* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Sur mælk og tyngedekraft  (Læst 11396 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sur mælk og tyngedekraft
« Dato: 02, Juli 2008 - 19:37 »
Hver morgen drikker jeg 2,5 kopper kaffe. Jeg iblander sødmælk og sukker. Denne blanding virker Ok. på mig.
MEN. Fra tid til andet sker det at min kaffe bliver grumset.
Mens den normale blanding har en jævn konsistenens, bliver blandingen med sur mælk underlig. Der dannes klumper som synker til bunds i min kop.

Mælken er "normal" men bliver til klumper. Hvorfor synker klumperne?

Marek. ::)




Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sur mælk og tyngedekraft
« Svar #1 Dato: 02, Juli 2008 - 19:59 »
Mælk er ikke en homogen blanding, men en emulsion. I mikroskop vil du se små fedtperler - som i homogeniseret mælk er meget små - svømme i en vandfase.
Men derudover indeholder mælken også protein og mælkesukker.
Fedtstoffet er den letteste del af mælken, sukkeret opløses i vandfasen, proteinet er tungest.
I frisk mælk er protein og fedt bundet sammen, så den gennemsnitlige densitet er nær den samme som for vandfasen.
Hvis mælken er blevet sur, koagulerer proteinet lettere og bliver til klumper. Disse klumper er den tunge del,, som har sluppet fedtet og derfor synker til bunds. Hvorimod du formentlig vil kunne se små glinsende fedtperler fordelt i vandfasen (jeg indrømmer, at det er svært at se detaljeret på sur mælk uden særlige hjælpemidler).
Svaret er altså, at det kun er en del af mælken, du ser synke til bunds.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Sur mælk og tyngedekraft
« Svar #2 Dato: 19, Juli 2008 - 22:50 »
Tak for svar Morten.

Har nu prøvet par gange og lade mælken blive sur, men det mislykkedes, da det blev til noget ymer-agtig masse.
Jeg kender godt "rigtig" mælk fra en ko og ikke fabrik. Som jeg husker stillede man en dyb tallerken med mælk i vindueskarmen 1 dags tid, og havde det lækreste tykmælk, med meget fløde/smør på.

Altså;
Kold kaffe uden sukker.......Sker der ikke noget
Varm kaffe uden sukker...   Sker der muligvis noget, da fedtet vil samles.
Varm kaffe med sukker.......Nu sker det. Da jeg kommer sukker i kaffen, vil dens vægtfylde øges og fedtet vil søge op.

Samme kaffe og mælk til moster Karen og Hanne.
Karens kaffe er fin, mens Hannes er grumset, da hun bruger sukker.

Marek.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Sur mælk og tyngedekraft
« Svar #3 Dato: 21, Juli 2008 - 09:15 »
-- og jeg vil da lige tilføje at sukker er det stof der gør kaffen bitter, hvis det ikke er i den.....
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk