* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 98
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 90
I alt: 90

Forfatter Emne: Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast  (Læst 17978 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast
« Dato: 22, Februar 2008 - 20:40 »
Jeg har et problem med en kassettebåndoptager, Luxman K-112. Det er en ældre sag, og den har ikke været i brug i lang tid. Jeg skulle spille et bånd over, men båndet satte sig fast efter at have været på pause et kort øjeblik. Det spillede ellers OK fra starten. Er der nogen, der har et godt råd  ???
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast
« Svar #1 Dato: 22, Februar 2008 - 21:16 »
Hvem siger det er båndoptageren?
hvordan opbevarer du båndene? liggende eller stående?
tyngdekraften virker også på båndene så vandret opbevarede bånd kan  skride og maskinen får lidt forkert fat.

Hvis det er båndoptageren så vil eg mistænke den lille gummispole som fører båndet frem. Den sidder ved siden af tonehovedet.
den er måske ved at gå i opløsning?

måske er den bare beskidt og skal renses med noget rensevæske?

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast
« Svar #2 Dato: 22, Februar 2008 - 22:20 »
Tak for det hurtige svar
Jeg ved ikke hvordan båndet er blevet opbevaret, jeg har lånt det for at overspille det for en ven. Men jeg kan ikke lukke klappen op, det er en klap, der åbner ca. 45 grader, hvor båndet glider ned, og når man lukker klappen klikker den fast. Knappen til at udløse klappen virker 'død' som om der er noget, der ikke går i indgreb. Så jeg kan ikke komme til at se hvad der sidder fast uden at angribe maskinen på anden vis.
Det er et originalbånd fra hans karriere som rockmusiker, så jeg er ikke meget for at aflevere optageren på et værksted.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast
« Svar #3 Dato: 23, Februar 2008 - 11:46 »
Jeg har flere gange været udsat for at båndet snor sig omkring capstanakslen, muligvis på grund af noget fedstof eller andet klæbende på båndet. Dette fortsætter til den oprullede pølse bliver så tyk, at det hele blokerer i fremføringen.

Med de tidlige båndoptagere kunne man med lidt besvær få låget op og kunne komme til selve kassetten. Med en saks eller kniv kunne man derefter skære det sammenrullede båndstykke væk og bagefter sammensætte det igen, så man 'næsten' ikke kunne høre reparationen.

De nymodens båndoptagere har i låget indbygget en art glideskinner, så man kan ikke få låget op og komme til båndet når båndet har kilet sig fast. Jeg har prøvet at komme ind bagfra i en sådan og jeg fik da også reddet båndet (fra biblioteket) men båndoptageren kom aldrig til at virke ordentligt igen. dertil var der for mange plastic-dele, der var knækket.

Hvis du ikke umiddelbart kan komme ind til mekanikken bagfra, vil jeg derfor foreslå simpelt hen at smadre låget ved f. eks. at klippe i det med en skævbider el. lign. indtil der er adgang til båndet.

En anden mulighed kunne være at bore huller over de to spoler i kassetten og derefter forsøge at dreje på spolerne så der frigives tilpas meget af båndet til at låget kan åbnes. Denne løsning forudsætter dog, at de sammenrullede dele af båndet ikke blokerer for at kassetten kan udtages.

Båndoptageren burde vel stadig fungere helt uden eller med et gennemboret låg, men køn vil den selvfølgelig ikke se ud.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast
« Svar #4 Dato: 23, Februar 2008 - 12:50 »
Jeg synes efrys råd virker lovlig dramatiske!  ???

Jeg forstår nu, at der er to problemer:
1. At redde det originale bånd.
2. At undgå en gentagelse.

1. Jeg tror det er rigtigt, at båndet er snoet om capstanakslen, men jeg har til gengæld endnu ikke mødt en båndoptager, der ikke kunne adskilles så meget ved hjælp af en skruetrækker, at man med fingerfærdighed og evt. et stykke blidt værktøj (jeg har brugt en plastpincet) kunne komme til båndet.
Det vigtigste er at holde rede på alle skruerne - visse fabrikanter bruger "næsten ens" skruer, der er nøje afpassede til bestemte steder i indmaden!
Det skal siges at jeg gennem mere end en dekade har været AV-ansvarlig som et lille ben i mit hovedjob som underviser, og jeg har fået langt mere tak for dette bijob end for hovedjobbet! ;D - ikke mindst, når jeg har kunnet tilbagelevere et uerstatteligt bånd i brugbar stand, efter at det har siddet i en defekt afspiller (som jeg i de fleste tilfælde også har kunnet få til at fungere igen).

2. Det er en god ting, når man skal afspille et bånd, der har ligget længe, at spole det helt frem og tilbage først. Det mindsker risikoen for båndsalat meget.

3. For egen regning: Både kassettebånd og videobånd kan repareres med "englehud" (Scotch Magic Tape) på bagsiden, hvis de knækker under et forløb med båndsalat og genudfiskning. Specielt videohoveder kan ikke rigtig lide sådanne bånd i længden - men jeg har ikke konstateret skader på nogen afspiller, når jeg har bare har kørt det reparerede bånd igennem en enkelt gang med henblik på at kopiere det. Og med blot en smule fingerfærdighed kan reparationen foretages helt uden lydtab (videobånd får ofte en smule billedstøj i en enkelt eller to frames).
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast
« Svar #5 Dato: 23, Februar 2008 - 15:03 »
Jeg er nok ikke helt så fiks på fingrene som dig, men det undrer mig ikke  >:(
Der har i den seneste tid også været tale om de båndoptagere der købes med radio og CD til nogle få hundrede kroner, og der er der ikke ret mange skruer, men alt er klikket sammen.

Med hensyn til 'englehud' så forstår jeg på dig, at du kun anvender det som en midlertidig foranstaltning for at kunne kopiere båndet. Dertil er det sikkert udmærket. Til varig reparation findes der speciel splejsetape i den rigtige bredde. Denne tape er betydeligt tyndere og meget fleksibel. Jeg har for nylig overspillet et bånd, der blev redigeret med sådan tape tilbage i omkring 1975 og det holdt stadig.

Har ikke lige umiddelbart fundet det på nettet, men min tape er i en boks fra BASF, der samtidig indeholder skinner, hvormed de to ender kan delvis fastholdes under splejseprocessen. Den stammer dog fra omkring starten af 1970'erne, så der er nok kommet en ny model på markedet siden da.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast
« Svar #6 Dato: 24, Februar 2008 - 01:23 »
Med hensyn til 'englehud' så forstår jeg på dig, at du kun anvender det som en midlertidig foranstaltning for at kunne kopiere båndet.
Det er helt korrekt - og det er godt du præciserer det midlertidige.

Til varig reparation findes der speciel splejsetape i den rigtige bredde. Denne tape er betydeligt tyndere og meget fleksibel. (...) Har ikke lige umiddelbart fundet det på nettet...
Jeg frygter, at denne tape ikke findes, men fandtes. Jeg har også haft den engang, men den slap op for adskillige år siden. Nu om dage splejser ingen amatører bånd længere, og det gør de professionelle vist heller ikke, da de redigerer på computeren.

Forøvrigt har du sikkert også ret i dine bemærkninger om billige apparater. Vi købte naturligvis altid en vis kvalitet til undervisningsbrug, og det har jeg også gjort privat. Så jeg har ingen erfaring med den absolutte low-end blandt båndoptagere.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kassettebåndoptager, bånd sætter sig fast
« Svar #7 Dato: 24, Februar 2008 - 11:17 »
Det er rigtigt at gummirullen trækker båndet frem . Men gummirullen trækkes- med nøjagtig periferihastighed- af capstannen. Capstannen selv er for glat til at trække båndet.
Derfor er gummirulle og capstan bredere end båndet, så der bliver direkte kontakt mellem capstan og rulle.

Hvis gummirullen så bliver for gammel og klistret kan den vikle båndt op. Det gør at man ikke umiddelbart kan tage kassenten ud.
Jeg er enig i at detr sikreste er at skille kasetten ad medens den sidder i maskinen og så forsigtigt at vikle båndet frit.

Eventuelle skader på båndet repareres med et godt klistertape.
Jeg har også en æske med det gamle specialtape og et spor i bagsiden.
Derimod synes jeg det er ret håbløst at holde båndet sammen i sporet og sætte tape på på langs.

Nemmere er at sætte tape på tværs over båndet og med en -umagnetisk- saks klippe det til.
Det skulle ikke undre mig om englehud er ligeså godt.

Brug bilsprinklervæske til at rense gummirullen.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk