* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 23
I alt: 23

Forfatter Emne: Hvem tjener på SMS-afstemninger  (Læst 32215 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #15 Dato: 03, April 2008 - 12:05 »
Det er lidt uklart, hvad du mener med at betale for et 4-cifret nummer. Alle numre 'ejes' af telestyrelsen, ...

Jeg har forstået, at Telestyrelsen har prissat deres numre, og faktoren 10.000 er jo helt logisk.
Men i næste led "ejer" fx TDC retten til at bruge/videresælge et givet nummer, og der kan samme princip næppe bruges. Jeg har betalt 0 kr. for mit - gang det med 10.000 ...  ;D

Er der nogen der ved, om sådanne numre videresælges til DR, Aller eller andre til
a. en fast årlig afgift
b. en afgift pr. opkald til nummeret
c. en minuttakst
... eller helt andre principper?

Min nysgerrighed går egentlig på, hvor meget fx Aller-koncernen i gennemsnit betaler for sit forbrug af et 4-ciftet nummer - målt pr. opkald til nummeret?
Jeg er godt klar over, at der kan tænkes afregningsprincipper, der skjuler dette tal som en forretningshemmelighed i Aller.
Men jeg har svært ved at forestille mig, at teleselskaberne ikke har en særskilt politik for, hvordan de vil hente pengene hjem på deres fåtallige 4-cifrede numre. Det kan næppe være den samme som for de 8-cifrede numre, som de kan forære væk i håb om, at de kan hente en fortjeneste hjem på "overtaksering" af fremtidige samtaler.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #16 Dato: 03, April 2008 - 12:18 »
... Jeg har betalt 0 kr. for mit - gang det med 10.000 ...  ;D

10.000 * 0 = 0

Prisen på SMS service er så hemmelig at der ikke engang er sat vejledende priser på telefonselskabernes hjemmesider.
Alt andet erhvervsmæssigt telefoni kan man finde priser på - men ikke SMS service.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #17 Dato: 03, April 2008 - 13:29 »
Hvornår har du sidst betalt for at modtage en SMS?

Hvis vi ser bort fra det specielle ved 4 cifrede numre, så kan enhver kan da indrette sin egen 'SMS-service' ved at koble lidt interface til sin mobiltelefon. Det koster kun de normale afgifter for et mobilabbonnement.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #18 Dato: 03, April 2008 - 15:01 »
Hvornår har du sidst betalt for at modtage en SMS?

Efry, når du nu er så vidende på området, så er det faktisk en skam, at vi fortsat skriver helt forbi hinanden!
Jeg har endnu aldrig betalt for at modtage en SMS - da jeg omhyggeligt har undgået at modtage SMS i udlandet.
Og ja, jeg ville sagtens kunne oprette en simpel SMS-service på mit sædvanlige 8-cifrede nummer. Det har jeg ikke brug for - men min yngste søn har faktisk gjort det på sin arbejdsmobil.

Hvad jeg IKKE kan, er at bede mit sædvanlige nummer overtaksere de indkommende SMSer med 1, 2, 4 eller 8 kr.
Den service knytter sig til særlige numre og ligger hos udbyderen, idet kun udbyderen "har adgang til" afsenderens telefonregning.
Den del af overtaksten, som "ejeren" af nummeret (DR, TV2, Aller m. fl.) skal have, må derefter afregnes direkte mellem teleudbyder og nummer"ejer".

Så jeg vil endnu en gang omformulere spørgsmålet:
Hvad mon de store teleudbydere tager for at udbyde et nummer med overtaksering?
En fast månedstakst og da i hvilket prisleje?
En fast takst pr. overtakseret SMS og da hvor meget?
Eller en procentdel af ekstrafortjenesten?
Mvh. Morten Jødal

Sørensen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 70
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #19 Dato: 03, April 2008 - 15:47 »
Jeg har ikke ekspertviden på dette område, så jeg må nøjes med at viderebringe lidt "hearsay".

I forbindelse med en indsamlig til et "godt formål" blev der anvendt overtakserede SMS'er til 50 kr. I DR-radio hørte jeg at en overraskende stor del af dette beløb gik til teleudbyderen. Desværre har jeg glemt detaljerne.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #20 Dato: 03, April 2008 - 23:23 »
Det er nok i hovedsagen min skyld, at vi skriver forbi hinanden, måske fordi jeg bestemt ikke er alvidende på dette område, og derfor kun svarer på dele af dine spørgsmål. Jeg beklager, at jeg ikke har gjort dette helt klart tidligere.

