* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 35
I alt: 36

Forfatter Emne: Administrator vs. bruger i Vista  (Læst 8487 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Administrator vs. bruger i Vista
« Dato: 27, Juni 2008 - 01:44 »
Jeg har netop fået en ny bærbar computer - igen.
En Acer med Vista som er ny for mig.
Da computeren skal stå i min forretnings kontor hvor flere bruger den, syntes jeg at det ville være praktisk at oprette en administrator som kun jeg har adgang til, og en bruger til daglig anvendelse.

Det gik også udmærket. På administratorniveau har jeg installeret programmer, bl. a. irfanview, og jeg har også brugt mozbackup til at kopiere bogmærker fra en anden computer.

Disse ting ville jeg også gerne have på brugerniveau, men computeren nægter at installere dem, og selv om jeg som administrator markerede at alle brugere skulle have adgang til irfanview, har de det ikke.
Hvis jeg ikke kan løse dette problem bliver jeg nødt til at lade computeren stå i administratorniveau altid.

Iøvrigt har maskinen blank skærm. Farverne står klart og fint, men det irriterer mig at jeg altid kan se mit eget spejlbillede i skærmen.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Administrator vs. bruger i Vista
« Svar #1 Dato: 28, Juni 2008 - 01:51 »
Jeg er umiddelbar uforstående overfor dit problem, Gerda.
Jeg synes grundlæggende Vista er noget l... (som bl.a. gav mig svære problemer med at få overført nøglefilen til min netbank, det krævede ændring af sikkerhedsindstillingerne), men præcis den konstruktion, du ønsker, bruger jeg også, og jeg erindrer ikke at have haft problemer.
Men jeg har 2½ bud:
1. Du er jo en erfaren computerist, så jeg går ud fra, at problemet ikke blot er, at kun den installerende bruger får ikonet? De øvrige skal selv finde programmet på harddisken og lægge en genvej ind.
2. Måske - jeg husker det ikke - var jeg standardbruger, da jeg indlagde fællesprogrammerne? Det er muligt, men man bliver undervejs bedt om en administratoradgangskode, hvis man som standardbruger giver sig i kast med en installation, der kræver administratorrettigheder.
2½. Virker det ikke, vil jeg videregive det samme gode råd, jeg selv fik af en anden debattør sidste år: opret dig som bruger på www.vistaguide.dk og stil dit spørgsmål der. Der sidder nogle rimeligt kvalificerede nørder, som hjælper gerne og hurtigt. Det gorde de ihvertfald, da jeg havde andre problemer.
« Senest Redigeret: 28, Juni 2008 - 01:53 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Administrator vs. bruger i Vista
« Svar #2 Dato: 30, Juli 2008 - 13:37 »
Siden vi sidst berørte dette emne, har jeg installeret en ny bruger på min Vista-PC, og det har kastet en smule lys over problemet.
Irfanview viste sig ganske rigtigt kun at ligge på skrivebordet hos administratoren og hos den gamle standardbruger, der har haft det hele tiden (jeg har glemt hvordan jeg gjorde dengang).
Men det var fuldstændig problemfrit at lade min nye standardbruger opsøge filplaceringen og lægge et ikon på skrivebordet. Ikke antydning af tilladelsesadvarsler undervejs!
Bagefter installerede jeg programmet Stone's WebWriter med adgang for alle brugere - og det lagde til gengæld et ikon på samtlige skriveborde!
Det ser altså ud til, at det lille problem ligger i det enkelte programs installationsprocedure. Men det er til at løse, hvis man under installationen af programmet husker, hvor man lægger det på harddisken ...
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Administrator vs. bruger i Vista
« Svar #3 Dato: 14, August 2008 - 02:01 »
Jeg kan stadig ikke få det til at virke.
Forleden havde jeg gemt en fil som administrator.
Senere brugte jeg i brugerlogin søgefunktionen til at finde filen. Det var umuligt.
Det sted hvor filen var gemt i administratorniveau, var usynligt for brugeren.

På samme måde har jeg brugt søgefunktionen til at finde irfanview - den er også usynlig for den almindelige bruger.

Nu gider jeg ikke mere. jeg kører konstant som administrator, og hvis noget går helt galt har jeg en komplet backup som jeg lavede da maskinen var ny.

Med hensyn til bank-nøglefil virker Grønlandsbanken udmærket på Vista.
Jeg har også en nøglefil til Danske Bank, den har jeg ikke prøvet endnu - jeg håber ikke at det giver problemer.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Administrator vs. bruger i Vista
« Svar #4 Dato: 15, August 2008 - 21:55 »
Jeg kan stadig ikke få det til at virke.
Bare træls!

Forleden havde jeg gemt en fil som administrator.
Senere brugte jeg i brugerlogin søgefunktionen til at finde filen. Det var umuligt.
Det sted hvor filen var gemtttemappen dokumenter i administratorniveau, var usynligt for brugeren.
Jeg har benyttet mig af muligheden for at flytte mappen dokumenter - og har lagt dokumentmapperne for flere brugere på samme placering.Så kan disse brugere se hinandens dokumenter. Ellers kan de kun se "Mine delemapper".

På samme måde har jeg brugt søgefunktionen til at finde irfanview - den er også usynlig for den almindelige bruger.
Det burde den så ikke være, hvis du har oprettet den med adgang for "alle brugere". Min ligger på placeringen C:\Programmer\IrfanView

Med hensyn til bank-nøglefil virker Grønlandsbanken udmærket på Vista.
Jeg har også en nøglefil til Danske Bank, den har jeg ikke prøvet endnu - jeg håber ikke at det giver problemer.
Spar Nord bank, som jeg bruger, har ændret sin vejledning siden jeg installerede min kode. Nu står der blot, at man SKAL være administrator for at installere kode og fortsætte som samme bruger under hele processen for at kunne lægge filer på placeringen C:\
Om det er M$, der har lavet en opdatering, eller banken, der er blevet klogere, ved jeg ikke.

Men under alle omstændigheder: Hvis du har mod på at gøre endnu et forsøg, så stil dit spørgsmål i Vista Guide.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk