to adskilte primærviklinger og så er kommet til at måle på terminalerne B og P hørende til to forskellige viklinger, for så er der jo ingen galvanisk forbindelse.
Jørgen Harbst

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Mærkelig måling på udgangstransformator
« Svar #2 Dato: 02, Februar 2008 - 13:21 »
Jo, det er også sådan noget jeg forestiller mig. Med hensyn til målingerne, så vil jeg først sove på det efter en nattevagt og så håbe på senere at se lyset med friske øjne, selv om det måske vil være mørkt til den tid.

Skærmgitterudtag er der på de fleste seriefremstillede udgangstrafoer, formodentlig fordi det ikke koster noget at lave og så slipper fabrikanten for at have to versioner af den samme trafo.

Push-pull, tjah, tjoh, jeg kan ikke lide spejlsymmetrisk pp til high-end formål fordi man får udbalanceret de lige harmoniske, og dem vil jeg netop gerne bevare. Så min løsning er 2 x ECC82 i en SRPP kobling og da røret, som det jo fremgår af betegnelsen, er en dobbelttriode, så vil jeg koble dem uafhængigt og lade dem trække via hver sin primærvinding. Så vil der faktisk kunne køre 10W i hele herligheden og med en realistisk virkningsgrad på 10% giver det én W ud. Skærmgitterudtaget kan bruges hvis der er brug for en lavere belastningsimpedans. Effekterne er mikroskopiske i forhold til hvad transformatoren er beregnet til.

Så push-pull, ja, men ikke symmetrisk, og rørene er DCmæssigt i serie og ACmæssigt i parallel, hvad der også er en fordel.

Det var lidt uklart udtrykt, måske kan det alligevel forstås.

Det kunne i øvrigt være fristende at lave en trefaset strømforsyning, jeg har altid undret mig over at det ikke har vundet indpas i bedre audio.

Hilsen
Søren Basbøll

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk