ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Støjhelvede i rutefly
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 82
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Støjhelvede i rutefly (Læst 37843 gange)
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Støjhelvede i rutefly
«
Dato:
14, Marts 2008 - 22:03 »
Hvorfor er der så meget larm i et rutefly?
Ventilationen lyder som om der er 1000 Pa tryk i kanalerne og følger motoromdrejningerne.
Kaptajnen finder med stor nøjagtighed det præcise omdrejningstal der rammer skrogets resonnansfrekvens med en rumlen der går lige i maven.
Når der siges noget i højtalerne er der en enerverende hyletone med samme styrke som talen.
Det første og sidste må da være til at løse?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #1 Dato:
15, Marts 2008 - 00:12 »
Nu er det vel ikke trykket men lufthasigheden , som larmer i flyventilationen. folk sidder pakket tæt, og luftskiftet skal derfor være stort, samtidig ,ed at der ikke er plads til så mange kanalerog store armaturer.
Motorerne er jo nok så kraftige, og der er masser af forskellige lokale resonanser man kan ramme.
Men der er ingen undskyldning for at det støjer i højtalerne. Jeg tror det skyldes personalets dårlige mikrofonbetjening.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #2 Dato:
15, Marts 2008 - 11:39 »
Det har vist sig, at folk der er bange for at flyve fokuserer på den mindste lyd der er i apparaterne. Der er masser af lyde i et fly, der skal være der.
Tilmed er der ikke plads (af vægthensyn) i fly, med de lave priser de er nødt til at levere transport for, at udstyre dem med en støj og vibrations isolering, som dem der er i personbiler.
Den sidste milimeter af plads skal udnyttes. Men hvis man er støjfølsom og har råd til at betale, kan man købe sig en Bombardier Learjet, med fire passagerpladser der kan opredes til senge og toilet med bad.
Propelfly er altid mere støjende end jet fly og da det er motorerne der levere luftforsyningen, følge ventilationsstøjen naturligvis.
Hvad er det for et fly du snakker om Tranberg?
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #3 Dato:
15, Marts 2008 - 21:43 »
Det var en MD 80 i lang version.
Hyletonen i højtaleren har jeg oplevet på hver eneste flytur.
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #4 Dato:
15, Marts 2008 - 22:39 »
Sad i et fly Boing 737 fra Frankfurt til Bukarest sidste fredag og diskuterede dette emne med en kollega.
Hvorfor er man så dårlig til det med mikrofoner og højtalere i et fly?
Jeg kan købe et par hovetelefoner som vedhjælp af lyd kan slukke for andre baggrundslyde og dermed opfatte musikken fra en MP3 afspiller næsten i bedste kvalitet.
Hvor kan man ikke udsende denne lyd i højtaleren?
Hvor kan man ikke give piloten en ordentlig mic?
God debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #5 Dato:
15, Marts 2008 - 23:46 »
Jeg gætter på at mikrofonen er god nok men at de i stedet for at holde den op til munden lægger den i støjfyldt omgivelse.
Logget
Jørgen Harbst
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #6 Dato:
16, Marts 2008 - 08:37 »
Lydkvaliteten er bestemt ikke noget problem med nutidens DSP teknikker.
Man kan filtre omgivende støj fra i et samtale anlæg, så kun tale går igennem.
Det har snarere noget gøre med at en MD 80'er stammer fra omkring 1980, og at speaker systemet ikke er/var ikke det mest opprioiterede.
Jeg ar selv bemærket den elendige kvalitet man oplever lyden i, selv i en Airbus kan man undre sig over at bare højtaleren over en er i en så billig kvalitet.
Man skulle tro der var nogle sikkerhedskrav til det anlæg det må være rimelig vigtigt at personalet kan videre give beskeder til passagererne.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #7 Dato:
16, Marts 2008 - 10:35 »
Det er rigtigt, at man kan få alverdens ting. Men det der er vigtigt i et fly, er lav vægt og pris på ikke strukturelle og flyvesikkerhedsmæssige dele. Hvis alle ønsker skulle opfyldes blev det på bekostning af antallet af sæder eller rækkevidde
DC 3 skytrain kunne uden nogen som helst komfort medbringe 28 falskærmssoldater siddende på bænke på langs af kabinen i et uisoleret(øgenavn: Icetrain) og støjende fly der uden trykkabine fløj så lavt at det var underkastet de kraftige termiskebevægelser i den lavere atmosfære. I civil udgaven kunnne den medbringe 16-22 personer siddende på normal vis med to eller tre i hver række.
Den vejer 8.5ton og kan medbringe 4.5 ton last med en maxhastighed på 330 km/timen og kunne tom nå en højde på 7 km og med fulde tanke og reduceret last kunne den flyve 3400 km (11-12 timer!) og så kostede den 138000$ i sin tid.
Dash 8 400 vejer 17 ton Laster 8 ton/ 72 passagerer komfortabelt med en marchhastighed på 600km/tim fuldlastet, med trykkabine i 7.5kilometers højde og en rækkevidde på 1650 km (3 timer)og den koster over 20000000$
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #8 Dato:
16, Marts 2008 - 21:22 »
Og med mindre min hullede
hukommelse snyder mig,
blev DC3 senere kaldt for
"Flyet der ikke kunne falde ned" :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
PeterK
Debattør
Indlæg: 56
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #9 Dato:
17, Marts 2008 - 15:47 »
Jeg kan kun tilslutte mig holdningen til at der er underligt lyden ikke er bedre. Jeg flyver en del indenrigs i Grønland og Udenrigs Grønland/Danmark. Og lige meget om det er i en ældgammel Dash-7 eller en den noget nyere Airbus er lyden fantastisk dårlig. Det burde være vigtigere at nå ud til passagerne så de kan høre det?
Logget
Peter K
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #10 Dato:
17, Marts 2008 - 17:49 »
Jeg er heldivis så høreskadet at jeg ikke kan høre flystøjen, men hørelsen er god nok til at opfatte, hvad der bliver sagt i højtaleren.
Her BCC
er der et virkeligt godt DC3 link. Giv dig god tid.
www.douglasdc3.com
«
Senest Redigeret: 17, Marts 2008 - 17:50 af B Mønnike
»
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #11 Dato:
17, Marts 2008 - 20:44 »
Jeg spekulerer på om den omtalte "Lo-fi"-mkrofonlyd
kan skyldes "den normal-menneskelige mikrofonteknik"
(læs: manglende mikrofonteknik).
Om det er i en bus, i en walkie eller "på scenen" spiller
øjensynligt sjældent en rolle - de fleste stikker nærmest
mikrofonen ind i munden når de (mis-) bruger den.
Måske kunne man slå et slag for at holde en fornuftig
afstand til den - det forbedrer i høj grad lydkvaliteteten,
i de fleste tilfælde.
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #12 Dato:
17, Marts 2008 - 20:53 »
Flotte fugle, hr. Mønnike - mange tak!
Man burde have en stående nede på gaden,
så man kunne inviterer familie, venner og
bekendte på en søndagstur, en gang
imellem :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: dc 3
«
Svar #13 Dato:
17, Marts 2008 - 22:22 »
Men her græder hun ?
Marek.
Logget
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #14 Dato:
17, Marts 2008 - 23:21 »
Kunne i hvert fald se ud til
at denne "baby" har fået et
ordentligt hak i tuden :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Støjhelvede i rutefly
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
Skudt soldat fra USA's nationalgarde er død
Fugleinfluenza kan udvikle sig til pandemi
Mand bragt til hospitalet efter knivstikkeri i Brøndby
To bolde lige i smasken fik japaner til at trygle om tilgivelse
Danmark åbner VM med kæmpesejr
17-årig overfaldet med bat og kniv
Endnu en ekspræsident idømt fængselsstraf i Peru
To personer afgået ved døden efter lastbil-ulykke
Iskold ballet-drøm gik i opfyldelse for Josephine
Mistænkt fra skyderi mod amerikanske militærfolk har arbejdet for CIA
Dødstallet i Hongkong bliver ved med at stige - nu er det 75
Dyrenes Beskyttelse politianmelder svineproducenter fra TV 2-dokumentar
64-årig skal i fængsel for seksualforbrydelser mod mindreårige drenge
Rockere får halveret straffen for gruppeoverfald
Pizza Hut går konkurs og lukker 13 danske restauranter
Skatteregning kan være på vej til 68 folketingspolitikere
Ringkøbing-Skjern får sin tredje borgmester på en uge
Længe ventet serie skaber Netflix-nedbrud
Frankrig vil indføre ny frivillig militærtjeneste
Curlinglandsholdet misser EM-semifinalen
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Cybersikkerhed er forsyningssikkerhed – og vi skal stå sammen om opgaven
Minister erkender »kæmpe svigt« i indsats mod forurening fra FMC Cheminova: Lover ny miljøgodkendelse er klar inden nytår
Grøn fiasko: Trods danskernes sortering under køkkenvasken brændes tonsvis af madaffald af
Dansk månemission et skridt nærmere: Skal fotografere landingsområder
»Alle værst tænkelige scenarier kombineret«: Eksperter om Hongkong-brandens årsager
Tre anholdte i Hongkong står bag brand, mener politiet: De har »handlet groft uagtsomt«
Firkantet rat og steer-by-wire: Peugeot på vej med teknologisk opgradering
Udleder for meget CO2: Fra næste år skal dansk pant indsamles på el
Derfor bidrager vores firma til Ruslands økonomi: Læs den danske direktørs forklaring
Er du i sikkerhed? Eller kan AI knække din adgangskode på få sekunder?
Leder: Ministerens kritik af sygehusbyggerier er gennemskuelig teatertorden: Budgetter vil skride igen
Dyk ned i tallene: Elbiler vælter frem i Europa, men ikke overalt
EU-lande nikker ja til Chatkontrol: En lille gulerod og en stor pisk
Danskernes skattepenge går tabt i luften: Metan fosser ud af danske biogasanlæg
Otte boligblokke står i flammer i Hongkong: Flere er omkommet
Politiets egen rådgiver og Datatilsynet er enige: Der mangler lovhjemmel til ansigtsgenkendelse
Europas rumagentur trækker mod militære opgaver
Solcelleboom presser elnet i hele verden: Solrigt kæmpeland ruller ukonventionelt indgreb ud
Fem kraftvarmeselskaber får bøde i kartelsag om el-reservekapacitet
Europa dropper amerikansk cloud
Umulige adgangsforhold på trapper og i elevatorer hæmmer redning ved hjertestop: Minister griber ind
Elbiler vælter ud – men ladestandere samler støv uden strøm
Læg spaden og stop rendegraveren: Succes med mindre radikal naturgenopretning i Gribskov
Upload dit pas for at komme på Facebook? Aldersgrænse kan styrke tech-giganternes datahøst
Europas stormagter skifter fokus fra nyt kampfly til helt anden teknologi
Opinion: Klimatopmødet: Tredobling af finansiering til tilpasning blev det mest markante resultat – udfasning af fossil energi blev blokeret
Klimamødet var en fuser: Men 90 lande har faktisk tændt det grønne lys
Ekspert: Letbaner er farlige og forældede – »uforståeligt, at man vender tilbage til så forældede trafikløsninger«
Sweco skærper fokus på projektledelse: »Ikke blot en værktøjskasse, men en faglig disciplin«
15-årigt vidunderbarn får ph.d. i kvantefysik: Drømmen er at skabe ‘supermennesker’
Kaptajn slog broalarmen fra og tog nøglen med sig – så faldt styrmanden i søvn på broen
Mens Trump krævede Grønland, åbnede Danmark sit telenet for amerikansk AI
Forsikringsbranche efterlyser ny vægtning mellem natur- og kystbeskyttelse: »Arter vil uddø alene på grund af vandstand«
Stop med at bruge ordet klimasikring – når virkeligheden er, at man kun kan klimatilpasse
Udskældt skovtype kan nogle gange være det bedste valg for vores gispende vandmiljø
Togrejser er '30 gange dyrere end bilen': »Vi har ikke råd til dem,« lyder det fra bramfri departementschef
Her er danskernes ’værste naboer’: Tre energianlæg er på listen
Hummelgaard brygger på Chatkontrol Light i kulissen
Havet kan rumme gigantiske mængder grøn energi: Men forskere er skeptiske
Nyeste version af Starship skadet under første test
Brintkedel eller varmepumpe? Her er den klart billigste af de to klimateknologier
Forsvaret vidste alt om trådene til Putins krigsøkonomi - alligevel indgik de kæmpekontrakt
Menneskerobotter ruller af samlebåndene: Tre ting spænder ben for dem
Harvard-professor om interstellart objekt: »Vi har brug for et wake-up call«
1996: Kunstig køling var et gennembrud for Carlsberg
Sådan bygger man sin egen elracerbil
AI knækker populær Turing-test: Internettets sidste forsvar sat skatmat mod bottrafik
Mere motorkraft på vej: Bezos' monsterraket kan snart måle sig med Musks
Se listen: Her er Danmarks mest attraktive it-arbejdspladser 2025
Synspunkt: Er vi egentlig kommet videre, hr. minister?