Jeg tror dog ikke du bør være så omhyggelig i udlandet for end ikke der opkræves der noget for modtagelsen af SMS, i hvert fald ikke som jeg har oplevet. Et hurtigt check på TDC siger da også, at det er gratis overalt i verdenen, så det gælder nok for de øvrige operatører også.

De tre spørgsmål kan jeg ikke besvare med konkrete tal, men når du skriver udbyderen mener du vel det selskab, der leverer nummeret til f. eks. Aller. Denne udbyder må nødvendigvis have nogle aftaler med alle de øvrige udbydere, fra hvis telefoner SMS'erne kan sendes. Disse andre operatører skal jo vide, at der skal overtakseres på netop dette nummer. Uanset omkostningerne er jeg ikke i tvivl om at det kan betale sig for 'ejeren' af nummeret, for ellers ville de mange reklamemagasiner næppe bruge denne fidus så meget som de gør.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #21 Dato: 04, April 2008 - 08:31 »
Jeg prøvede at søge efter priser og udgifter/afgifter hvis man skulle oprette et sådant nr, men det nærmeste jeg fandt var dette.

http://www.piratgruppen.org/spip.php?article865


Her skriver de at de reelt "kun" modtager 55-65% af det indbetalte beløb og det skal da nok passe at teleudbydere også vil tjene på andres ideer.
Desuden tror jeg næppe at prisen er 10.000gange et alm. nr, da TDC har reserveret nogle 4 cifrede nr. til netop dette og jo nok tjener deres penge afhængig af hvor mange der sender sms til de forskellige numre. Det vil jo også give et nemmere forretningsgrundlag for dem der vil oprette sådan en såkaldt indholdsbaseret sms-tjeneste. Det er beskrevet her:

http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/faq.php?id=15703

Sidst husker jeg også at Mimi Jakobsen som formand for Red Barnet har klaget over at TDC er langsomme til at udbetale de penge som bliver samlet ind, grundet at TDC først vil være sikker på at kunderne betaler (så TDC ikke pludselig står med regningen). Det skyldes noget med en fortrydelsesret at man har, hvilket er nærmere beskrevet i de forskellige teleudbyderes betingelser. Dog ved jeg også at f.eks. DR minder om at man ikke har nogen fortrydelsesret når man benytter 1212.
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #22 Dato: 04, April 2008 - 10:12 »
Tak,dette hjalp mig lidt længere  - og så langt, at jeg nu er sikker på, at der er en mellemhandler, der tjener (tykt?) på tjenesterne.
Det første af SuperClaus' to links oplyser - langt inde i teksten - at det officielle navn på de dyre kortnumre er "indholdstakserede tjenester", og bruger man disse to søgeord, kommer der en del mere, bl.a. en beskrivelse fra Cybercity:
http://www.cybercity.dk/kundecenter/mobil/priser/indholdstakserede_tjenester/
og en liste over udbydere fra Sonofon:
http://www.sonofon.dk/privat/kundeservice/din_regning/indholdstakserede_tjenester/indholdsudbydere/index.aspx
Heraf kan man se, at hverken DR, TV2 eller Aller er direkte på listen, men fx nummer 1212 (og en del andre kortnumre) udbydes af firmaet Unwire ApS, Masnedøgade 20,3, 2100 København Ø. Denne liste kan findes hos både Sonofon og TDC (TDC har tilsyneladende prioriteret den lavt, den bærer præg at være lavet af yngste kontorelev og ikke korrekturlæst: Unwire bor ifølge denne liste i "Madsnedsøgade" :o).
Da jeg ikke kan vente at blive betragtet som seriøs kunde hos Unwire - og derfor næppe kan få præcis besked - har jeg opgivet videre søgning, men takker både Efry og SuperClaus for at have hjulpet mig på vej.
Mvh. Morten Jødal

viborg

  • Gæst
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #23 Dato: 05, April 2008 - 15:46 »
Der var noget som virkede useriøs på mig.
Den sidste aften kunne der stemmes 3 gange,
og allerede da første deltager havde sunget, kunne der stemmes
d.v.s. at på det tidspunkt kunne man stemme uden at have et sammenligningsgrundlag.
medfører det ikke en form for 'politisk' stemme - hvor man blot stemmer på den man bedst kan lide.

Noget andet er at når publikum kan stemme 3 gange,
så får man let den tanke at nogen opnår en større fortjeneste derved.

Hilsen
KnudG

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk