* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 86
I alt: 86

Forfatter Emne: Briketter vs. bøgebrænde  (Læst 22655 gange)

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Briketter vs. bøgebrænde
« Dato: 25, September 2008 - 20:16 »
Kære I  ;D

Hvilke erfaringer har I med at fyre i brændeovn med briketter i forhold til almindeligt bøgebrænde - jeg tænker specielt på forhold som askemængde, røgudvikling, brændværdi mm.

Nogen erfaringer?
Nogen der sværger til det ene eller det andet?

Claus Wøbbe

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Briketter vs. bøgebrænde
« Svar #1 Dato: 26, September 2008 - 14:27 »
Briketter kanvære af forskeligt brændsel. Brunkul og træ er nok de mest udbredte.

Du må være lidt mere specifik.

Derudover betyder vandindholdet temmelig meget.

Begge produkter skal være lige tørre for at en sammenligning holder.

Min fornemmelse er at gode og tørre brunkuldbriketter giver højere brændværdi end bøgebrænde, men talværdierne må du selv finde.
Jørgen Harbst

akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Briketter vs. bøgebrænde
« Svar #2 Dato: 29, September 2008 - 18:40 »
Det er sikkert rigtigt at brunkulsbriketter har større brændværdi, men røgen stinker så man mindes en tåget vinteraften i DDR.

Hilsen Aksel

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Briketter vs. bøgebrænde
« Svar #3 Dato: 30, September 2008 - 00:42 »
Jeg kan bestemt heller ikke anbefale brunkulsbriketter til små brændeovne - medmindre man vil jage naboerne væk!
Jeg husker tydeligt de problemer mit firma havde, da DDR lukkede og slukkede, og vi var med til at gøre nogle af de store brunkulskedler miljørigtige - skønt det er ulige meget lettere at styre forbrændingen i en stor kedel end i en lille brændeovn.

Selv sværger jeg til blandet løvtræ - lagret mindst tre år.
Men forklaringen er hovedsagelig, at dette brændsel har jeg i rigelig mængde af egen avl fra min sommerhusgrund.
Jeg kan dog sige med sikkerhed, at jeg ikke til dato har forårsaget lugtgener for naboerne med det.
Mvh. Morten Jødal

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Briketter vs. bøgebrænde
« Svar #4 Dato: 30, September 2008 - 08:21 »
Hej

Hvis det er træ briketter du snakker om har jeg lidt erfaring. Dog ikke i brændeovn men i en Baxi fastprænselskedel.

Jeg har et årligt forbrug på 40 m3 tørt gran, eller 10t træbriketter. Det stemmer godt overens da 40m3 savet kløvet gran svare til ca. 11 tons kompakt træ.
Så jeg tror at du godt regne med at brændværdien kilo til kilo er den samme.
1m3 savet kløvet og stablet bøgebrænde vejer ca. 400 kg og det burde svare til den samme mængde briketter.

Min er faring er at træbriketterne hurtigere afgiver varme, og forbrænder mere effektiv så der r mindre aske efter dem (afhængig af hvor god en kvalitet det er ), røgudviklingne kan jeg desværre ikke sige noget om  :)

Prøv evt at kikke her
http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D167

Mvh

Ole M D

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Briketter vs. bøgebrænde
« Svar #5 Dato: 30, September 2008 - 09:53 »
Citér
Min er faring er at træbriketterne hurtigere afgiver varme, og forbrænder mere effektiv så der r mindre aske efter dem (afhængig af hvor god en kvalitet det er ), røgudviklingne kan jeg desværre ikke sige noget om 

Den erfaring er sikkert rigtig nok for Ole, men behøver ikke at gælde for alle andre.

Om briketterne brænder hurtigere eller langsommere end brænde afhænger af hvor fint det brænde er kløvet. Askemængden afhænger af mineralerne i træet og påvirkes ikke af om det er findelt og presset i briketter eller ej.
Dertil kommer at asken kan være blandet med mere eller mindre uforbrændte trærester (trækul). Det er mere et spørgsmål om hvor effektivt ens fyr er. Høj temperatur og rigelig luft fremmer udbrændingen.  Alt for mange gør det omvendt.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Briketter vs. bøgebrænde
« Svar #6 Dato: 30, September 2008 - 11:54 »
Som supplement til harbsts præcise bemærkninger om askeindhold kan jeg kun sige, at træaske skal være helt hvid. Er det tilfældet, er udbrændingsgraden god.
Mine meget begrænsede erfaringer med træbriketter stammer fra min datter, som af og til bruger dem, selv om hun har fri adgang til at bruge af mit brænde, men hun skal selv kløve det, og det sætter visse grænser ;).
Det ser ud til, at briketterne fænger hurtigere end kløvet træ - men i en god ovn er det jo en yderst minimal fordel.
Til gengæld har jeg hørt om dårlige importerede briketter, der er produceret under forhold, som får dem til at indeholde en vis portion jord; hvilket selvfølgelig nedsætter brændværdien og øger askemængden.
Mvh. Morten Jødal

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Sv: Briketter vs. bøgebrænde
« Svar #7 Dato: 15, November 2008 - 11:26 »
Tak for de gode indlæg. Jeg tror jeg ved lejlighed ved prøve briketter af alm. træ (ikke brunkul). De er lettere at stable end alm. brænde, men det er jo som sædvanligt en cost/benefit-betragtning, der skal lægges til grund for en beslutning.
Claus Wøbbe

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk