* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52

Forfatter Emne: "tuning" af ny dieselmotor  (Læst 16599 gange)

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
"tuning" af ny dieselmotor
« Dato: 30, Maj 2008 - 09:05 »
Hej,

Jeg har for nylig været ude og svide dankortet og har investeret i ny bil.
Jeg har købt en Skoda Fabia Combi 1,4 TDI med partikelfilter.
Umiddelbart havde jeg nok en forventning om at den var lidt mere økonomisk end den rent faktisk er.
Jeg kører hver dag en strækning på 65 km. hver vej. Halv motorvej halv alm. landevej. Her ligger jeg omkring 17,5 km pr. liter.
Motorvejskørslen foregår nogenlunde jævnt med 120-130 km/t. Landevejskørsel ligger mellem 80-100 alt efter trafikken.

Min undren kommer af at jeg har en bekendt der i en Passat 2.0 TDI kan ligge på nogenlunde samme forbrug til trods for at den har kraftigere motor og er tungere.

Jeg har hørt lidt forskellige om at få finindstillet/chippet motorstyring ved en uafhængig partner. Både godt og skidt.
Spørgsmålet er om ikke fabrikken bedst burde vide hvordan motoren skal indstilles ?

MVH Tommy

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
« Svar #1 Dato: 30, Maj 2008 - 10:13 »
Prøv at vente lidt. Den er nok lidt for ny endnu.
Min 320.000km's Mazda 626 DITD runder her på sine gamle dage 20km/L målt ved tanket/triptæller.
I sine unge dage hvor jeg ellers var ihærdig med at køre pænt kunne jeg kun sjældent få den over 18km/l

Skoda'en skal nok komme op eller kunne du måske få motorstyrings parametrene fra den nye "greenline" (?)

Har selv haft kig på den Skoda, snart alle på mit arbejde har fået sådan en.
Billig og overraskende godt skruet sammen.
Men den 3 cyl. klakke-lak-lak-lak er så ulidelig at høre på  ::)

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
« Svar #2 Dato: 30, Maj 2008 - 10:21 »
Hej Kusco,

Jeg har også mest tænkt mig at vente med det til den kører ud af garanti, netop også fordi flere fortæller at den lige skal "køres" til. Jeg har indtil videre kun nået at køre 1800 km i den :-)
Mht. Greenline modellen så er noget af det væsentligste ved den at de har pillet så meget vægt af den at jeg ikke synes den er interessant.
Der mangler bla. reservehjul i den (!).
Ud over det er der kommet mindre hjul på og den er blevet sænket en anelse. Ingen af delene tiltaler mig væsentlig.

Mht. at få motoren indstillet/tunet har en kammerat fortalt mig om et sted hvor de gør det efter hver enkelt motors egen friktion og særheder. Jeg kan pt. ikke huske navnet, men var dog noget skeptisk da jeg umiddelbart synes at det må være meget minimalt hvad man kan hente her. Burde motorer i dag ikke være af så ens fremstillingskvalitet at det ikke kan have ret stor betydning?

MVH Tommy

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
« Svar #3 Dato: 30, Maj 2008 - 14:13 »
Jeg er helt enig med dig i at tendensen, med at skifte reserve hjulet ud med en lille 12V kina kompressor og et sæt lappegrejer, ikke vækker min største begejstring.
Jeg kom ud for et fladt hjul for ½ år siden og det gik så hurtigt at inden jeg fik stoppet var dækket rykket af fælgen.
Hvad hjælper det så med en motoriseret cykelpumpe ?

Det skal så også siges at sidst jeg punkterede er så længe siden at jeg ikke kan huske det.

Der er lavet ændringer i styrings parametre, men selvfølgelig på bekostning af noget andet, ved ikke helt hvad.
Der er lavet flere ændringer bla. undervognen har man lavet mere "jævn" altså fjernet ned hængende dele og afdækket hulrum da man i de senere år har opdaget at luft strømmen under vognen har forholdsvis meget at sige iforb. med luftmodstand.

Man ændrer ikke parametre efter hver motors "særheder", parametrene bygger på et kompromis. Vil man have flere KW, så koster det brændstof, levetid, støj og nogle gange pæn motorgang.
Det der skubbes rundt på er hvor "kompromisset" skal ligge henne.

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
« Svar #4 Dato: 04, Juni 2008 - 11:34 »
Hej,

Jeg har haft skrevet en mail til Per Mai fra scantuning.
Han skriver at min Fabia med normalt 80 HK vil få ca. 105 HK/248nm.
Brændstofforbruget falder som regel omkring 10%, men han skriver at han ikke kan love det da det er meget individuelt.

Når jeg efterfølgende tænker over det kan det vil give noget problemer med kobling/tandrem mv.
Kan man regne med at disse er dimensioneret til at håndterer en kraftforøgelse på godt 30%?

MVH Tommy

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
« Svar #5 Dato: 04, Juni 2008 - 12:49 »
Det er måske også værd at tage med i overvejelserne at det er ulovligt.
Der sker måske ikke alverden umiddelbart da det ikke kan ses med det blotte øje, men i en ulykke situation hvor en fifig sagkyndig opdager det, vil en forsikringssag nok stille dig i et uheldigt lys.
Jeg ville nok overveje at købe 1,9L versionen istedet.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
« Svar #6 Dato: 06, Juni 2008 - 16:56 »
Fra 80 til 105 hK er jo nemt at påstå, men meget svært at eftervise.

Du kan næsten høre min skepsis.

Det kunne gøres ved et større ladetryk,ved at pille ved styring af kompressoren. Så får man en øget belastning på motoren, som den ikke er dimensioneret til. 

Det kunne også være noget med at lade omdrejningstallet stige med samme moment. Det giver formelt større maksimumeffekt, men kun noget man har glæde af ved topfart eller nedgearing.


Der er også dem, som bare øger indsprøjtningsmængden ved samme luftmængde. Det giver mest øget larm og mere sod. Større forurening ved en minimalt øget effektforøgelse.
Jørgen Harbst

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
« Svar #7 Dato: 06, Juni 2008 - 17:14 »
Hej harbst,

Som jeg har læst i de artikler der referes til fra scantune.dk egen hjemmeside måler de effekten inden og efter tuningen/optimeringen.
Man får desuden et print med derfra der viser graferne for HK og NM før og efter de har pillet ved den.

http://www.scantune.dk/udprint.html

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
« Svar #8 Dato: 07, Juni 2008 - 10:44 »
De målinger foregår formentlig på et rullefelt.

Der kan man måle effekter som ingen nytte er til i praksis.

Hvis man skal have glæde af det skal motorens karakteristik passe til vognens egenskaber herunder gearing, og måden man ønsker at køre på.

Jeg kan give dig et lille eksempel.

Jeg havde engang en af de tidlige AUdi 80 modeller.

Den hed sig at kunne yde 70 kW , men det var ved et omdrejningstal svarende til 190 km/t i 4.gear.  Så hurtigt kunne vognen ikke køre, og jeg ville aldrig gøre det.
De 70 kW var altså et ligegyldigt tal, som kan måles på en motorprøvestand.


Det ville være mere interessant om tuningen kunne vise et større moment ved lavt omdrejningstal og uden at forurening og gennemsnitlig brændstofforbrug øges, eller at nogen dele overbelastes.

Husk lige at der hører kraftigere trækaksler og bremser til en større motoreffekt.
Vi har lige købt en ny lille bil til min kone. Den kunne også fås i en tunet motorudgave. Det øgede forbruget ca. 15%  og gjorde den ca 100kg tungere, på grund af bremser osv.

Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk