* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Hvem tjener på SMS-afstemninger  (Læst 32214 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Dato: 31, Marts 2008 - 17:18 »
Så sluttede X-factor - og vinderen er vist meget populær overalt.

Men han blev vinder ved at en hel masse mennesker sendte hver sin SMS til overpris. Her dog kun 1 kr.
Men så faldt jeg hjemme i huset over et opgavehæfte fra Aller Press, hvorfra man skal indsende løsningerne pr. SMS til et 4-ciftet nummer. Pris: 4 kr. + almindelig SMS-takst.

Jeg er naturligvis klar over, at det koster lidt at administrere optælling af stemmer, registrering af afsenderadresser, kontrol af, hvor mange gange den enkelte stemmer osv.
Men næppe 1 kr., endsige 4 kr.!

Så mit spørgsmål er simpelt: Hvem får indtægterne fra disse numre?
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #1 Dato: 31, Marts 2008 - 18:02 »
Det ville være et godt spørgsmål til telestyrelsen. Så kunne man samtidig spørge hvordan det kontrolleres at man kun betaler de angivne overpriser og ikke mere.

Mit bedste bud er at der er flere som får andele af gevinsten. Teleselskabet gør det næppe gratis, og modtageren vil vel også have noget ud af det.
  x-faktor  sms-erne har næppe givet DR nok til at dække udgifterne til udsendelserne, og vi kan nok heller ikke forvente licensnedsættelse i den anledning.
sms er efter sigende noget der kører ret automatiskk og næsten uden omkostninger for telesalskaberne. Så de tjener rigtig godt på dem. Især dem til og fra udlandet.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #2 Dato: 31, Marts 2008 - 18:08 »
Det korte svar er mobiltelefonselskaberne og TV2.

DR har ikke tilladelse til at have andre indtægter fra privat personer end licens, men må opkræve de reelle omkostninger ved at have SMS-servicen. Undtaget er indsamlinger til velgørende formål, hvor overskudet gives videre til f.eks. Red Barnet, Folkekirkens nødhjælp, Røde Kors, osv.

Læst på www.dr.dk/mobil:
"
Når du sender en sms til DR, vil du altid modtage et svar. Dermed vil du f.eks. få at vide at beskeden er nået frem eller omvendt; at vores systemer ikke har forstået den kode, du har sendt. Får du en fejlbesked, må du se efter i din telefons besked-menu om det er den rigtige kode, du har sendt til 1212. Det kan f.eks. være afgørende at du husker at lave mellemrum efter sms-koden.
"


At sende svar SMS'en koster nok ikke det største beløb, men at få TDC, Telia, CBB, Tele2, Sonofon, osv . til at opkræve beløbet og derefter kreditere DR's konto koster kassen - selvom dette er computersnak der ikke involvere nogen fysiske personer.

god debat


Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #3 Dato: 31, Marts 2008 - 20:14 »
Mener du at tv2 får indtægten af en overtakseret sms til DR, fordi DR ikke må få pengene.
Det lyder ikke logisk.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #4 Dato: 31, Marts 2008 - 20:25 »
Mener du at tv2 får indtægten af en overtakseret sms til DR, fordi DR ikke må få pengene.
Det lyder ikke logisk.

Nej
DR overtakserer ikke deres SMS'er.
mens TV2 gerne må tjene penge på SMS'erne derfor koster de 4-5-8 kr.
Ha en god dag

Mikael Boldt

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #5 Dato: 01, April 2008 - 00:12 »
Prisen er vel normalt angivet som X kr plus normal SMS-takst fordi teleselskabet får den sidste del (den normale takst, der for nogle kan være nul), mens arrangøren får de X kr.

De X kr går dels til det firma, der står bag 1212 eller de andre tilsvarende numre, for administration, og dels til udbyderen, i dette tilfælde Aller. Muligvis får Aller de 3 kr, så hvis de har udsat en præmie på f. eks. 1000 kr, skal de blot være sikre på at mindst 333 personer sender en SMS med svaret. Er der flere indsendere tjener Aller overskudet.

I mange af de reklamehæfter, der sendes rundt er der netop en række spørgsmål, som man blot skal svare på for at deltage i en udlodning af en gevinst. Jeg er ret sikker på, at firmaerne bag disse netop ser det som en indtægtskilde at udsætte disse gevinster og bestemt ikke som en markedsføringsudgift.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #6 Dato: 01, April 2008 - 06:31 »
Politikken.dk skriver i dag 01.04.08:
"
Heidi røg ud af X Factor ved sms-fejl
Martin vandt DRs X Factor fredag aften. Men gik det retfærdigt til? Nej, siger X Factor-dommer Thomas Blachman. For da Heidi blev sendt hjem ugen før, skyldtes det en teknisk fejl i optællingen af sms-stemmer. Thomas Blachman forlanger, at finalen går om. DR afviser. Og Dansk Musiker Sammenslutning forsøger at mægle.
"


Folk må selv vælge om de vil deltage i et underholdnings-program ved at stemme via SMS.

Desværre kan man ikke se hvem der stemmer, men jeg tror ikke Martin kunne undgå at vinde, fordi piger omkring hans alder nok er stærkt over-repræsenteret gruppe af SMS-stemmer.

Men problemet er vel også at vi ikke får at vide, hvor mange der har stemt.

Hvor stor var omsætningen i fredags? 1.000, 100.000, 1.000.000 SMS'er

(til sammenligning skal en kunster præstere ca 500 stemmer or at blive nummer 1 på DanskToppen)

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #7 Dato: 01, April 2008 - 08:42 »
Ellers en meget underholdende artikel, utroligt hvad TDC kan gøre med deres "system" :-)

MVH Tommy

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #8 Dato: 01, April 2008 - 12:32 »
Omtalte artikel fra politiken.dk var en april-spøg, som har givet masser af arrig respons bla. fra folk som har stemt på Heidi og som nu vil ha deres penge igen.

Historien har nu fået TDC til at skrive en pressemeddelelse, hvor i de skriver at samtlige ca 350.000 SMS'er som blev sendt i forbindelse med semifinale afstemning blev registreret og talt.

Tilsammenligning skriver TDC også at på en normal Torsdag aften mellem 21:00 og 22:00 sendes der ca 1.8 million SMS'er via TDC's net og at TDC står for ca. 1/3 af alle danske SMS'er.

Læs hele TDC's pressemeddelelse her

Tilbage til økonomien:
350.000 SMS'er a 1 kr er en omsætning på 350.000 kr, uden at kende DR's produktions omkostninger så vil jeg dog gætte på at det svarer til ca 5 minutters udsendelse.

Så vi kan nok ikke forvente at få mere fjernsyn for mindre licens mod til gengæld at stemme på X-factor, indsende ønsker til P4-aften, osv.

God debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #9 Dato: 01, April 2008 - 13:06 »
Så vi kan nok ikke forvente at få mere fjernsyn for mindre licens mod til gengæld at stemme på X-factor, indsende ønsker til P4-aften, osv.

Egentlig havde jeg også på forhånd regnet med, at overtakseringen på 1 kr. nok skulle gå til ejeren af 1212 - men jeg var nysgerrig efter, om så yderligere overtaksering går til udbnyderen af konkurrencen fremfor udbyderen af SMS-tjenesten?
Det er der indtil nu ikke kommet autoritative svar på. Men I andre mener tilsyneladende, at det er det sandsynligste?
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #10 Dato: 01, April 2008 - 19:49 »
Jeg har lige checket hvem, der står bag 1212 og det viser sig at være DR selv.

Det viste også, at den implementerede tjeneste ikke blot bruges til afstemninger, men også kan anvendes, hvis man i øvrigt ønsker at kontakte DR.

Nu er det jo ikke helt billigt at opbygge en maskine, der kan håndtere de indkomne SMS'er og få disse behandlet, så det er nok ikke den store guldgrube, som DR har implementeret med 1212.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #11 Dato: 02, April 2008 - 12:54 »
Tak, Efry, det var næsten det autoritative svar, jeg ønskede.
Det lillebitte forbehold går på, at det jo stadig ikke er DR, der teknisk set udbyder telefoni, og ingen har endnu fortalt mig, om TDC, Sonofon eller andre ejere af GSM-licenser tager ekstra penge for at SMS'e til et 4-cifret nummer - og det vil jeg faktisk gætte på.

Jeg har ikke på noget tidspunkt troet, at DR scorede kassen på X-factor eller andre SMS-konkurrencer - men det synes nu at stå ret klart, at det gør Aller-koncernen og andre på deres stærkt overtakserede tjenester - forudsat tilstrækkeligt mange hopper på!
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #12 Dato: 02, April 2008 - 20:23 »
Nu synes jeg at din mistænksomhed går lige lidt for vidt.

Har du nogensinde set nogen pristabel, hvor SMS til 4-cifrede numre var beskrevet for sig. Selv en SMS til det fjerneste land takseres ikke anderledes en en lokal SMS, så hvorfor skulle de 4 cifrede numre så behandles særskilt. Mange har for øvrigt helt fri SMS takst.

Noget andet er, at DR selvfølgelig betaler et højere gebyr for 1212 nummeret alene af den grund, at taksten for et 4 ciffret nummer er 10000 gange så høj som for et normalt nummer.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #13 Dato: 02, April 2008 - 21:37 »
Nu synes jeg at din mistænksomhed går lige lidt for vidt.

Der er snarere tale om, at jeg har udtrykt mig klodset - beklager!
Jeg er helt klar over, at den der sender en SMS til et dansk nummer, betaler samme takst til sit eget teleselskab (evt. 0 kr.) for alle numre.

Noget andet er, at DR selvfølgelig betaler et højere gebyr for 1212 nummeret alene af den grund, at taksten for et 4 ciffret nummer er 10000 gange så høj som for et normalt nummer.

Her er du imidlertid inde på det jeg egentlig mente: Hvad skal ejeren af et nummer give for retten til at have nummeret?
Med et normalt 8-ciftet nummer er taksten lav - hos mit teleselskab har jeg kun betalt "en forventning om, at jeg af og til bruger telefonen". Jeg har købt min telefon til fuld pris på nettet og bagefter bestilt mit simkort hos en udbyder - som endda gav mig 100 kr. ekstra taletid i rabat fordi jeg var så venlig at ville være kunde.
Jeg har svært ved at tro, at DR har fået sit gode 4-cifrede nummer på samme favorable vilkår, og det mener du åbenbart heller ikke. Men hvad koster det mon at få et 4-cifret nummer?
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Svar #14 Dato: 02, April 2008 - 23:01 »
Det er lidt uklart, hvad du mener med at betale for et 4-cifret nummer. Alle numre 'ejes' af telestyrelsen, der sælger dem i serier til de enkelte teleselskaber, og her er prisen af gode grunde 10.000 gange prisen for et normalt 8 cifter nummer.

Nu kan jeg ikke forestille mig, at DR køber deres teleydelser som enkeltstående leveringer, men snarere, i lighed med andre store leverancer, får en samlet pris på alle de ydelser, som de ønsker. Derfor kan man næppe adskille regningen, så man kan se lige præcist hvad 1212 koster.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk