* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 59
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 26
I alt: 26

Forfatter Emne: Støjhelvede i rutefly  (Læst 30883 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Støjhelvede i rutefly
« Dato: 14, Marts 2008 - 22:03 »
Hvorfor er der så meget larm i et rutefly?

Ventilationen lyder som om der er 1000 Pa tryk i kanalerne og følger motoromdrejningerne.

Kaptajnen finder med stor nøjagtighed det præcise omdrejningstal der rammer skrogets resonnansfrekvens med en rumlen der går lige i maven.

Når der siges noget i højtalerne er der en enerverende hyletone med samme styrke som talen.

Det første og sidste må da være til at løse?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #1 Dato: 15, Marts 2008 - 00:12 »
Nu er det vel ikke trykket men lufthasigheden , som larmer i flyventilationen.  folk sidder pakket tæt, og luftskiftet skal derfor være stort, samtidig ,ed at der ikke er plads til så mange kanalerog store armaturer.

Motorerne er jo nok så kraftige, og der er masser af forskellige lokale resonanser man kan ramme.

Men der er ingen undskyldning for at det støjer i højtalerne. Jeg tror det skyldes personalets dårlige mikrofonbetjening.   
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #2 Dato: 15, Marts 2008 - 11:39 »
Det har vist sig, at folk der er bange for at flyve fokuserer på den mindste lyd der er i apparaterne. Der er masser af lyde i et fly, der skal være der.

Tilmed er der ikke plads (af vægthensyn) i fly, med de lave priser de er nødt til at levere transport for, at udstyre dem med en støj og vibrations isolering, som dem der er i personbiler.

Den sidste milimeter af plads skal udnyttes. Men hvis man er støjfølsom og har råd til at betale, kan man købe sig en Bombardier Learjet, med fire passagerpladser der kan opredes til senge og toilet med bad.

Propelfly er altid mere støjende end jet fly og da det er motorerne der levere luftforsyningen, følge ventilationsstøjen naturligvis.

Hvad er det for et fly du snakker om Tranberg?


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #3 Dato: 15, Marts 2008 - 21:43 »
Det var en MD 80 i lang version.

Hyletonen i højtaleren har jeg oplevet på hver eneste flytur.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #4 Dato: 15, Marts 2008 - 22:39 »
Sad i et fly Boing 737 fra Frankfurt til Bukarest sidste fredag og diskuterede dette emne med en kollega.

Hvorfor er man så dårlig til det med mikrofoner og højtalere i et fly?

Jeg kan købe et par hovetelefoner som vedhjælp af lyd kan slukke for andre baggrundslyde og dermed opfatte musikken fra en MP3 afspiller næsten i bedste kvalitet.

Hvor kan man ikke udsende denne lyd i højtaleren?
Hvor kan man ikke give piloten en ordentlig mic?

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #5 Dato: 15, Marts 2008 - 23:46 »
Jeg gætter på at mikrofonen er god nok men at de i stedet for at holde den op til munden lægger den i støjfyldt omgivelse.

Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #6 Dato: 16, Marts 2008 - 08:37 »
Lydkvaliteten er bestemt ikke noget problem med nutidens DSP teknikker.
Man kan filtre omgivende støj fra i et samtale anlæg, så kun tale går igennem.

Det har snarere noget gøre med at en MD 80'er stammer fra omkring 1980, og at speaker systemet ikke er/var ikke det mest opprioiterede.

Jeg ar selv bemærket den elendige kvalitet man oplever lyden i, selv i en Airbus kan man undre sig over at bare højtaleren over en er i en så billig kvalitet.
Man skulle tro der var nogle sikkerhedskrav til det anlæg det må være rimelig vigtigt at personalet kan videre give beskeder til passagererne.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #7 Dato: 16, Marts 2008 - 10:35 »
Det er rigtigt, at man kan få alverdens ting. Men det der er vigtigt i et fly, er lav vægt og pris på ikke strukturelle og flyvesikkerhedsmæssige dele. Hvis alle ønsker skulle opfyldes blev det på bekostning af antallet af sæder eller rækkevidde

DC 3 skytrain kunne uden nogen som helst komfort medbringe 28 falskærmssoldater siddende på bænke på langs af kabinen i et uisoleret(øgenavn: Icetrain) og støjende fly der uden trykkabine fløj så lavt at det var underkastet de kraftige termiskebevægelser i den lavere atmosfære. I civil udgaven kunnne den medbringe 16-22 personer siddende på normal vis med to eller tre i hver række.

Den vejer 8.5ton og kan medbringe 4.5 ton last med en maxhastighed på 330 km/timen og kunne tom nå en højde på 7 km og med fulde tanke og reduceret last kunne den flyve 3400 km (11-12 timer!) og så kostede  den 138000$ i sin tid.

Dash 8 400 vejer 17 ton Laster 8 ton/ 72 passagerer komfortabelt med en marchhastighed på 600km/tim fuldlastet, med trykkabine i 7.5kilometers højde og en rækkevidde på 1650 km (3 timer)og den koster over 20000000$



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #8 Dato: 16, Marts 2008 - 21:22 »

Og med mindre min hullede
hukommelse snyder mig,
blev DC3 senere kaldt for
"Flyet der ikke kunne falde ned" :-)
 
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

PeterK

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 56
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #9 Dato: 17, Marts 2008 - 15:47 »
Jeg kan kun tilslutte mig holdningen til at der er underligt lyden ikke er bedre. Jeg flyver en del indenrigs i Grønland og Udenrigs Grønland/Danmark. Og lige meget om det er i en ældgammel Dash-7 eller en den noget nyere Airbus er lyden fantastisk dårlig. Det burde være vigtigere at nå ud til passagerne så de kan høre det?
Peter K

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #10 Dato: 17, Marts 2008 - 17:49 »
Jeg er heldivis så høreskadet at jeg ikke kan høre flystøjen, men hørelsen er god nok til at opfatte, hvad der bliver sagt i højtaleren.

Her BCC

er der et virkeligt  godt DC3 link. Giv dig god tid.

www.douglasdc3.com

« Senest Redigeret: 17, Marts 2008 - 17:50 af B Mønnike »
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #11 Dato: 17, Marts 2008 - 20:44 »
Jeg spekulerer på om den omtalte "Lo-fi"-mkrofonlyd
kan skyldes "den normal-menneskelige mikrofonteknik"
(læs: manglende mikrofonteknik).

Om det er i en bus, i en walkie eller "på scenen" spiller
øjensynligt sjældent en rolle - de fleste stikker nærmest
mikrofonen ind i munden når de (mis-) bruger den.

Måske kunne man slå et slag for at holde en fornuftig
afstand til den - det forbedrer i høj grad lydkvaliteteten,
i de fleste tilfælde.
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #12 Dato: 17, Marts 2008 - 20:53 »
Flotte fugle, hr. Mønnike - mange tak!

Man burde have en stående nede på gaden,
så man kunne inviterer familie, venner og
bekendte på en søndagstur, en gang
imellem :-)
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: dc 3
« Svar #13 Dato: 17, Marts 2008 - 22:22 »
Men her græder hun ? >:(



Marek.

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Støjhelvede i rutefly
« Svar #14 Dato: 17, Marts 2008 - 23:21 »

Kunne i hvert fald se ud til
at denne "baby" har fået et
ordentligt hak i tuden :-)
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk