* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 104
I alt: 104

Forfatter Emne: Ethanol som Benzin eller Diesel ?  (Læst 47804 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #30 Dato: 02, September 2008 - 11:16 »
Nu har jeg sejlet med Mai Mols og vil derfor genoptage historien med en smule (desværre kun en smule!) mere viden.

For det første giver infoskærmene på færgerne ikke længere ret meget information - og slet ikke teknisk. Vi ser en live-optagelse af kølvandet under afsejling, derefter sikkerhedsvideoen - og på resten af turen et pænt stillbillede af grøn natur.

Dernæst spurgte jeg serveringsdamen i restauranten.
Som ventet vidste hun ikke meget om det tekniske, men kunne dog bekræfte, at det ER disse færger, der skal omlægges til LNG - og at det ikke er sket endnu. De sejler nu på "en slags olie".

Endelig kom jeg i god tid til Odden færgehavn på hjemturen og så Max Mols ligge klar til afsejling mod Århus. Denne færge var under ombordkørsel forbundet med et rør til en stor tank på kajen - som jeg ikke kunne komme nær nok uden at overtræde sikkerhedsbestemmelserne, så indholdet er ukendt.
Derimod var der intet tilsvarende anlæg ved Ebeltoft-færgelejet, hvor Mie og Mai Mols lægger til. Der stod dog en traktortrailer med en mindre tank på, forbundet med en gummislange, der førte et ukendt sted hen (jeg sad jo i bilen under ombordkørsel og havde ingen chance for at se, hvor slangen evt. blev tilsluttet). Men denne tank var blåmalet uden advarselsskilte af nogen art og kan derfor næppe have indeholdt naturgas. Forøvrigt stod den på et ikke afspærret område.

Efter hjemkomsten har jeg surfet lidt og fået bekræftet en gammel mistanke om, at en GASturbine aldeles ikke behøver at brænde gas. Der kommer en gasstrøm UD AF forbrændingskammeret, hvorimod der sagtens kan komme en forstøvet olietåge IND i dette!
Se fx Wikipedia, hvor den vigtigste sætning er: A gas turbine extracts energy from a flow of hot gas produced by combustion of gas or fuel oil in a stream of compressed air.
Tidligere i tråden er det nævnt, at molsfærgernes gasturbiner er mage til dem i F16-fly - og disse bruger da vist også et brændsel, der er flydende ved stuetemperatur?

Jeg vil derfor betragte mig som bekræftet i, at de to hurtigfærger lige nu sejler på et olieprodukt, men senere skal konverteres til LNG - i overensstemmelse med pressemeddelelsen.
« Senest Redigeret: 02, September 2008 - 11:20 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #31 Dato: 02, September 2008 - 12:28 »
Er sandheden ikke nærmere at man vil starte et projekt for at undersøge mulighederne for at kunne konvertere til LNG.

Det er efter min opfattelse ikke muligt på sikkerhedsmæssig forsvarlig vis på en passagerfærge.

Jeg troede det var alle bekendt at en gasturbine normalt kører på gasolie. Misvisende også kaldet dieselolie. Flyjetmotorerne er ikke ligesom gasturbiner i skibe og kraftværker.
Flymotoren hovedformål er at give en høj udstøtningshastighed, for at give reaktionskraft.
Helikoptere er undtagelsen, hvor hovedformålet ligesom i skibe og elværker er at give mekanisk energi på en trækaksel. Derfor er udstødningsturbinen mere omfattende end i jetflyene.
« Senest Redigeret: 02, September 2008 - 12:30 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #32 Dato: 02, September 2008 - 13:15 »
Er sandheden ikke nærmere at man vil starte et projekt for at undersøge mulighederne for at kunne konvertere til LNG.


Jo, jeg må give dig ret - det er faktisk, hvad der står i pressemeddelelsen - her set i EuroInvestor. Dog har rederiet tilføjet en optimistisk forudsigelse af, at hele projektet er realiseret i løbet af 18 måneder.

Mht. sikkerheden er jeg mere optimistisk end du - og jeg har faktisk i en periode arbejdet med LNG. Men dette aspekt indgår naturligvis både i rederiets undersøgelse og i den myndighedsbehandling, der må høre med.

Jeg har forøvrigt gjort den erfaring - både udefra og indefra - at hvad en fagperson anser for "almen viden" om et emne ligger betydeligt ud over, hvad ellers meget vidende personer med andre fagområder mener. Således havde jeg en klar fornemmelse af, at "gas" i ordet gasturbine gik på udstødningen, men jeg turde ikke modsige de op til flere debattører, der håndfast mente noget andet (og jeg var for længe om selv at undersøge sagen).

Jeg er også godt klar over, at den gasjet, der driver et flys jetmotor, er noget ganske andet end den vand-jet, der produceres ved hjælp af energien fra gasturbinerne i færgen. Men igen: En anden debattør sammenlignede med F16 - og det var egentlig off-topic, om jetten er den ene eller anden slags.
« Senest Redigeret: 02, September 2008 - 13:17 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk