* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Så får vi ikke mere for den 25øre!  (Læst 24805 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #15 Dato: 06, April 2008 - 13:00 »
De 10% priserne er steget officielt i Eurolandene kommer ved at man har taget forbrugerelektronik med i statistikken, men det er jo de færreste der bruger flere penge på elektronik end på mad.


Ifølge statistikbanken.dk brugte vi 10,3% på fødevarer, 4,1% på drikkevarer og tobak, og 2,1% forbrugselektronik i 2004-2006.

Forbrugselektronik er således ikke en uvæsentlig del af vores forbrug. Jeg ville kunne forstå, hvis du kritiserede, at forbrugselektronik er medregnet for på dette område er priserne reelt faldet og det trækker dermed inflationen ned.

Fup med vekselkurser i det niveau du nævner,tror jeg ikke på. Ser man på de steder i Danmark, hvor man i dag modtager Euro så er billedet et lidt anderledes: I forretningerne i CPH Kastrup er vekselkursen 7.30-7.35, Her på Bornholm bruger turist-forretningerne typisk 7.00-7.30 enkelte af de slemme bruger dog 100 kr = 15 Euro eller kurs 6.67. Den officielle kurs er p.t. omkring 7.458 kr/Euro.

Jeg synes det er på tide at forretninger i Danmark også listede deres priser i Euro. Der er j intet til hinder for at betale med Euro og nu bliver der jo ledig plads i kasseapparatet

PS jeg blev i påsken selv overrasket over hvormeget kornprodukter er steget. 25 kg hønsefoder er i løbet af et år steget fra 80 kr til 130 kr eller mere end 60%. Jeg har en mistanke om at DLG har skruet lidt for voldsomt på prisskruen. Kan man melde dem til monopoltilsynet?

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #16 Dato: 06, April 2008 - 16:05 »
Det kan du ikke Michael for kornprisen er rent faktisk steget på verdensmarkedet, på grund af at Kina er blevet storimportør af kornprodukter og at man laver ethanol til brændstof af korn.

Du kan også læse i aviserne at EU ønsker at der skal dyrkes på brakmarkerne igen, hvilket bønderne gerne gør på grund af de højere kornpriser.

De eneste ,foruden forbrugerne, der gør vrøvl er ornitologerne der siger at opdyrkningen af brakmarkerne  ødelægger viber og lærkers levesteder.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #17 Dato: 06, April 2008 - 16:55 »
Det er rigtigt at kornprisen er steget i hele verden. Siden høst er prisen gået op.
Det er bla. derfor at visse fødevarer er steget med som alm. brød.

Lad os få de brakmarker på banen igen.
Dengang i firserne hvor de blev indført blev det begrundet med overproduktion. Den holder ikke længere og tilmed er der kommet noget nyt at bruge jorden til: biobrændsel.

I firserne og førhen levede der også viber, lærker og andet småkravl, det vil der sikkert også komme til fremover.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk