ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
"tuning" af ny dieselmotor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1408
Flest online idag: 115
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: "tuning" af ny dieselmotor (Læst 16599 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
"tuning" af ny dieselmotor
«
Dato:
30, Maj 2008 - 09:05 »
Hej,
Jeg har for nylig været ude og svide dankortet og har investeret i ny bil.
Jeg har købt en Skoda Fabia Combi 1,4 TDI med partikelfilter.
Umiddelbart havde jeg nok en forventning om at den var lidt mere økonomisk end den rent faktisk er.
Jeg kører hver dag en strækning på 65 km. hver vej. Halv motorvej halv alm. landevej. Her ligger jeg omkring 17,5 km pr. liter.
Motorvejskørslen foregår nogenlunde jævnt med 120-130 km/t. Landevejskørsel ligger mellem 80-100 alt efter trafikken.
Min undren kommer af at jeg har en bekendt der i en Passat 2.0 TDI kan ligge på nogenlunde samme forbrug til trods for at den har kraftigere motor og er tungere.
Jeg har hørt lidt forskellige om at få finindstillet/chippet motorstyring ved en uafhængig partner. Både godt og skidt.
Spørgsmålet er om ikke fabrikken bedst burde vide hvordan motoren skal indstilles ?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #1 Dato:
30, Maj 2008 - 10:13 »
Prøv at vente lidt. Den er nok lidt for ny endnu.
Min 320.000km's Mazda 626 DITD runder her på sine gamle dage 20km/L målt ved tanket/triptæller.
I sine unge dage hvor jeg ellers var ihærdig med at køre pænt kunne jeg kun sjældent få den over 18km/l
Skoda'en skal nok komme op eller kunne du måske få motorstyrings parametrene fra den nye "greenline" (?)
Har selv haft kig på den Skoda, snart alle på mit arbejde har fået sådan en.
Billig og overraskende godt skruet sammen.
Men den 3 cyl. klakke-lak-lak-lak er så ulidelig at høre på
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #2 Dato:
30, Maj 2008 - 10:21 »
Hej Kusco,
Jeg har også mest tænkt mig at vente med det til den kører ud af garanti, netop også fordi flere fortæller at den lige skal "køres" til. Jeg har indtil videre kun nået at køre 1800 km i den :-)
Mht. Greenline modellen så er noget af det væsentligste ved den at de har pillet så meget vægt af den at jeg ikke synes den er interessant.
Der mangler bla. reservehjul i den (!).
Ud over det er der kommet mindre hjul på og den er blevet sænket en anelse. Ingen af delene tiltaler mig væsentlig.
Mht. at få motoren indstillet/tunet har en kammerat fortalt mig om et sted hvor de gør det efter hver enkelt motors egen friktion og særheder. Jeg kan pt. ikke huske navnet, men var dog noget skeptisk da jeg umiddelbart synes at det må være meget minimalt hvad man kan hente her. Burde motorer i dag ikke være af så ens fremstillingskvalitet at det ikke kan have ret stor betydning?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #3 Dato:
30, Maj 2008 - 14:13 »
Jeg er helt enig med dig i at tendensen, med at skifte reserve hjulet ud med en lille 12V kina kompressor og et sæt lappegrejer, ikke vækker min største begejstring.
Jeg kom ud for et fladt hjul for ½ år siden og det gik så hurtigt at inden jeg fik stoppet var dækket rykket af fælgen.
Hvad hjælper det så med en motoriseret cykelpumpe ?
Det skal så også siges at sidst jeg punkterede er så længe siden at jeg ikke kan huske det.
Der er lavet ændringer i styrings parametre, men selvfølgelig på bekostning af noget andet, ved ikke helt hvad.
Der er lavet flere ændringer bla. undervognen har man lavet mere "jævn" altså fjernet ned hængende dele og afdækket hulrum da man i de senere år har opdaget at luft strømmen under vognen har forholdsvis meget at sige iforb. med luftmodstand.
Man ændrer ikke parametre efter hver motors "særheder", parametrene bygger på et kompromis. Vil man have flere KW, så koster det brændstof, levetid, støj og nogle gange pæn motorgang.
Det der skubbes rundt på er hvor "kompromisset" skal ligge henne.
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #4 Dato:
04, Juni 2008 - 11:34 »
Hej,
Jeg har haft skrevet en mail til Per Mai fra scantuning.
Han skriver at min Fabia med normalt 80 HK vil få ca. 105 HK/248nm.
Brændstofforbruget falder som regel omkring 10%, men han skriver at han ikke kan love det da det er meget individuelt.
Når jeg efterfølgende tænker over det kan det vil give noget problemer med kobling/tandrem mv.
Kan man regne med at disse er dimensioneret til at håndterer en kraftforøgelse på godt 30%?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #5 Dato:
04, Juni 2008 - 12:49 »
Det er måske også værd at tage med i overvejelserne at det er ulovligt.
Der sker måske ikke alverden umiddelbart da det ikke kan ses med det blotte øje, men i en ulykke situation hvor en fifig sagkyndig opdager det, vil en forsikringssag nok stille dig i et uheldigt lys.
Jeg ville nok overveje at købe 1,9L versionen istedet.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #6 Dato:
06, Juni 2008 - 16:56 »
Fra 80 til 105 hK er jo nemt at påstå, men meget svært at eftervise.
Du kan næsten høre min skepsis.
Det kunne gøres ved et større ladetryk,ved at pille ved styring af kompressoren. Så får man en øget belastning på motoren, som den ikke er dimensioneret til.
Det kunne også være noget med at lade omdrejningstallet stige med samme moment. Det giver formelt større maksimumeffekt, men kun noget man har glæde af ved topfart eller nedgearing.
Der er også dem, som bare øger indsprøjtningsmængden ved samme luftmængde. Det giver mest øget larm og mere sod. Større forurening ved en minimalt øget effektforøgelse.
Logget
Jørgen Harbst
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #7 Dato:
06, Juni 2008 - 17:14 »
Hej harbst,
Som jeg har læst i de artikler der referes til fra scantune.dk egen hjemmeside måler de effekten inden og efter tuningen/optimeringen.
Man får desuden et print med derfra der viser graferne for HK og NM før og efter de har pillet ved den.
http://www.scantune.dk/udprint.html
MVH Tommy
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #8 Dato:
07, Juni 2008 - 10:44 »
De målinger foregår formentlig på et rullefelt.
Der kan man måle effekter som ingen nytte er til i praksis.
Hvis man skal have glæde af det skal motorens karakteristik passe til vognens egenskaber herunder gearing, og måden man ønsker at køre på.
Jeg kan give dig et lille eksempel.
Jeg havde engang en af de tidlige AUdi 80 modeller.
Den hed sig at kunne yde 70 kW , men det var ved et omdrejningstal svarende til 190 km/t i 4.gear. Så hurtigt kunne vognen ikke køre, og jeg ville aldrig gøre det.
De 70 kW var altså et ligegyldigt tal, som kan måles på en motorprøvestand.
Det ville være mere interessant om tuningen kunne vise et større moment ved lavt omdrejningstal og uden at forurening og gennemsnitlig brændstofforbrug øges, eller at nogen dele overbelastes.
Husk lige at der hører kraftigere trækaksler og bremser til en større motoreffekt.
Vi har lige købt en ny lille bil til min kone. Den kunne også fås i en tunet motorudgave. Det øgede forbruget ca. 15% og gjorde den ca 100kg tungere, på grund af bremser osv.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
"tuning" af ny dieselmotor
Seneste Debatindlæg
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Google ads:
DR-Nyheder
Biden mødtes med 4-årig: 'En påmindelse om, at amerikanere og andre stadig bliver holdt som gidsler'
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i Gaza
Senatsudvalg skal undersøge Novos priser i USA
USA har i hemmelighed sendt langtrækkende missiler til Ukraine
Seks fly fra København aflyses på grund af fransk flystrejke
SF: Smidt ud af forhandlinger om handicapaftale
Spaniens premierminister overvejer sin fremtid
Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft
Den uvildige Elbit-undersøgelse bliver udvidet
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 millioner kroner
SF er ude forhandlinger om ny handicapaftale
Mand varetægtsfængslet efter dødsulykke ved Nørre Snede
Folketinget undskylder for at have søgt i politikeres mails
Joe Biden har underskrevet loven om hjælp til Ukraine
Iransk rapper dømt til døden i forbindelse med demonstrationer i 2022
Samarbejde skal forhindre bandemedlemmer uden job i at gå under radaren
Tour de France Femmes bliver uden verdensmester
Anholdt 16-årig stod ikke bag bombetrussel mod skole
Varetægtsfængslinger i terrorsag forlænget
Milliard-underskud i Boeing efter flyveforbud og forsinkelser i produktionen
Nyt fra ing.dk
Bureaukrati og bøvl forsinker milliardinvesteringer i grøn omstilling
Synspunkt: Regeringen skal sætte fart på dansk AI-sprogmodel
EU’s største kulnation skifter til atomkraft, men nu er prisen eksploderet
Randers Kommune truet af konkurs: Forventer en regning efter Nordic Waste på 468 til 663 mio. kroner
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Fragmenter af fugleinfluenza fundet i mælk: SSI kalder det »iøjnefaldende«
ChatGPT har indtaget danske skoler: Her er eksperternes råd til at bekæmpe eksamenssnyd
Reportage: En trist og ensom affære at bevæge sig rundt til verdens cirkularitetsforum
Landbruget meget tættere på klimamål efter rettelse af ‘regnefejl’
USA’s beslutning om at gennemtvinge et TikTok-salg er et episk nybrud
90 milliarder over 25 år: SKI søger bred vifte af leverandører til kolossal konsulentaftale
Danske forskere mangler afgørende data om ny fugleinfluenza: »Vi sidder og tripper herinde«
Eksperter: Microsofts jerngreb om Danmark kan true den nationale cybersikkerhed
Herlev Hospitals nødstrøm svigtede: Her er den tekniske årsag
Videnskabernes Selskab: Den strategiske forskning er blevet hjemløs
Nye regler får tyskerne til at købe altansolceller i stor stil: Herhjemme er det ulovligt
Opinion: Danmarks 'grønne' tænketank Concito bør betale sine skolepenge tilbage
Justitsministeren advarer Tiktok og Snapchat: Følger ikke dansk lovgivning
Københavnerne står til at mangle masser af varme: Bliver power-to-x klar?
Råd vil sikre natur og klima: Nedlæg landbrugsareal svarende til Østdanmark
Synspunkt: Det må ikke ske (igen)
Nyt klimaværktøj: Reparation af én enkelt iPhone sparer klimaet for 81 kg CO2
Før klimarådsrapport: Store naturområder »er nødvendige« for biodiversiteten
Dansk ekspert uenig med USA: Ukraine bør kunne forsvare sig over russisk territorium med nye våben
USA forlænger kontroversiel og »utrolig farlig« spionlov i sidste time
Nyt studie slår fast: For 100 år siden kunne du fange fem gange så mange fisk
Regeringen vil lette adgangen til bredbåndsmillioner: Skruer på de tekniske krav
Nasa holdt vejret: Satellitter var mindre end 10 meter fra kollision
WMO: 30 procent flere dør af hedebølger i Europa
Techtopia #324: Ugens tilbud: VR-meditation
Danmarks største udbud af havvind i gang: »Det bliver ekstremt kompliceret«
Lyn-analyse: Vi taler alle om USA's forestående TikTok-forbud, men i virkeligheden ligner det et frasalg
Menneskets hjerne har fået konkurrence fra en energieffektiv chip
Hollandske myndigheder overvejer Facebook-boykot
Blogindlæg: Større rabat til de små
Professor raser over ny blodprøvesag hos SSI: »De gambler med vores tillid«
Kært værktøj har mange navne
Find et tal som går op på ni måder
Militærøvelse i rummet: USA øver sig i at angribe fjendtlige satellitter
Fascinerer, fornøjer og forvirrer: 300 års tanker og viden om farver samlet i nyt værk
Langt mellem pissoirerne i Paris
Værd at vide: Tre fisk er nok til en stime
Beredskaber vil brandsikre som Norge. Det gør de anderledes
Op mod 800 STEM-studiepladser forsvinder: ‘Svært ikke at tabe underkæben’
En uge med brand i Børsen: Få overblikket her
Google fyrer efter protester mod cloud-kontrakt med Israel
Forsvarets Efterretningstjeneste opretter hemmeligt AI-råd med eksterne eksperter
Nasa dropper plan for at få Mars-sten hjem: »Perlerække af ting ku’ gå galt«
Blogindlæg: Goldene - atomtyndt bladguld. Hvordan er det muligt?
Kort efter udrulning: Politiets store medie-system ramt af flere fejl