* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 81
I alt: 81

Forfatter Emne: Linux på gammel PC  (Læst 24729 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Linux på gammel PC
« Dato: 07, November 2008 - 20:52 »
Jeg så Kontant i denne uge - og det handlede om den store besparelse ved at købe Linux og OpenSource.
OpenSource bruger jeg allerede, men ikke Linux.
Programmet triggede mig dog og satte mig i gang med at lede efter en ledig PC, som jeg kan lave Linux-eksperimenter på - en gammel drøm, men nu skal det altså være!
Desværre er den eneste PC, jeg kan finde, som jeg umiddelbart kan undvære, ret gammel; den har 133 MHz processor og 256 Mb ram.
Nu er så spørgsmålet: kan det overhovedet betale sig at forsøge med den Ubuntu Linux, som programmet anbefalede, og som skulle være ligetil at installere? Eller er der trods alt lagt for meget ind i de forløbne år, så min gamle PC vil vedblive at være umulig?
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #1 Dato: 07, November 2008 - 22:05 »
Hvilket styresystem er der på pc'en i dag?

Ubuntu kan installeres via Windows til en dual-boot, hvor du kan vælge hvilket program du vil bruge.

Ubuntu installerer samtidig Open Office pakken, og andre standard programmer så den er klar til brug.

Ubuntu bruger mindre end 200 MB Ram så den vil kunne køre på din maskine.

Du kan læse min historie om installering af Ubuntu på min gamle laptop på min blog: http://boldt.325.dk/index.php/20080612/103 I øvrigt har jeg lige opdateret Ubuntu til den nyeste 8.10
mest for at prøve - det tog 2 timer, hvor jeg bare kunne glo på maskinen, for til sidst at sige ja til at beholde mine indstillinger.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #2 Dato: 07, November 2008 - 23:19 »
Jeg har opgivet Linux.

Da jeg så at der var kommet en ny minimini-PC Asus eee-PC med Linux, købte jeg straks en sådan. Den første forhandler jeg kontaktede sagde at han havde denne computer med windows XP, men det ville jeg ikke have, fordi Linux måtte jo være det bedste.

Jeg fik min Linux-eeePC og så begyndte problemerne - det har jeg skrevet om i en anden tråd. her . Det viste sig at Linux slet ikke er i stand til at køre de programmer jeg kender og kan lide, og værst af alt, den kan ikke køre en simpel ,exe fil så min DOS udgave af Concorde regnskab er yt...

Det lykkedes mig at afhænde denne computer, og derefter købte jeg den eee-PC med windows XP.

Den sidder jeg nu med her på mit hotelværelse i Reykjavik, og jeg er glad for den.

Linux giver ikke meget for...

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #3 Dato: 08, November 2008 - 08:59 »
Problemet med eeePC og lignende er, at de er så små at Linux styresystemet skal være specielt tilpasset version.

At køre et DOS program bør ikke være noget problem for en standard version Linux. Ikke fordi jeg ved hvordan man gør, men der er god hjælp at hente i diverse linux-fora.

god debat

Mikael Boldt

 
Ha en god dag

Mikael Boldt

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #4 Dato: 08, November 2008 - 11:42 »
At køre et DOS program bør ikke være noget problem for en standard version Linux. Ikke fordi jeg ved hvordan man gør, men der er god hjælp at hente i diverse linux-fora.


Jeg bruger Dosbox til at afvikle dos programmer under Vista. Dette program findes også i flere linux versioner! Det er hovedsagligt udviklet til at kunne afvikle gamle dos spil under xp/vista, men er også udemærket til andre programmer!

Casper Leeberg
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #5 Dato: 08, November 2008 - 23:48 »
Kære alle.

Først må jeg rette min egen fejlhuskning fra det oprindelige spørgsmål:
Det var ikke "Kontant", men "Magasinet Penge", som den 29/10-08 testede tre Linux-computere i en familie.
Magasinet kan ses på nettet HER.

Til Mikael:
Jeg vil straks prøve at installere Linux på den gamle PC.
Fidusen ved denne er, at den i øjeblikket står totalt kasseret som for sløv, men principielt er OK.
Den er lige nu sat op med Windows 95, men jeg er faktisk ikke interesseret i dual boot - hvis jeg ellers kan finde ud af at lave en opstartdiskette med CD-understøttelse - eller kan finde den jeg havde engang. For i så fald vil jeg starte med helt at slette harddisken.

Til Gerda:
Det fremgår også af DRs magasin, at de helt små Linux-computere ikke er fuldt sammenlignelige med almindelige. Og familien, som i et par uger fik forseglet deres Windows-PC'er, havde da også småproblemer med at få deres ønskeprogrammer, der var skrevet til Windows, til at køre.
Men jeg har ikke noget stort regnskabssystem - derimod har jeg hørt meget godt om Linux og er i forvejen bruger af OpenOffice.
Så min risiko ved at installere Linux på en i forvejen kasseret PC er meget ringe!
« Senest Redigeret: 09, November 2008 - 00:06 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #6 Dato: 09, November 2008 - 15:31 »
Ville nok prøve Linux Mint i stedet for Ubuntu, hvis du vil installere på den gamle PC. Det vil køre langt bedre, da det ikke er så krævende.
vh. Frank K.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #7 Dato: 09, November 2008 - 18:03 »
Tak for det råd,FIDDOO.
Vil jeg kunne se væsentlig forskel på brugerfladen?
Og hvilke funktionaliteter vil jeg evt. komme til at mangle?
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #8 Dato: 10, November 2008 - 08:58 »
Linux kan sagtens køre på den gamle pc, men jeg ville aldrig gøre det. Du vil komme til at sidde foran en meget langsom pc, når du tænker at køre "moderne" applikationer.

Hvorfor ikke opgradere den gamle maskine ? - det koster ca. 1500kr for nyt bundkort, processor, PSU og harddisk, når det ikke nødvendigvis skal være state of the art. Billigere hvis du vil købe brugt bundkort og PSU. De sidste pc´ere jeg har kasseret, er fra 1,6GHz til 2,5GHz og de var 2-5 år gamle, så det burde være let at finde noget der er langt bedre end 133MHz og stadig betegnes som gammelt ;o)

Billigere (og bedre for indlæringsmetoden) er at købe en ny ekstra harddisk (ca. 200kr) til din eksisterende pc - evt. med 2 skuffer, så det er let at skifte harddisken ud. Dermed kan du rode og prøve ting af på din linuxharddisk uden at risikere noget med din eksisterende ms-harddisk. Lettest er selvfølgelig at lave dual-boot, så du har begge dele på en harddisk, men så er der jo altid risikoen ved at miste alt fra ms.

Min erfaring siger mig at Ubunto er meget let at gå til, Mandriva nr. 2 og SUSE nr 3 - jeg hælder dog mest til SUSE, efter jeg har lært dem lidt at kende - hvis du gerne vil prøve dig lidt frem og samtidig få lidt installationserfaring kan du jo bare prøve dem alle 3 af og se hvad du bedst selv syntes om.

vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #9 Dato: 10, November 2008 - 10:00 »
...
 Lettest er selvfølgelig at lave dual-boot, så du har begge dele på en harddisk, men så er der jo altid risikoen ved at miste alt fra ms.
...

Blot for at sige at en dual boot med linux sagtens kan sættes ind på et andet fysisk drev.

Jeg har min dual Linux placeret på et externt drev for min gamle laptop.

Med en Ubuntu installations-CD har man tre muligheder:
1) at køre Ubuntu fra CD'en
2) at installere Ubuntu som fuld installation eller dual på gammeldags maner.
3) at installere (og afinstallere) dual boot Ubuntu som et program under windows.

Sidstnævnte option er utrolig nem at gå til, men kræver 8 -15 GB ledig harddisk.(det er den metode jeg har brugt og beskrevet på min før omtalte blog)

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #10 Dato: 10, November 2008 - 21:18 »
En anden mulighed i stedet for at sidde og vente på en gammel maskine er at benytte VMware. Med VMware opretter du en virtuel maskine på din nuværende pc. Inde i den virtuelle maskine kan du så installerer linux alt det du har lyst til, evt. have flere forskellige version alt efter hvad du nu har lyst til.
Performance er på nyere hardware ikke noget man rigtig skal tænke over, det kører bare :-)
Du kan hente VMware server 2.0 fra nedenstående adresse. Vær opmærksom på at du skal registrere dig for at kunne benytte produktet, men så er det også 100% gratis for server versionen.
http://vmware.com/products/server/

Den kan dog tage lidt tid at sætte sig ind i, men hvis man virkelig er nysgerrig efter at prøve noget linux af uden at skulle have en ekstra maskine, så er det vejen frem.

MVH Tommy

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #11 Dato: 12, November 2008 - 10:00 »
Tommy, VMWare er helt sikkert et fint produkt som jeg også selv bruger.
Men læg mærke til det oprindelige spørgsmål: der er tale om en _gammel_ maskine på 133 MHz.

Glem det! Virtualisering på virtualisering koster maskinkraft.

MvH,

Bent.

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #12 Dato: 12, November 2008 - 22:41 »
Hej Bent,

Jeg synes da lige du skal have muligheden for at læse de første 1½ linie i mit indlæg igen  ;)

MVH Tommy

En anden mulighed i stedet for at sidde og vente på en gammel maskine er at benytte VMware. Med VMware opretter du en virtuel maskine på din nuværende pc.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #13 Dato: 13, November 2008 - 12:22 »
I'm going to learn Ubuntu!

Fandt denne Matrix parodi på youtube:
if the Matrix was running on Windows



God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Linux på gammel PC
« Svar #14 Dato: 13, November 2008 - 12:53 »
og her er linket ?

vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk