* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: Afkøling af varmvand  (Læst 37329 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afkøling af varmvand
« Svar #15 Dato: 08, April 2008 - 17:23 »
Det var spændende data, Mikael.

Jeg har indtil nu haft et mere nuanceret synspunkt end dit, idet jeg mener at en gennemstrømningsvandvarmer er bedst, når varmtvandsbehovet ligger i få kortvarige forløb - d.v.s. i husstande, der ikke har omløb på det varme vand, som vasker hænder i koldt vand og har opvaskemaskine - og som derfor kun bruger vand, når de skal bade.
Den overvejelse indgik i min vurdering, da jeg udskiftede den gamle 250 L beholder i mit forrige hus med en gennemstrømningsvandvarmer. Jeg har et lidt andet forhold til komfort end hundeboll og har konsekvent lukket helt for varmen udenfor fyringssæsonen - hvilket har kostet kolde badeværelsesgulve om sommeren, men har sparet på varmeregningen.
Jeg har nu fået en kombigaskedel med 75 L beholder. Sjovt nok synes gennemstrømningsvandvarmere slet ikke at findes til naturgas, kun til flaskegas? (under alle omstændigheder HAR jeg valgt mit fyr, så et evt. link til en gennemstrømningsvandvarmer har kun teoretisk interesse).
Men skulle hundeboll på et tidspunkt finde på at udskifte sin beholder, synes dine tal at vise, at han også vil få det godt med en gennemstrømningsvandvarmer ...

Siden vi først diskuterede den lave fremløbstemperatur, er jeg kommet til at tænke på, at dette valg selvfølgelig hænger sammen med afregning efter energiforbrug i stedet for efter mængde. Det siger sig selv, at en lavere fremløbstemperatur mindsker varmeanlæggets ledningstab, så det er vel grunden til valget.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afkøling af varmvand
« Svar #16 Dato: 09, April 2008 - 18:04 »
Jeg har en gennemstrømnings vandvarmer til mit Junkers gasfyr!
Virker upåklageligt.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk