* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: E-card greetings?  (Læst 7221 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
E-card greetings?
« Dato: 11, Marts 2008 - 00:12 »
De seneste dage er min mailboks begyndt at modtage mange "ecard greetings" fra personer, jeg overhovedet ikke kender - herunder anonyme afsendere.
Sådan et ecard skal bruge et ActiveX-objekt, og det er dermed ikke helt problemfrit at modtage fra ukendte afsendere.
De to første gav jeg midlertidige tilladelser, men nu ryger de alle ulæste ud.
Mit spørgsmål er:
Ved nogen her i forumet, om de "bare" er en ny form for spam, eller om der kan tænkes at følge luskede filer med?
Ikke virus, for alle mails scannes af mit AV-program. Men kan de mon indeholde bagdørsprogrammer eller lignende?
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: E-card greetings?
« Svar #1 Dato: 12, Marts 2008 - 12:58 »
I forbindelse med mit job modtager jeg sikkerhedsadvarsler fra et større dansk sikkerhedshus.
Uddrag fra mail modtaget d. 10/3-08:

Siden Storm bandens målrettede "Valentine" spamruns i forbindelse med Valentins dag i sidste måned, har fokus været rettet mod de mere ordinære elektroniske postkort, som almindelige brugere tilbydes at hente og køre under dække af, at være en hilsen fra en ven eller en bekendt. Koden, som serveres fra den "indbydende" webside og som linket i spammailen peger på,  er alt andet end venlig! Hvis den køres, af en uforsigtig bruger, forvandles maskinen til en Storm-zombie, som vil gøre personerne bag Storm netværket i stand til at profilere maskinen og misbruge den til kriminelle formål. På grund af den måde Storm netværket er designet, kan PC'ere som er placeret bag en firma firewall i princippet misbruges til alt fra spamudsendelse, DDoS angreb og til datatyveri ...


MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: E-card greetings?
« Svar #2 Dato: 12, Marts 2008 - 15:42 »
Det lyder jo uhyggeligt!

Kan du også fortælle mig, hvordan man undersøger, om man allerede er blevet smittet?
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: E-card greetings?
« Svar #3 Dato: 12, Marts 2008 - 19:28 »
Ikke umiddelbart. Du kan dog prøve med en anden antivirus end den du benytter i dag.
F.eks. Trend Micros online scanner

http://housecall.trendmicro.com/

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: E-card greetings?
« Svar #4 Dato: 26, April 2008 - 18:26 »
Du kan dog prøve med en anden antivirus end den du benytter i dag.

Jeg bør vist følge op på tråden med at fortælle, at jeg lavede en "complete scan" af mit system med min "sædvanlige" AV-scanner (gåseøjnene skyldes, at jeg har skiftet for forholdsvis nylig, men uden forbindelse med det aktuelle spørgsmål). AVG fandt og fjernede en "Trojan Horse Loader", så min bekymring var reel nok.

Jeg kan forøvrigt anbefale den gratis AVG under forudsætning om, at du har ram nok. Jeg prøvede den først på kombinationen Vista/1Gb, og den sløvede opstarten ulideligt. Kombinationen Vista/2Gb på min nuværende bærbare er OK, og kombinationen XP/1 Gb (min stationære) er ganske fin.
AVG insisterer på at lave et basisscan ved hver opstart, som derfor sløves noget. Men med ram nok er det altså intet stort problem. ligeledes scannes al indgående e-post og alle dokumenter, der åbnes. Det er ret grundigt!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk