* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54

Forfatter Emne: PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?  (Læst 13238 gange)

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?
« Dato: 28, Juli 2008 - 10:24 »
Jeg er ved at genoptage min elektronik/byggesæt-hobby, nu med lidt bedre udstyr. Jeg påtænker at lave lidt sjov med rørforstærkere og microcontrollere. Jeg har set utallige oscilloskoper til salg på ebay.de, men de er næsten alle gamle (<20 MHz) og købes som beset (hø).

I stedet kunne jeg tænke mig at forsøge mig med et nyt usb skop, med to kanaler og triggerindgang. De går til typisk €200.

De fleste står opført som:
Professional PC-Based USB digital storage oscilloscope DSO2150
150 MS/s (75 MHz "båndbredde" iflg. Nyquist?)

Og sælges alle fra Kina.

Jeg har ikke stor lyst til at brænde €200 på noget som fungerer rigtig dårligt. Så er der nogen der har erfaring med de p.gl. USB skoper fra Kina? (Eller USB skoper, generelt?)


"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?
« Svar #1 Dato: 28, Juli 2008 - 20:50 »
Jeg har ingen erfaringer med den slags direkte fra Kina.  De laver meget møg, som de alligevel anpriser lystigt, så der er al grund til at være skeptisk. Men kineserne kan også lave noget godt og billigt elektronik.
Jeg har derimod set den slags skoper averteret i engelse elektronikblade, og jeg vil tro at de typer, som engelske firmaer vil lægge navn til er i orden.
Det var da morsomt at høre fra Nyquist, som jeg ellers kun kendte fra reguleringssystemers stabilitet. Det gav anledning til slå ham op og opdage at han var en meget alsidig og markant elektriker.
« Senest Redigeret: 28, Juli 2008 - 23:54 af harbst »
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?
« Svar #2 Dato: 29, Juli 2008 - 08:27 »
Jeg har lidt erfaringer med sådan nogle fra Pico (Picoscoper) - som f.eks. den her http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=5283086


Det virker, men det tager lang/længere tid at indstille det rigtige setup og vente på resultatet, i forhold til at sidde foran et alm. skop.
Jeg vil til enhver tid foretrække et alm. godt scop, men det finder du selvfølgelig ikke til den pris. Det sidste Picoskop jeg købte var til et samplingssystem som skulle bruge scopaflæsningen direkte i et computerprogram og så er fordelen jo indlysende.

Kan se at prisen for et scop med den samplingshastiged er dyrt hos Pico og jeg ville være betænkelig ved at købe noget af lavere kvalitet.
Da Pico startede gik der flere år før de havde noget fornuftigt SW til deres instrumenter, men det var også tilbage i starten af dette årtusind.






vh.
Claus

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?
« Svar #3 Dato: 29, Juli 2008 - 09:31 »
Jeg vil til ethvert tidspunkt foretrække et "gammeldags" analogt oscilloskop.
Min erfaring er at man ser småting (små spikes etc.) som man ikke ser på et digitalt 'skop på grund af begrænsninger i kvantisering og sampling.

Bent.

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?
« Svar #4 Dato: 29, Juli 2008 - 10:07 »
Tak for de gode svar.

Claus, jeg mistænkte PC interfacet til usb-skoperne for at være langsomt eller på anden vis uhensigtsmæssigt, så tak for bekræftelsen.

Jeg lavede lidt mere research, og selv Farnell sælger 20-30 MHz skoper til ~€300. Der er især et lille smart 30MHz dual trace med frekvenstæller til ~€340. Det er kinesisk  ::) men hvis Farnell tør lægge navn til, så er det vel ok. Og så er det også dem der skal stå for garantireparationerne.

~€900 for et nyt Tektronix er for meget for mig. Der skal også være budget til et PIC udviklingsboard, en signalgenerator samt nogle rør og trafoer  ;D
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?
« Svar #5 Dato: 29, Juli 2008 - 10:15 »
Citat fra: Harbst
Det var da morsomt at høre fra Nyquist, som jeg ellers kun kendte fra reguleringssystemers stabilitet. Det gav anledning til slå ham op og opdage at han var en meget alsidig og markant elektriker.

Ohøj, Harbst. Ja, jeg tænkte på Nyquist-Shannon sampling teoremet. (grov forsimpling: "Sampl dobbelt så hurtigt som det signal du vil måle")

PS: Ja, jeg ved det er upræcist formuleret, men eventuelle krakilere kan læse efter på wikipedia ("Nyquist-Shannon Sampling Theorem") for at få en bedre beskrivelse.
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?
« Svar #6 Dato: 29, Juli 2008 - 10:24 »
Jeg kan både være for og imod det Bent skriver. Til daglig bruger jeg digitale tektronix scoper i den "billige" ende, tildels fordi de også er nemme at flytte med rundt.

De sampler typisk med 1 Giga og derved undgår man de fleste tænkelige samplingsfejl, men det sker alligevel ved bestemte frekvenser, at scopet går lidt i selvsving og viser noget man tror er løgn. Så kan man ændre på time/div. indstillingen og derefter ser det fornuftigt ud igen. Så noget større problem syntes jeg ikke det er og jeg ville personligt være ked af at arve et gl. analog scop efter at ha´nydt de skarpe kanter og streger et godt digitalt giver. Desuden er det nu altid en fordel at kunne gemme resultatet digitalt, til os med dårlig hukommelse og kritiske kollegaer.

Desuden har jeg haft sjove oplevelser med den switchmodeforsyning der sidder i scopet, men det er nok også særligt i mit tilfælde, fordi jeg har arbejdet med powerline kommunikation.

Ellers har jeg tidligere erfaringer med Lecroy scoper som jeg dengang syntes var meget bedre end tektronix, men prisen er også i den helt forkerte retning i forhold til hobbybrug.

Glæder mig til at høre hvad du syntes om den løsning du vælger.

vh.
Claus

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: PC/USB Oscillskoper --Er de noget værd?
« Svar #7 Dato: 29, Juli 2008 - 18:12 »
Som Bent skriver saa er et "gammeldags" analogt oscilloscop at foretraekke, for nogle signaler, de smaa spikes bliver ikke altid vist paa de digitale oscilloscoper, men paa den anden side, som SuperClaus skriver, saa er de nye digitale oscilloscoper fine til meget andet arbejde.
Da Tektronix kom med deres TDS 210 koebte vi straks et, da det var meget lettere at slaebe rundt med naar man skulle paa service. Den kraftige belysning vi har hvor vi servicerer gore ogsaa at de analoge oscilloscoper er meget svaere at aflaese, der er det digitale i top.
Da et TDS scop en dag kom med beskeden om at det skulle til service, og da Tektronix ville have $500 for service, saa koebte vi et OWON PDS5022S oscilloscop over ebay, da det kostede mindre end en Tektronix reperation, og saa ud til at vaere et Kinesisk kopi af det.
Da vi fik det blev jeg faktisk glaedeligt overrasket over kvaliteten.
Det kan det same som det gamle Textronix og skaermen er nu i fine farver.
Som Service oscilloscop er det fint, og skulle det gaa i stykker saa har vi raad til et nyt.
Det eneste jeg er flov over er at jeg nu har stoettet et kinesisk Firma som lever af at kopiere hvad andre har lavet  :'(
Fra Pico kunne jeg godt taenke mig at proeve et af deres nyeste oscilloscoper, hvor det hele er bygget ind i en probe som bare skal tilsluttes en USB  http://www.picotech.com/handheld-oscilloscope.html    -- jeg har desvaerre ikke brug for det, men det ser da ud som om de har lavet noget smart  :D


Karsten

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk