* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 35
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 16
I alt: 17

Forfatter Emne: Hårdhed af CO2 svejsning (ikke et ord om CO2 i luften)  (Læst 6553 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Hårdhed af CO2 svejsning (ikke et ord om CO2 i luften)
« Dato: 12, Februar 2008 - 21:34 »
Jeg er ved at renovere en 30 år gammel Vespa gearkasse og ser at nogle af tandhjulene er slidte - ikke tænderne, men de udskæringer som gearvælgeren låser hjulene fast med.
Egentlig burde de udskiftes men det er ikke billigt, så jeg besluttede at forsøge at reparere de slidte hjørner ved at lægge små svejseklatter på. Det lykkedes så nogenlunde.

Tandhjulene er overfladehærdede og på de slidte hjørner kan man ane det bløde stål indenunder. Mine svejsninger virker også hårde når man prøver med en fil.

Nu er mit spørgsmål: kan man sige noget generelt om hårdheden af en alm. CO2 svejsning i relation til stålet i et tandhjul?

Jan

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Hårdhed af CO2 svejsning (ikke et ord om CO2 i luften)
« Svar #1 Dato: 13, Februar 2008 - 09:38 »
Man kan få specielle elektroder (til pind-svejser) der er beregnet til pålægning af slidlag f.eks på plovskær og gravemaskinetænder.
De fås i småpakninger i Biltema.
Jeg har kun selv (lidt af nysgerrighed) prøvet dem til opbygning/renovering af rotorplæneklipperklinge.
Tidligere har jeg forsøgt noget lignende dit eksempel, med almindelige svejseelektroder.
Det holdt kun kort tid. Herefter bratkølede jeg tingen ved neddypning i olie umiddelbart efter påsvejsning af en klat. Herefter holdt det noget bedre.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk