* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: Støjhelvede i rutefly  (Læst 30885 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #15 Dato: 18, Marts 2008 - 11:58 »
Ikke enig BCC
I støjfyldte omgivelser skal mikrofonen ganske tæt på munden for at stemmen skal blive så stærk som mulig i forhold til støjen.

Men mikrofonen og forstærkningen skal selvfølgelig passe til det brug.
Det gælder også håndfri telefonsystemer i biler.
Jørgen Harbst

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #16 Dato: 18, Marts 2008 - 14:32 »
Ikke enig BCC
I støjfyldte omgivelser skal mikrofonen ganske tæt på munden for at stemmen skal blive så stærk som mulig i forhold til støjen.

Men mikrofonen og forstærkningen skal selvfølgelig passe til det brug.
Det gælder også håndfri telefonsystemer i biler.

Når højtaleren hyler må man (som gammel (autodidakt) lydmand) gå ud fra at det skyldes feed back (tilbagekobling).

Hvis munden er meget tæt på mikrofonen kan man gå ud fra at lyden bliver dårlig (med mindre frekvensresponsen (?) er reguleret (voldsomt) derefter).

Jeg har svært ved at forestille mig at man ikke er i stand til at fabrikere walkie'er, PA-anlæg, studie-udstyr, eller højttaleranlæg til bus-, tog- eller fly-brug, som ikke kan fungere ganske fortrinligt - bla. fordi jeg har set sagerne virke adskillige gange.

Jeg ved af erfaring at man kan få det meste grej til at virke hvis man RTFM (læser manualen).

Til sidste vil jeg nævne at jeg hellere vil flyve med en pilot som har glemt at læse manualen til højttaleranlægget, end en pilot der har glemt at "dé dér hvide bomuldsagtige totter der flyver rundt i luften" kaldes for "skyer" :-)
« Senest Redigeret: 18, Marts 2008 - 14:39 af BCC »
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #17 Dato: 19, Marts 2008 - 01:35 »
Verdens mest almindelige mikrofoner er nok dem i telefoner. De er beregnet til at holde tæt ved munden, og virker bedst på den måde.
Det har ikke noget med frekvensgang at gøre.
Man skal bare sørge for at hverken mikrofon eler evt. forstærker ikke overstyres.

De meget gamle mikrofoner til kommunikation i fly, jeg engang havde fat i, var beregnet til at sidde på halsen og ikke få lyden via luften.

Vore flykyndige venner kan måske fortælle om den slags stadig er i brug.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #18 Dato: 19, Marts 2008 - 08:42 »
Vore flykyndige venner kan måske fortælle om den slags stadig er i brug.

Jeg vil ikke kaldes fly-kyndig, men den forgangne måned har jeg fløjet 8 gange i 4 forskellige fly.

Og jeg har undret mig over at det altid er et telefon-håndsæt som bruges af kabinepersonalet. Men som det fremgår af tidligere indlæg så er det måske for at spare vægt og installation.
Der udover har jeg lagt mærke til at når telefonen bruges til kommunikation med cockpittet bruges den som telefon, mens højtaleren ikke er mod øret når man taler til passagererne.

Problemet er udover støjen, den simple at mikrofonen i en telefon bare ikke er beregnet til formålet - frekvensbåndet er for smalt, teknologien er for gammeldags.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #19 Dato: 19, Marts 2008 - 14:22 »
Hvis der er noget budskab i det de siger til os, så burde de gøre en indsats for at vi kunne forstå det.

En islandsk eller finsk pilot, der taler engelsk med sit eget sprogs "melodi", kombineret med det elendige PA system får i hvert fald ikke budskabet frem.

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #20 Dato: 19, Marts 2008 - 18:32 »
Okay-okay-okay, jeg har altså - til en
forandring - fået det hele galt i halsen.

Men selvfølgelig, hvis der er skruet
højt op for lyd/følsomhed i et head
set - og dets højttaler ikke er "lukket
af" ved at sidde på hovedet - kan jeg
let forestille mig en masse feed-back.
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #21 Dato: 21, Marts 2008 - 15:51 »
Problemet er udover støjen, den simple at mikrofonen i en telefon bare ikke er beregnet til formålet - frekvensbåndet er for smalt, teknologien er for gammeldags.

Her er jeg så stået af!
Jeg har ikke fløjet meget det sidste årstid, men har fra tidligere den erfaring, at hvis meddelelserne blev gentaget på to sprog, som jeg begge forstod nogenlunde (det kunne være dansk/engelsk eller engelsk/tysk), så  fik jeg som regel fat i meningen ...  ;)

Men jeg fatter simpelthen ikke forklaringen med det snævre frekvensbånd. Faktisk har vi jo i 100 år (fra telefonens opfindelse i 1879'erne og indtil model 76E kom i 1976 (sidstnævnte er efter min opfattelse stadig den bedste telefon, der nogensinde er produceret!) levet fint med en kulkornsmikrofon, der har et ret snævert frekvensområde - som til gengæld præcis passer med de frekvenser, taleforståelsen bruger, hvorimod den er aldeles rædselsfuld til musikgengivelse.
Måske er forklaringen snarere, at de "moderne" mikrofoner tager for mange frekvenser med, så lsignalet burde filtreres i forstærkeren?

Vi kan sikkert enes om, at flyselskaberne har ofret for lidt opmærksomhed på dette problem - men jeg tror altså, at "for simpel" om teknologien dækker bedre end "for gammeldags".
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #22 Dato: 21, Marts 2008 - 16:33 »
Jeg havde skrevet et indlæg . Kontrolleret at det var der . Nu oplever jeg igen at det er forsvundet.
Har redaktøren strøget det ?  Har der været en fejl på serveren, så man har geninstalleret en backup, og data fra mellemperioden derved slettet.

eller er der nogen som laver fis og formår at slette andres indlæg ?

Det korte og lange i mit indlæg, som jeg ikke gider gentage, er at det ikke har noget med frekvensgang at gøre , men at holde mikrotelefonen korrekt, selv om man kun bruger mikrofondelen.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #23 Dato: 21, Marts 2008 - 17:46 »
Jeg havde skrevet et indlæg . Kontrolleret at det var der . Nu oplever jeg igen at det er forsvundet.
Har redaktøren strøget det ?  Har der været en fejl på serveren, så man har geninstalleret en backup, og data fra mellemperioden derved slettet.

eller er der nogen som laver fis og formår at slette andres indlæg ?...

Hvornår skulle det indlæg være postet?
Jeg har ikke slettet eller foretaget nogen "restore" af databasen?
Der har ikke været noget ifølge fejl-loggen i den forgangne uge.

god debat

Mikael
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #24 Dato: 21, Marts 2008 - 17:56 »
Jeg har endnu ikke sletteT indlæg, Jørgen. Men nogle af mine indlæg forsvinder også

Men jeg har opdaget at der findes taste kombinationer der sletter det man nys har skrevet.

Det kreperlige er at jeg ikke er så bevidst at jeg kan huske hvad og hvilke taster det var. Det kan være at man rammer Ctrl istedet for Caps up.

 Jeg ved det ikke endnu. Jeg har også opdaget at glemmer man at trykke "besked" efter man har "førvist" sit indlæg kan det også forsvinde.

Jeg er derfor gået over til at skrive mine indlæg til nettet i Word og kopierer det skrevne derfra.

For jeg har også oplevet forsvindingsnumrene for tit >:
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #25 Dato: 22, Marts 2008 - 00:57 »
Jeg har også opdaget at glemmer man at trykke "besked" efter man har "førvist" sit indlæg kan det også forsvinde.

Den fejl har jeg også lavet!
Men ellers har jeg ikke været meget plaget af forsvundne indlæg. Jeg tror, jfr. Bjarkes observationer, at jeg kan tilskrive samtlige tilfælde forskellige udgaver af "fejl 40".
Jeg foretrækker at skrive direkte til sitet, bl.a. for at kunne få indices og evt. farver og smileys med i første hug - men jeg har da af og til gemt et indlæg på egen PC, når transmissionen drillede.
Hvilket igen mest er sket i min ende af linien, kun i enkelte tilfælde er Ingeniørdebats server pludselig holdt op med at svare.

Mht. hovedemnet, så mener jeg ikke det principielt er en fejl, hvis stewardessen holder mikrofonen tæt til munden men uden at have telefonen mod øret, når hun skal envejskommunikere. Det er jo mange år siden man af designmæssige grunde ændrede telefonrørene, så den perfekte mikrofonstilling og den perfekte stilling af ørestykket simpelthen ikke kan opnås samtidig. Det kunne de med et telefonrør model 1920, men ikke så meget senere.
Til gengæld er det nok en fejl, hvis hun giver sine meddelelser fra en position i kabinen, hvor der er stærk baggrundsstøj, for den fanger mikrofonen så også. Men det bør der kunne findes tekniske løsninger på i form af frafiltrering af de bestemte frekvenser, der bærer baggrundsstøjen.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #26 Dato: 22, Marts 2008 - 09:10 »
Netop fordi jeg før har oplevet forsvundne indlæg var jeg umiddelbar efter inde og kontrollere at mit indlæg stod korrekt.  først senere var det forsvundet.

Mikrofoner kanlaves med mere eller mindre udpræget retningskarakteristik.  Den gode konstruktør vil lave en mikroteleon så den primært er følsom for lyd fra munden , når den holdes rigtigt.

Hvis stewwarden så holder den skævt vil den i højere grad gengive støjen fra omgivelserne.

Den slags støj er i almindelighed ret bredsprektret og kan ikke filtreres væk.  Noget kan det hjælpe at begrænse båndbredden af talen til det der betyder mest for forståelsen. Det gøres i radiokommunikation. Men stemmerne mister en del af deres individuelle præg, og det bliver som gammeldags "telefonstemmer"
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #27 Dato: 22, Marts 2008 - 10:54 »
Den slags støj er i almindelighed ret bredsprektret og kan ikke filtreres væk.
Et alternativ er at tilføje modfasestøj fra en sekundær mikrofon, som er placeret i nærheden, så den opfanger den samme støj, men ikke talen. Denne teknik er kendt; jeg er dog ikke bekendt med, at den er taget i brug i noget kommercielt anlæg.

 
Noget kan det hjælpe at begrænse båndbredden af talen til det der betyder mest for forståelsen. Det gøres i radiokommunikation. Men stemmerne mister en del af deres individuelle præg, og det bliver som gammeldags "telefonstemmer"
Det ville jeg finde var en ringe pris for at få fuld forståelighed af meddelelserne!

Netop fordi jeg før har oplevet forsvundne indlæg var jeg umiddelbar efter inde og kontrollere at mit indlæg stod korrekt.  først senere var det forsvundet.
Dette er til gengæld et mysterium, som jeg ikke har mindste antydning af en løsning på.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk