* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 42
I alt: 42

Forfatter Emne: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?  (Læst 16057 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Dato: 15, Oktober 2008 - 22:12 »
For noget tid siden har jeg spurgt også her på siden om støj og vibrationsmålinger.
De svar jeg fandt var absolut ikke tilfredstillende. ! I min fortsatte søgen har jeg købt en "accelerometer" som er en lille dims på en lille printplade. Fik i dag en flot pakke med dimsen for 580.- Dk
Selvom jeg burgte vide bedre; ved jeg ikke rigtigt hvad 1G er for noget. Er det udtryk for jordens tiltrækningskraft eller hvad. Er 0.1 G det samme som at den samme genstand møder modstand på vej til jorden som en fjær med samme vægt (gennem luften).

 ???
Marek.
« Senest Redigeret: 15, Oktober 2008 - 22:40 af chrismark »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #1 Dato: 16, Oktober 2008 - 09:20 »
nej ,det er det ikke.
Accelereration er ikke modstand.

acceleration er hastighedsøgelse pr tidsenhed.

Hvis et legeme ,uden væsentlig luftmodstand falder her på jorden, vil det starte med hastigheden 0 m/s og efter 1 sekund have nået hastigheden  ca. 10 m/s.
Alle legemer uanset vægt falder lige hurtigt. Det kan forklares ved at både tyngden og trægheden mod acceleration ( massen ) er den samme ting, hvis vi ikke skal være for filosofiske.

Hastighedsforøgelsen har da været ca 10m/s*s.
middelhastigheden er 5 m/s og det er efter 1 sekund nået 5 m.

Den acceleration på ca. 10 m/s*s skyldes hovedsageligt jordens tiltrækning og kaldes derfor i populærlitteraturen for 1 G  for gravitation.  Undertiden forveksles den med selve tyngdekraften.
Når man er nøjeregnende indgår også solens og månens tiltrækning og den varierer lidt med forskellige steder på jorden. I Danmark kan du regne med 9,83 m/s*s

« Senest Redigeret: 16, Oktober 2008 - 18:37 af harbst »
Jørgen Harbst

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #2 Dato: 16, Oktober 2008 - 11:00 »
acceleration er hatighedsøgelse pr tidsenhed.

Host-host: Hastighedsændring.




harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #3 Dato: 16, Oktober 2008 - 16:35 »
Det var en smutter. Du hoster vel ikke mere.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #4 Dato: 16, Oktober 2008 - 16:42 »
og efter et sekund er farten 4,5 meter per sekund.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #5 Dato: 16, Oktober 2008 - 17:55 »
Det var en smutter. Du hoster vel ikke mere.

Jo for  ;D ;D
og efter et sekund er farten 4,5 meter per sekund.


Så host-host: Bjarke er du sikker på at du ikke blander v(t)= a * t  med s(t) = 0,5 * a * t2


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #6 Dato: 16, Oktober 2008 - 21:06 »
Tak for jeres svar.

Mens i har tænkt; har jeg bygget 2 100% ens kugler af et materale der er 100% uelastisk. De 2 kugler har jeg nu sendt mod hinanden (pendul).
De 2 kugler har samme potentiele energi hver.  De hverfor sig har en energimængde svarende til deres hastighed. Ingen deformation kan finder sted ?

Hvad sker der med energien ved det sammenstød ?

Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #7 Dato: 17, Oktober 2008 - 12:08 »
 Helt uelastiske ( 100% som du siger) findes ikke som fatst stof. For så ville det ikke kunne holde formen. fuldstændigt uelastiske kugler er noget vrøvl.
Men man kan lave kugler af blødt modelervoks næsten uelastisk.
Når de støder sammen lige store med modsat rettede hastigheder vil de bagefter stå stille klasket sammen til et legeme og energien absorberet og blevet til varme.

Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #8 Dato: 17, Oktober 2008 - 14:36 »
Harbst;
Din beskrivelse af vokskugler er meget fin, selv om den handler om det modsatte af det jeg spørger om. Men du har givet godt eksempel på hvad der kan ske ved sammenstød. Vokskugler vil blive deformerede under sammenstøded.

I nat drømte jeg;

1. Mine 2 kugler er 100% runde.
2. De har begge potential energi.
3. En kugle kan aldrig komme til og rør ved en flade, da kuglens berøringsflade (areal) er =0. (nul)
4. 2 kugler vil derfor aldrig kunne komme til og berør hinanden, uden deformation.

OK, det er vel lidt langt ude.

Hvad vil forhindre mig i og presse "stof" sammen mere og mere ?

Svar venligst uden for mange formler; men logik. Tak.

Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #9 Dato: 18, Oktober 2008 - 03:39 »
Jeg tænkte nok at du ikke mente,hvad du skrev. Du mente vel  to , fuldstændig elastiske kugler, som er så hårde at du normalt ikke kan se nogen deformation. Men det betyder ikke at den ikke erder. Den er bare lille.

Når de to kugler støder sammem sker der en lille deformation, proportional men kraften mellem dem og omvendt proportional med "hårdheden" , som i teknikken hedder materialets modul, egentlig hedder det  Youngs modul. Alle faste materialer har et modul.
De rører ikke kun hinanden i et punkt men på en lille flade, som varierer i størrelse med kraften. Fladen er størst i det øjeblik de er presses maksimalt sammen hastigheden af begge er nul, og de begynder at bevæge sig fra hinanden igen , på grund af kraften i deformationen.

Rsultatet er at de til sidst bevæger sig fra hinanden med samme fart som lige før stødet, på nær et lille tab, som der er i alle virkelige materialer. Man kan sige de har byttet hastighed.

Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #10 Dato: 18, Oktober 2008 - 13:38 »
Marek, i forretninger, der sælger "gimmicks", kan du af og til se diverse udgaver af "Newtons gynge", hvor et antal stålkugler (oftest 5) er ophængt i to tråde, så de kan svinge frem og tilbage, men ikke til siderne.
Kuglerne er ophængt på en lige række i en afstand, så de i hvile netop berører hinanden.
Træk 1 kugle ud og giv slip: præcis 1 kugle svinger ud i den modsatte ende til samme højde - og derefter svinger den oprindelige tilbage igen. I princippet evigt, i praksis er der selvfølgelig små tab (bl.a. afleveres der energi til det tydeligt hørbare "klak" ved sammenstødet).
Træk 2 kugler ud: Præcis 2 kugler i den anden ende svinger ud ...
Mest overraskende er det selvfølgelig, at princippet også virker med 3 og 4 kugler ...
Men en gennemregning viser klart, at kun denne reaktion opfylder både energi- og impulsbevarelse.
Harbsts fremstilling er forøvrigt 100% korrekt (efter korrektion af den lille smutter).
Bevarelse af MEKANISK energi er kun opfyldt med 100% elastiske materialer.
« Senest Redigeret: 18, Oktober 2008 - 13:40 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Acceleration G1, G2 Hvad er det ?
« Svar #11 Dato: 18, Oktober 2008 - 20:46 »
Hmmm  ??? :-\

Har i gæt på hvad acceleration er i en højtaller?

Altså på membranen til henholdvis diskant og bas ?

Marek

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk