ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Støjhelvede i rutefly
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1408
Flest online idag: 132
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 141
I alt: 141
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Støjhelvede i rutefly (Læst 30889 gange)
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Støjhelvede i rutefly
«
Dato:
14, Marts 2008 - 22:03 »
Hvorfor er der så meget larm i et rutefly?
Ventilationen lyder som om der er 1000 Pa tryk i kanalerne og følger motoromdrejningerne.
Kaptajnen finder med stor nøjagtighed det præcise omdrejningstal der rammer skrogets resonnansfrekvens med en rumlen der går lige i maven.
Når der siges noget i højtalerne er der en enerverende hyletone med samme styrke som talen.
Det første og sidste må da være til at løse?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #1 Dato:
15, Marts 2008 - 00:12 »
Nu er det vel ikke trykket men lufthasigheden , som larmer i flyventilationen. folk sidder pakket tæt, og luftskiftet skal derfor være stort, samtidig ,ed at der ikke er plads til så mange kanalerog store armaturer.
Motorerne er jo nok så kraftige, og der er masser af forskellige lokale resonanser man kan ramme.
Men der er ingen undskyldning for at det støjer i højtalerne. Jeg tror det skyldes personalets dårlige mikrofonbetjening.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #2 Dato:
15, Marts 2008 - 11:39 »
Det har vist sig, at folk der er bange for at flyve fokuserer på den mindste lyd der er i apparaterne. Der er masser af lyde i et fly, der skal være der.
Tilmed er der ikke plads (af vægthensyn) i fly, med de lave priser de er nødt til at levere transport for, at udstyre dem med en støj og vibrations isolering, som dem der er i personbiler.
Den sidste milimeter af plads skal udnyttes. Men hvis man er støjfølsom og har råd til at betale, kan man købe sig en Bombardier Learjet, med fire passagerpladser der kan opredes til senge og toilet med bad.
Propelfly er altid mere støjende end jet fly og da det er motorerne der levere luftforsyningen, følge ventilationsstøjen naturligvis.
Hvad er det for et fly du snakker om Tranberg?
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #3 Dato:
15, Marts 2008 - 21:43 »
Det var en MD 80 i lang version.
Hyletonen i højtaleren har jeg oplevet på hver eneste flytur.
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #4 Dato:
15, Marts 2008 - 22:39 »
Sad i et fly Boing 737 fra Frankfurt til Bukarest sidste fredag og diskuterede dette emne med en kollega.
Hvorfor er man så dårlig til det med mikrofoner og højtalere i et fly?
Jeg kan købe et par hovetelefoner som vedhjælp af lyd kan slukke for andre baggrundslyde og dermed opfatte musikken fra en MP3 afspiller næsten i bedste kvalitet.
Hvor kan man ikke udsende denne lyd i højtaleren?
Hvor kan man ikke give piloten en ordentlig mic?
God debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #5 Dato:
15, Marts 2008 - 23:46 »
Jeg gætter på at mikrofonen er god nok men at de i stedet for at holde den op til munden lægger den i støjfyldt omgivelse.
Logget
Jørgen Harbst
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #6 Dato:
16, Marts 2008 - 08:37 »
Lydkvaliteten er bestemt ikke noget problem med nutidens DSP teknikker.
Man kan filtre omgivende støj fra i et samtale anlæg, så kun tale går igennem.
Det har snarere noget gøre med at en MD 80'er stammer fra omkring 1980, og at speaker systemet ikke er/var ikke det mest opprioiterede.
Jeg ar selv bemærket den elendige kvalitet man oplever lyden i, selv i en Airbus kan man undre sig over at bare højtaleren over en er i en så billig kvalitet.
Man skulle tro der var nogle sikkerhedskrav til det anlæg det må være rimelig vigtigt at personalet kan videre give beskeder til passagererne.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #7 Dato:
16, Marts 2008 - 10:35 »
Det er rigtigt, at man kan få alverdens ting. Men det der er vigtigt i et fly, er lav vægt og pris på ikke strukturelle og flyvesikkerhedsmæssige dele. Hvis alle ønsker skulle opfyldes blev det på bekostning af antallet af sæder eller rækkevidde
DC 3 skytrain kunne uden nogen som helst komfort medbringe 28 falskærmssoldater siddende på bænke på langs af kabinen i et uisoleret(øgenavn: Icetrain) og støjende fly der uden trykkabine fløj så lavt at det var underkastet de kraftige termiskebevægelser i den lavere atmosfære. I civil udgaven kunnne den medbringe 16-22 personer siddende på normal vis med to eller tre i hver række.
Den vejer 8.5ton og kan medbringe 4.5 ton last med en maxhastighed på 330 km/timen og kunne tom nå en højde på 7 km og med fulde tanke og reduceret last kunne den flyve 3400 km (11-12 timer!) og så kostede den 138000$ i sin tid.
Dash 8 400 vejer 17 ton Laster 8 ton/ 72 passagerer komfortabelt med en marchhastighed på 600km/tim fuldlastet, med trykkabine i 7.5kilometers højde og en rækkevidde på 1650 km (3 timer)og den koster over 20000000$
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #8 Dato:
16, Marts 2008 - 21:22 »
Og med mindre min hullede
hukommelse snyder mig,
blev DC3 senere kaldt for
"Flyet der ikke kunne falde ned" :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
PeterK
Debattør
Indlæg: 56
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #9 Dato:
17, Marts 2008 - 15:47 »
Jeg kan kun tilslutte mig holdningen til at der er underligt lyden ikke er bedre. Jeg flyver en del indenrigs i Grønland og Udenrigs Grønland/Danmark. Og lige meget om det er i en ældgammel Dash-7 eller en den noget nyere Airbus er lyden fantastisk dårlig. Det burde være vigtigere at nå ud til passagerne så de kan høre det?
Logget
Peter K
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #10 Dato:
17, Marts 2008 - 17:49 »
Jeg er heldivis så høreskadet at jeg ikke kan høre flystøjen, men hørelsen er god nok til at opfatte, hvad der bliver sagt i højtaleren.
Her BCC
er der et virkeligt godt DC3 link. Giv dig god tid.
www.douglasdc3.com
«
Senest Redigeret: 17, Marts 2008 - 17:50 af B Mønnike
»
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #11 Dato:
17, Marts 2008 - 20:44 »
Jeg spekulerer på om den omtalte "Lo-fi"-mkrofonlyd
kan skyldes "den normal-menneskelige mikrofonteknik"
(læs: manglende mikrofonteknik).
Om det er i en bus, i en walkie eller "på scenen" spiller
øjensynligt sjældent en rolle - de fleste stikker nærmest
mikrofonen ind i munden når de (mis-) bruger den.
Måske kunne man slå et slag for at holde en fornuftig
afstand til den - det forbedrer i høj grad lydkvaliteteten,
i de fleste tilfælde.
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #12 Dato:
17, Marts 2008 - 20:53 »
Flotte fugle, hr. Mønnike - mange tak!
Man burde have en stående nede på gaden,
så man kunne inviterer familie, venner og
bekendte på en søndagstur, en gang
imellem :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: dc 3
«
Svar #13 Dato:
17, Marts 2008 - 22:22 »
Men her græder hun ?
Marek.
Logget
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #14 Dato:
17, Marts 2008 - 23:21 »
Kunne i hvert fald se ud til
at denne "baby" har fået et
ordentligt hak i tuden :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Støjhelvede i rutefly
Seneste Debatindlæg
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Google ads:
DR-Nyheder
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tornadoer, og der ventes mere uvejr
Fare for, at stilladset ved Børsen kan vælte afblæst
Biden og Netanyahu har talt sammen
Nødhjælpsorganisation genoptager arbejdet i Gaza efter drab på medarbejdere
Prins Harry markerer tiåret for Invictus-stævne i London
Brøndby snubler i guldkampen, men undgår nederlag til storspillende nordsjællændere
Den irske regering vil sende asylansøgere tilbage til Storbritannien
Ukrainske tropper falder tilbage flere steder langs fronten i Østukraine
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil lytte til USA's bekymring, inden de angriber Rafah
MitID er oppe at køre igen
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede huse genhuset
Vil alligevel ikke lukke flyrute til Bornholm
Problemer med at logge på MitID
Demonstranter går på gaden over hele Australien for at råbe op om vold mod kvinder
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbet af de kommende dage
400 ton nødhjælp er på vej med skib til Gaza
Lun søndag ender i tordenvejr
To personer er fundet døde i Esrum Sø
Russiske journalister varetægtsfængslet for at arbejde for Navalnyj-gruppe
Ny portugisisk regering undsiger præsident: Vil ikke give erstatning til tidligere kolonier
Nyt fra ing.dk
Her er myndighedernes hemmeligholdte AI-systemer: Så mange blev sat i drift uden konsekvensvurdering
Vidensindlæg: Fagligt talt: Mikrober, der giver os huller i tænderne, angriber også fjernvarmerør og vindmøller
Laura tjekker algoritmer i USA's største virksomheder: Danmark har en »grotesk« mangel på forståelse for dataetik
“Klimakolonialisme”: Oprindelige folks levesteder må vige pladsen for klimakreditter
Kan du finde fejlen i dette ur?
Er der liv under isen på fjerne måner? To rapporter slukker en del af håbet
Svensk elfly skal revolutionere korte ruter
Blogindlæg: Den første danske bit
1965: Computere fører til Elektronisk Dyb Bevidstløshed
Åbent brev: Politichefer på tværs af Europa kræver adgang til borgernes mest private kommunikation
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Totalovervågning udpeger den klimavenlige ko
Analyse: Interessen for chipdesign sprudler i lyset af AI-udviklingen
Danskerne dropper grøn omstilling: »Katastrofal kurs« for varmepumper
Grønt lys til EU’s udtrædelse af traktat, der bremser grøn omstilling
Spørg Fagfolket: Hvorfor fjernede beredskabet ikke stilladsafdækningen på Børsen?
Nu erkender også Big Tech problemet: Advarer om russisk trussel mod demokratiske valg
Kovending i Folketinget: Straffeloven brudt, da administrationen læste folkevalgtes mails
Emmanuel Macron slår fast: Atomkraft og grøn energi er afgørende for Europas energi-uafhængighed
Israelsk AI udpeger bombemål i Gaza: »Jeg brugte 20 sekunder på hver«
Ordfører kritiserer Marie Bjerres 'venlige reminder' til kommunerne: »Utroligt at ministeren overhovedet tør«
Leder: Novo er en givende kæmpe - men Danmark skal have flere heste i kapløbet
Kommunerne sender sorteper videre i Digital Post-fadæse: »Farligt at give leverandørerne magten«
Snekkersten-huse truet af kollaps: Kommune kendte til fejl for 40 år siden
Synspunkt: Concito: Arealeffektiv fødevareproduktion gavner klima, miljø og natur
Tusindvis af kilometer kabler bliver liggende: Sådan lukker TDC NET kobbernettet
Danmark går enegang: Regeringen vil gøre PFAS i tøj og sko ulovligt
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Vingerne på Moulin Rouge i Paris er faldet af
EU-valget bliver en fest for politiske influencere, mens centrumpartierne stadig snubler i algoritmernes logik
Skats it-styrelse spiller central rolle i Netcompany-tyveriet. Nu får medarbejderne mundkurv på
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Bureaukrati og bøvl forsinker milliardinvesteringer i grøn omstilling
Synspunkt: Regeringen skal sætte fart på dansk AI-sprogmodel
EU’s største kulnation skifter til atomkraft, men nu er prisen eksploderet
Randers Kommune truet af konkurs: Forventer en regning efter Nordic Waste på 468 til 663 mio. kroner
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Fragmenter af fugleinfluenza fundet i mælk: SSI kalder det »iøjnefaldende«
ChatGPT har indtaget danske skoler: Her er eksperternes råd til at bekæmpe eksamenssnyd
Reportage: En trist og ensom affære at bevæge sig rundt til verdens cirkularitetsforum
Landbruget meget tættere på klimamål efter rettelse af ‘regnefejl’
USA’s beslutning om at gennemtvinge et TikTok-salg er et episk nybrud
90 milliarder over 25 år: SKI søger bred vifte af leverandører til kolossal konsulentaftale
Danske forskere mangler afgørende data om ny fugleinfluenza: »Vi sidder og tripper herinde«
Eksperter: Microsofts jerngreb om Danmark kan true den nationale cybersikkerhed
Herlev Hospitals nødstrøm svigtede: Her er den tekniske årsag
Videnskabernes Selskab: Den strategiske forskning er blevet hjemløs
Nye regler får tyskerne til at købe altansolceller i stor stil: Herhjemme er det ulovligt
Opinion: Danmarks 'grønne' tænketank Concito bør betale sine skolepenge tilbage
Justitsministeren advarer Tiktok og Snapchat: Følger ikke dansk lovgivning