* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1411
  • Flest online idag: 138
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 113
I alt: 114

Forfatter Emne: Jobløn ?!  (Læst 20099 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Jobløn ?!
« Dato: 05, Juni 2008 - 11:52 »
Jeg kigger mig om efter anden bekæftigelse, mest for at se noget nyt når man har været samme sted i 10 år.

Jeg har været til et par samtaler og må sige jeg er blevet lidt overrasket over de forhold der hersker nogle steder i år 2008!
Det er nok begrebet "jobløn" jeg blev belært om et sted, det var det samme det første sted bortset fra at man ikke havde et udtryk for det.
Jo Jobløn vil sige man får en fast løn for et arbejde, og det sådan set underordnet hvad det måtte kræves for at udføre det arbejde som overtid, hjemmearbejde etc.
Rejser jo det ville der blive en del af men det foregår sådan at man nok er væk i 2-3 dage hvor den står på arbejde 12 -16timer til man er færdig, ja det er jo en del af jobbet så det honoreres på samme måde. Jo jo vi betaler da hotellet. !?

Er det her standarden i DK eller er jeg bare for godt vant ?

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Jobløn ?!
« Svar #1 Dato: 05, Juni 2008 - 13:56 »
Jeg synes du i for høj grad lægger vægt på de eventuelle negative sider.

I praksis har jeg altid oplevet jobløn (før dette begreb blev indført i dansk) som at man i fællesskab med kollegaer og chefen aftaler, at et givet stykke arbejde skal være færdigt på en bestemt dato, f. eks fordi det skal leveres direkte til en kunde eller det skal bruges af andre grupper i virksomheden for at få et projekt færdigt til tiden. I stedet for at male overtid og hjemmearbejde på væggen, så kan du jo også se sådan på det, at hvis der er tid nok til at udføre arbejdet, så har du lidt tid, hvor du kan lave, hvad du selv finder interessant. Jeg har aldrig oplevet overarbejdsbetaling (har hovedsageligt været ansat i staten og i store firmaer) for som ingeniør kan man næsten bruge uanede mængder af tid på et projekt, hvis man gerne vil det. Det er jo altid muligt at teste endnu en gang eller gennemgå manualen en ekstra gang for at finde kommafejl etc. og det er da helt klart, at det vil en arbejdsgiver ikke blot kritikløst betale for. Hvis du vil have friheden til selv at kunne tilrettelægge dit arbejde må du også tage de gener, der kan forekomme, hvis tiden viser sig at være for knap.

Selvfølgelig vil der findes firmaer, der vil udnytte medarbejderne til det yderste med hensyn til overarbejde uden betaling, men med mindre der er tale om et yderst vellønnet job, så tror jeg ikke, et sådant firma har mange chancer for at overleve ret længe.

Jeg har som statsansat været på mange tjenesterejser i tiden 1980-2000 og her havde vi en regel om, at en dag talte med det normerede antal timer, uanset hvor meget tid man brugte på arbejdet den pågældende dag. Normen var, at man såvidt muligt rejste uden for arbejdstiden dvs. at man var på arbejde indtil kl. 15 inden man så fløj til f. eks. Geneve eller London. Til gengæld var der jo så også dage, hvor der ikke var nogen møder eller kun et halvdagsmøde, idet resten af tiden gik med at værten skulle have nogle dokumenter mangfoldiggjort, eller at andre grupper først skulle være færdige, inden arbejdet kunne fortsættes.

Indenlandske rejser har altid været en pestilens. Et møde i den anden ende af landet fra 10-15 gav en lang arbejdsdag, når der var tre timers transport i hver ende af mødet.

Som absolut positivt ved rejser ser jeg også muligheden for at se og opleve, hvordan man arbejder i andre lande. Der er altså både positive og negative sider ved rejser, men det er ikke noget man bliver rig af rent økonomisk.

Under alle omstændigheder ønsker jeg dig held og lykke med jobsøgningen!

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Jobløn ?!
« Svar #2 Dato: 05, Juni 2008 - 15:39 »
Jeg er også selv ansat på "flatrate" aftale. For mig betyder det dog en vældig stor grad af frihed og samme løncheck hver måned.
Jeg har mulighed for at arbejde hjemmefra og flekse min tid hvis det er nødvendigt.
I sidste ende virker det for mig til at være en god aftale både for mig og for min arbejdsgiver.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Jobløn ?!
« Svar #3 Dato: 06, Juni 2008 - 11:32 »
Jobløn fungerer udmærket, som beskrevet ovenfor.
det hele afhænger dog af arbejdsgiver og medarbejderes fæles fornuftige indstilling.

Timelønnede ingenører finder man næsten kun i rådgiverbranchen, hvor også indtægten baseres på et timeregnskab.

Tag bare arbejdet med jobløn. Hvis systemet misbruges af arbejdsgiveren, så kan du jo nemt kvitte det i prøvetiden.
 
Prøv også at finde en kollega i virksomheden, og ring til ham privat for at høre hvordan det fungerer, set fra hans side.
Jørgen Harbst

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Jobløn ?!
« Svar #4 Dato: 12, Juni 2008 - 17:52 »
Citér
Det er jo altid muligt at teste endnu en gang eller gennemgå manualen en ekstra gang for at finde kommafejl etc. og det er da helt klart, at det vil en arbejdsgiver ikke blot kritikløst betale for.

Hvis arbejdsgiveren ikke vil betale dig for at teste arbejdet ordentligt, må der vel være andre krav, så du skal dokumentere at det du har gjort er ok? Netop det, at have ekstra tid, til at finde fejl, der ellers ikke blev fundet, er jo en god ting.

Skal et system fungere, hvor ingeniørene ikke bare bruger ekstra tid, fordi de har tid nok - og dermed finder ud af at tingene er i orden, eller ikke er i orden, og måske dokumenterer tingene, så må der sættes nogle krav, således det kan sikres at resultatet lever op til en vis kvalitet.

Som arbejdsgiver, kan du måske godt specificere en opgave, således den har et unikt svar, og du dermed kan sætte flere hold til at uafhængigt løse samme opgave, og med uafhængige compilere, computere, og programbiblioteker. Derefter sammenholde resultatet. Skal du så på jobløn, blive ved med at arbejde "gratis", for at løse de uoverenstemmelser der måtte være mellem de to programmer, der jo indikerer at der må være fejl på en af holdenes output? Eller, hvis der er tre hold - måske direkte indikerer hvilken, der har gjort forkert?

Naturligvis kan du have "jobløn", og det vil fungere. Men uden en meget grundig specifikation af hvad du skal gøre - så vil det jo næppe fungere. Du vil måske "nøjes med", at aflevere en gang sort humor, der ikke fungerer.

Der vil være nødvendigt med meget grundige krav til specifikationen, således den er enentydigt. Det vil være nødvendigt, med krav til dokumentationen. Og det må stå, hvad regningen er, for et forkert sat komma. Er det en brugermanual, skal nogen jo rette den.

De fleste programmører, kan "tage en opgave", og så aflevere noget fordrukken bras, på tidspunktet deadlinen udløber, samt bekendtgøre at det er det som virksomheden får for den sjat penge. Virksomheden må sætte krav som fungerer, hvis den skal få noget ud af jobløn, f.eks. krav til dokumentation, til test og til dokumentation af testene. Samt evt. krav til, at fejl udbedres gratis.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Jobløn ?!
« Svar #5 Dato: 13, Juni 2008 - 09:49 »
I min korte tid i den deciderede rådgivende ingeniørbranche, lærte jeg at der med til en rådgiveraftale (kontrakt) hører en beskrivelse af det ønskede kvalitetssikringsniveau. Det indvirker stærkt på de timer opgaven tager og derfor også på den endelige pris.

Kunden kan bestille "Rapporter afluset for alle sprogfejl, og alle beregninger udført af tre uafhægige personer, med efterfølgende sammenligning osv".  Han kan også få et første udkast, men skal så ikke bagefter komme og klage over mindre fejl. 
Det er en decideret fejl hvis kvalitetssikringsniveauet ikke er defineret.
Jørgen Harbst

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Jobløn ?!
« Svar #6 Dato: 13, Juni 2008 - 12:18 »
Det fungere ikke sådan på min arbejdsplads ! - inden for hvad er det du søger nye udfordringer ? - og hvor ?

mvh

John
Med venlig hilsen
John

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Jobløn ?!
« Svar #7 Dato: 16, Juni 2008 - 21:04 »
Citér
Det er en decideret fejl hvis kvalitetssikringsniveauet ikke er defineret.

Mit indtryk - fra tidligere arbejde - er at i forbindelse med jobløn, er det ikke almindeligt, at definere kvalitetssikringsniveauet grundigt, og i nogle tilfælde hellerikke opgaven. Oftest findes opgaven ikke formuleret på skrift.

Hvis du kontakter en ekstern rådgivende ingeniørfirma, vil du ikke nå så langt, uden at nedfælde noget på skrift.

Jobløn, ligger et underligt sted, mellem normal ansættelse, og at udføre opgaver som ekstern rådgivende ingeniør, og det er mit indtryk, at nogle virksomheder ikke formår at styre dette. For virksomheden, er det nærmest normal lønarbejde, men hvor der forventes usædvanligt meget af de ansatte - såsom 50-100 timers arbejdsuge mv. Der er intet rigtigt på skrift, og det opfattes sådant, at medarbejderne bare skal arbejde hårdt for virksomheden.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk