* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 164
I alt: 164

Forfatter Emne: Kredsløb i solcellelamper  (Læst 20243 gange)

colourblind

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Kredsløb i solcellelamper
« Dato: 01, Marts 2009 - 00:30 »
Jeg har et batteri, en laderegulator, og en solcelle. Hvordan laver jeg et kredsløb der kan tænde min 12v lampe ved tuschmørke, og slukke den igen ved dagslys? Der må også gerne være "batterivagt" indbyget,- så lampen slukker hvis batteriet kommer under feks. 10v. Er der nogle der har nogle (simple) konstruktioner liggende? Kredsløbet skal have et meget lavt strømforbrug i "dagstilstand". Lampen er på 1 watt (diodelampe). ideer, links, tegninger... :-[

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kredsløb i solcellelamper
« Svar #1 Dato: 01, Marts 2009 - 00:54 »
For at drive en lampe med 1 W en hel nat, skal du våde have et battteri og en solcelle af betydelig større srørrelse end i de små populære havelamper. 

Det er heller ikke rationelt at vælge 12 V til den sag, al den stund en lysdiode kun har en spænding på ca 2 V, afhængig a farven.

Jeg har et sted det simple diagram af en switch mode med spændingsovervågning og lyscelle styring af en lysdiode.
Jørgen Harbst

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: Kredsløb i solcellelamper
« Svar #2 Dato: 24, Juni 2009 - 21:51 »
Til at drive en lysdiode bruger man en konstant stroem. Du skal ikke forsoege paa at lave en bestemt spaending til lysdioden.
Til low power lysdioder er det normalt at bruge en formodstand, men til high power lysdioder er en switch mode STROEMforsyning at foretraekke, forsyningsspaendingen er naesten ligegyldig.
Tag et kig hos en af de halvlederproducenter som har udviklet de styringer som skal bruges i morgendagens belysning.
http://www.national.com/analog/led
http://www.national.com/vcm/NSC_Content/Files/Documents/national_lighting_solutions.pdf
Karsten

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kredsløb i solcellelamper
« Svar #3 Dato: 25, Juni 2009 - 08:12 »
Du har da ret med strømstyringen.  Men er det ikke noget bagvendt førts at switche op til ca 15 V for at lade et 12 V batteri, forderefter at switche ned igen for at drive en lysdiode.
Jørgen Harbst

colourblind

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: Kredsløb i solcellelamper
« Svar #4 Dato: 08, August 2009 - 21:57 »
For at drive en lampe med 1 W en hel nat, skal du våde have et battteri og en solcelle af betydelig større srørrelse end i de små populære havelamper.  
Har jeg i min trådstart spurgt om dimentionering af batteri og solcelle?

Det er heller ikke rationelt at vælge 12 V til den sag, al den stund en lysdiode kun har en spænding på ca 2 V, afhængig a farven.
Det kunne jo være at den led-lampe jeg havde bestod af 17 serieforbundne lysdioder med et samlet spænningsfald på ca 13,8V.

« Senest Redigeret: 09, August 2009 - 16:40 af colourblind »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kredsløb i solcellelamper
« Svar #5 Dato: 10, August 2009 - 09:06 »
Ja jeg undrer mig også. Colurblind spøger tydelig om en 12volts PÆRE i sin indledning!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Kredsløb i solcellelamper
« Svar #6 Dato: 10, August 2009 - 13:51 »

Hvis det i din verden er ligegyldigt om dioder skal strøm eller spændingsstyres, er der jo ikke meget grund til at bygge de finere kredsløb som ellers er foreslået.

I landmandens paradis (Harald Nyborg) kan du købe alt det du efterspørger i moduler og så selv sætte det sammen til den konstruktion du ønsker/beskriver.

Solcelleladningen til 12Volt batterier kan du jo eks. lave ved at serieforbinde 10 af de smarte solcellelamper man kan købe til næsten ingen penge osv...
vh.
Claus

colourblind

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: Kredsløb i solcellelamper
« Svar #7 Dato: 10, August 2009 - 20:21 »

Hvis det i din verden er ligegyldigt om dioder skal strøm eller spændingsstyres, er der jo ikke meget grund til at bygge de finere kredsløb som ellers er foreslået.

I landmandens paradis (Harald Nyborg) kan du købe alt det du efterspørger i moduler og så selv sætte det sammen til den konstruktion du ønsker/beskriver.

Solcelleladningen til 12Volt batterier kan du jo eks. lave ved at serieforbinde 10 af de smarte solcellelamper man kan købe til næsten ingen penge osv...

Jeg ved godt at leds er strømstyret, men den problemstilling ligger under lyskildefarbrikantens enterprise, da jeg har købt en færdig 12v 1w ledspot som jo i sagens natur er spændingsstyret...Strømforsyningen er der, som skrevet i spørgsmålet, også styr på...
Jeg skal bare bruge det "Teknisk skole basisår" diagram, sikkert bestående af 2-3 transistor, 4-8 modstande der iblandt en lysfølsom og et potmeter...
I må undskylde hvis jeg har svært ved at fomulere mig. :-\

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Kredsløb i solcellelamper
« Svar #8 Dato: 10, August 2009 - 22:45 »
Aha - så du skal bruge et 12Vdc skumringsrelæ.


Det har de måske ikke i HN, selvom du sikkert kunne modificere det ud af en solcellelampe, men google giver dette resultat som sikkert er bedre til dit behov.

http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Installation/Belysning12V.htm


vh.
Claus

colourblind

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
« Senest Redigeret: 02, December 2009 - 19:55 af colourblind »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk