* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 51
I alt: 51

Forfatter Emne: Destileret vs. demineraliseret ?  (Læst 32702 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Destileret vs. demineraliseret ?
« Dato: 22, Juni 2008 - 12:51 »
Er der alene fremstillings metoden til forskel ?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #1 Dato: 22, Juni 2008 - 16:14 »
Når man skriver deminiraliseret menes som regel en anden måde end ved destillation. 
Det kan være afionisering, men så får man ikke de stoffer -herunder mikroorganismer og organiske stoffer-  fjernet, som ikke er ioniseret.

Det kan også være omvendt osmose, som har svært ved at fjerne de små molekyler og ioner.

En særlig ren vandkvalitet er Wfi , hvor man ofte må bruge alle tre metoder for at rense vandet.


Konklusionen er at destilleret og afminiraliseret vand ikke er det samme, bortset fra metoden. Men til mange formål, kan de to måder være lige gode. De er begge gode nok til akkumulatorefterfyldning.
« Senest Redigeret: 22, Juni 2008 - 21:30 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #2 Dato: 28, Juni 2008 - 01:28 »
Jeg er aldrig stødt på demineraliseret vand, som er fremstillet ved andre metoder end ionbytning. Denne metode fjerner "mineraler" = uorganiske salte, deraf navnet. Men jeg kan af personlig erfaring bekræfte harbsts oplysning om, at mikroorganismer alligevel kan trives i demineraliseret vand.
Destilleret vand er naturligvis destilleret - dv.s. vandet fordampes og fortættes. Herved fjernes både organiske stoffer med kogepunkter over og under 100° og uorganiske salte. Og de fleste mikroorganismer dræbes. Men ved sjusket udførelse af destillationen kan renheden forringes ved medrivning af dråber.
Omvendt osmose-vand har jeg ingen personlig erfaring med, men det er ganske rigtigt en helt tredje fremstillingsmetode.
Der er specialanvendelser, hvor de minimale forskelle er altafgørende. Men alle "almindelige" ikke-kemikere kan roligt betragte demineraliseret vand - som er langt det billigste - som "rent vand".
Dog ikke til drikkebrug! Der leverer det lokale vandværk normalt det bedste produkt.
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #3 Dato: 28, Juni 2008 - 02:04 »
Her på det østgrønlandske balloncenter bruger vi brint som fremstilles af en elektrolytisk brintgenerator. Den bruger 5-8 liter demineraliseret vand om dagen.
Dette vand fremstiller vi med et specielt filter som er sluttet til vandhanen.

Af og til forsyner vi også elværket med demineraliseret vand til deres akkumulatorer.

Vedrørende den biologiske renhed af destilleret vand:
På skibe fremstiller man ofte ferskvand ved destillering under vakuum ved en temperatur på ca. 65 grader. På denne måde kan man udmærket anvende spildevarmen fra maskinen til destillationen. Men da vandet ikke kommer over 100 grader, kan man ikke regne med at bakterier dræbes.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #4 Dato: 28, Juni 2008 - 09:00 »
Takker for svarene.

Jeg bemærker et sjov lille "brugs tip" på en dunk dem. vand jeg har købt.
... hårskylning!
Det skulle give et blødere hår, vel pga. det manglende kalk.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #5 Dato: 28, Juni 2008 - 10:20 »
et specielt filter som er sluttet til vandhanen.

Jeg er 90% sikker på, at "filteret" er en dobbeltvirkende ionbytter.
I de mange år, jeg har brugt demineraliseret vand, er det fremstillet ved hjælp af en ionbytterenhed, som almindeligt ledningsvand passerer. I "mine" udgaver er det et rør, som er fyldt ud med en "sok", der indeholder en masse små "plast"kugler. Disse er i virkeligheden en blanding af to slags ionbytter, der udskifter hhv. positive ioner med H+ og negative imed OH-. Disse to ioner kombinerer sig så til H2O - rent vand. Kvaliteten tjekkes med en ledningsevnemåler. Når ledningsevnen bliver for høj, skiftes "sokken", og den gamle sendes retur til fabrikanten, som regenererer den.

Ionbyttet vand indeholder forøvrigt altid opløst CO2, men det er til de fleste anvendelse uden betydning.

Jeg kan lige tilføje, at også omvendt osmose (RO) er mere end én ting. Der findes store anlæg til fremstilling af drikkevand ud fra saltvand, og så findes der små anlæg med høj renhedsgrad (og tilsvarende pris) til laboratorievand.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #6 Dato: 28, Juni 2008 - 13:28 »
Min viden vedrørende almindeligt "destilleret vand" som man bl. a. har i hanerne i dtu s laboratorier er måske forældet.
Metoden til rensning har ændret sig med teknologien.  Med store energiøkonomiske anlæg, skulle destillering være den biligste måde. fordampningsvarmen genindvindes.

Wfi er "water for injektion" . Der er jeg mere opdateret fra projekter i medicinalindustrien. Til dyrkning af genmodificerede dyriske celler, kræves ekstremt rent og sterilt vand. Det samme gælder til injektionsvæsker i syge mennesker med dårligt immunforsvar. Derfor er vandbehandling og specielle rene rør, beholdere og andet udstyr, en væsentlig del af omkostningerne i sådanne anlæg. Dokumentationen er også meget omstændig.
 
http://www.pharmaceutical-machines.com/wfi-vessel.html


Hvor produkterne måtte komme i kontakt med luft, er renhedskravene også ekstreme til luftrensning.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #7 Dato: 28, Juni 2008 - 21:36 »
Hej Gerda

Jeg bemærkede jeres fremgangsmåde med at fremstille demineraliseret vand....er det nødvendigt på Grønland?

Sne og is er jo demineraliseret naturligt.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #8 Dato: 29, Juni 2008 - 12:17 »
Citér
Sne og is er jo demineraliseret naturligt.

Kan man da stole på renheden når det ligger ude i det fri udsat for div. ukendt nedfald ?

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #9 Dato: 30, Juni 2008 - 13:11 »
Vedrørende den biologiske renhed af destilleret vand:
På skibe fremstiller man ofte ferskvand ved destillering under vakuum ved en temperatur på ca. 65 grader. På denne måde kan man udmærket anvende spildevarmen fra maskinen til destillationen. Men da vandet ikke kommer over 100 grader, kan man ikke regne med at bakterier dræbes.

Efter ferskvands generatoren på et skib pumper man normalt vandet igennem enten en UV eller Sølv sterilisator for at sikre renheden.
 Ved en fordamper temperatur på 50-54 g. C kan man typisk producere 25-35 m^3 vand i døgnet (kogepunktet er lavere men denne temperatur sikrer en tilstrækkelig overhedning) - vel om mærke vand der er stort set gratis da spildvarme fra kølevandet udnyttes.
Typisk blive vandet også pumpet igennem et sandfilter for at tilføre list smag og hårdhed, men man skal stadig være MEGET påpasselig med shampoen.

Casper Leeberg
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #10 Dato: 30, Juni 2008 - 14:39 »
Citér
MEGET påpasselig med shampoen
  ???

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #11 Dato: 30, Juni 2008 - 17:19 »
Blødt vad giver en masse skum og det er næste ikke til at få skyllet shampoen ud af håret hvis man anvender "dansk dosis"
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #12 Dato: 30, Juni 2008 - 21:15 »
Lige for en ordens skyld.

Man dræber ikke alle mikrober ved kogning ved 100° C.

I så fald ville kirurgernes autoklaver være overflødige.

Men det er rigtigt at de gængse sygdomsfremkaldende bakterier ikke tåler almindelig kogning.
« Senest Redigeret: 30, Juni 2008 - 23:39 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #13 Dato: 01, Juli 2008 - 16:43 »
Vi er enige om, at hverken destilleret eller demineraliseret vand er sterilt.
Men jeg kan tilslutte mig en svag undren over, at det er nødvendigt at demineralisere vand i Østgrønland.
Jeg var for nogle år siden på en faglig tur til Island til bl.a. Vatnajøkul og konstaterede, at smeltevandet på toppen af denne havde lavere ledningsevne end det demineraliserede vand hjemme i laboratoriet ...
Mvh. Morten Jødal

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Destileret vs. demineraliseret ?
« Svar #14 Dato: 01, Juli 2008 - 19:25 »
Når vi her i Tasiilaq filtrerer vandet til vores brintgenerator, så tror jeg det hænger sammen med at det ville give os enormt meget ekstra besvær hvis vi ikke kunne tage vandet fra det almindelige ledningsnet. I modsætning til Arktisk Station i Godhavn, hvor jeg har set samme forhold som Morten på Island, så skal vi bruge ret store mængder, og vi ville under alle omstændigheder være nødt til at måle renhedsgraden.

Der tilsættes lidt forskelligt til vandet, blandt andet en lille smule kalk, men vi bruger stadig af den sending filtre vi fik leveret med generatoren for 30 år siden, så det er ikke noget der tynger os. Det er selvfølgelig lidt synd, at vi ikke udnytter de naturligt forekommende muligheder, vi kunne for eksempel også forsyne sygehuset med ilt, men det er hverken praktisk eller billigt i den virkelige verden.

Nogle af os har desværre problemer med den gamle type rustne vandledninger som beskrevet i en gammel tråd, men heldigvis er det ikke tilfældet på sonden, ellers ville vores filtre slippe op på et øjeblik. Vi andre kan så glæde os over at vi ikke behøver at købe kaffe...

Jeg har nogle gange halvhjertet forsøgt at få KGH/KNI til at indføre vaskemidler uden afkalkningsmidler, men der var vist ingen der forstod problemet. Hvad gør nordmændene og islændingene? Næste gang jeg kommer forbi Island den rigtige vej vil jeg prøve at købe en pakke vaskepulver.

Hilsen
Søren Basbøll


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk