* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 24
I alt: 24

Forfatter Emne: Grundlov, borgerpligt, nødret.  (Læst 30841 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Dato: 06, Marts 2009 - 15:11 »
Jeg har søgt på WWW og ringet til politiet uden resultat.

Som jeg husker findes der en lov om at man skal hjælpe andre i nød. Hvorledes "nød" defineres er jeg meget i tvivl om. Jeg mener at hvis en person kommer forbi mit hus og bær om et glas vand SKAL jeg efterkomme dette ønske hvis jeg er i stand til det.
Hvis en person falder om på gaden er jeg forpligtet til og hjælpe.
Hvis nogen ønsker og bruge min telefon pga. en ulykke kan jeg ikke nægte.
Hvis der er snestorm skal jeg hjælpe de strandede bilister efter evne.

Eller hvad? Er der lov om det?

Eller skal jeg være ligeglad, da det er nemmest for mig?

Marek.
« Senest Redigeret: 06, Marts 2009 - 21:18 af chrismark »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Grundlov, bogerpligt, nødret.
« Svar #1 Dato: 06, Marts 2009 - 16:11 »
Du kan finde lidt i den retning i Beredskabsloven:

Citér
§ 39. Den, der opdager en brand eller omstændigheder, som viser, at der er overhængende fare for brand, skal straks underrette dem, der er udsat for fare, og alarmere redningsberedskabet. Den pågældende skal endvidere søge at dæmpe ilden eller afværge faren.

§ 40. Enhver skal ved brand yde den hjælp, den pågældende formår.

Stk. 2. Den, der er til stede ved en brand, skal på anmodning af redningsberedskabet deltage i rednings- og slukningsarbejdet.

Stk. 3. Den, der i henhold til stk. 1 og 2 har deltaget i rednings- og slukningsarbejdet, har ret til erstatning af kommunen for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.

§ 41. Enhver skal rette sig efter de påbud, der udstedes af redningsberedskabet.

Stk. 2. Enhver skal overholde afspærringer i forbindelse med en indsats og efterkomme politiets eller redningsberedskabets opfordring til at forlade det afspærrede område eller vejene hertil.

Stk. 3. Enhver skal ved ordre om evakuering inden for de givne frister forlade opholdsstedet og begive sig ad de anviste veje til de udpegede indkvarteringsområder.

§ 42. Enhver skal på anmodning af redningsberedskabet stille sin bolig eller andre lokaler til rådighed for de evakuerede og bespise dem i nødvendigt omfang.

Stk. 2. Forsvarsministeren fastsætter den godtgørelse, der skal ydes herfor.




Der er også Straffeloven :

Citér
13. Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.

Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.

Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons rømning.




Citér
§ 185. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader gennem betimelig anmeldelse eller på anden efter omstændighederne tjenlig måde efter evne at afværge ildsvåde, sprængning, spredning af skadevoldende luftarter, oversvømmelse, søskade, jernbaneulykke eller lignende ulykke, der medfører fare for menneskeliv.


Citér
§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller

2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.


Jeg husker et eksempel på straf efter  § 185:
Det er længe siden, som det fremgår af historien.
En mand faldt i havnen og var i fare for at drukne. En passager i en sporvogn ville redde ham op og bad vognstyreren standse vognen, så han kunne komme af. Det nægtede vognstyreren, fordi der ikke var stoppested. Vognstyreren blev straffet, fordi han uden fare kunne have medvirket til redningen.
« Senest Redigeret: 07, Marts 2009 - 09:53 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundlov, bogerpligt, nødret.
« Svar #2 Dato: 06, Marts 2009 - 16:18 »
Hej Chrismark.

Jeg tror ikke du under danske forhold vil kunne blive forpligtet til at give en anden person et glas vand (selv om det ville være en god gerning). Befandt du dig i en ørken, ville sagen måske stå anderledes?

Men der er faktisk straffelovsbestemmelser, der vedrører det princip du spørger om. Mest tydeligt i Straffelovens §253: Med bøde eller fængsel indtil 3 måneder straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader
1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.

Så der skal altså være livsfare, før du skal gøre noget - og det skal kunne ske uden særlig fare for dig selv, ellers er du ikke forpligtet.

Hvis du har ansvaret for en anden (i Straffelovens forstand: den anden person er ""under din varetægt"), er der skærpede regler.
Det er der også for læger og andre særligt sagkyndige.

Beredskabsstyrelsens hjemmeside har et afsnit om førstehjælp, som vil klargøre en del af problematikken for dig.
« Senest Redigeret: 06, Marts 2009 - 16:19 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Grundlov, bogerpligt, nødret.
« Svar #3 Dato: 06, Marts 2009 - 17:33 »
Mange tak for jeres svar.
Det overrasker mig at i henviser til Beredskabsloven. Jeres link svarer på mit spørgsmål, men jeg troede at det var beskrevet på en simpel måde . Hvor mange "normale" borger læser den slags.?

Jeg har i forgårs konstateret at min genbos skraldespand er fyldt til toppen og ikke tømt (2md)? selv om skraldebilen var her dagen før. Da hun er ca. 77 år gammel og ikke forstod at der er et problem, har jeg "på-tvunget" hende at JEG gør noget ved sagen.
Min tlf. aftalle med vognmanden var at det bliver ordnet om 2 dage. Det blev ordnet på 2 timer.! ;D

Set med Minne øjne har jeg brugt en slags "nødret" .
Er det lovligt?


Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundlov, bogerpligt, nødret.
« Svar #4 Dato: 06, Marts 2009 - 18:34 »
Hej Chrismark.

Dansk lov hviler på det princip, at hvis en ting ikke er forbudt, er den tilladt.
Det er ikke forbudt at hjælpe sin genbo!

Hvis du selv uden videre havde bortført indholdet af din genbos skraldespand, kunne du muligvis under visse omstændigheder dømmes for ulovlig selvtægt, men du har jo i virkeligheden blot mindet tredjepart (vognmanden) om en aftale, som i forvejen var indgået med din genbo.

Dette er hverken selvtægt eller nødret - men konduite og nabohjælp.
« Senest Redigeret: 06, Marts 2009 - 19:22 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Grundlov, bogerpligt, nødret.
« Svar #5 Dato: 06, Marts 2009 - 19:40 »
I  nødret ligger også princippet at du må -og skal - bryde mindre væsentlige regler, hvis noget mere vigtigt står på spil.

For at blive i det simple eksempel. Du skal køre over dobbelte stiber og i venstre side af vejen, Hvis det gælder om at undgå at køre en cyklist ned, som vælter ud foran bilen.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Svar #6 Dato: 06, Marts 2009 - 21:10 »
Tak for jeres svar; MEN

Jeg er sur over at jeg kan finde svar på mit spørgsmål her på siden, mens min henvendelse til myndigheder som kommune, politi + andre ikke giver resultat.

Denne skraldespand er kun en lille del "problemet" her. Stedet beboers af pensionister der er ligeglade, men det er jeg ikke.

Grund til salg på LOL-and med et dumt og ondskabsfuld svin som nabo.

Marek.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Svar #7 Dato: 07, Marts 2009 - 15:19 »
Når nu vognmanden sender regningen til dig er det vel ikke længere "nødret" men en venlig handling fra din side  ::)

Jeg har en nabo, der mener at alt uønsket nok skal på lossepladsen, men først efter en tur omkring en afbrænding i det fjerneste hjørne af parcelhus grunden, selvfølgelig lige op og ned af min grund.
Det gælder ALT, sofaer, avisbundter, cykler, maler bøtter, udtjent legetøj etc.

Det er noget forbasket svineri med tyk stinkene røg, med div. aske rester der flyver rundt i haven.

Jeg har ofte spekuleret på at ringe efter brandvæsenet  ;)  om ikke andet kunne de vel gøre ham opmærksom på det uhensigtmæssige i hans handlinger.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Svar #8 Dato: 07, Marts 2009 - 15:24 »
Nabo problemer skyldes for små ejendomme ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Svar #9 Dato: 07, Marts 2009 - 15:38 »
Eller folk i små sko. ;D

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Svar #10 Dato: 07, Marts 2009 - 15:41 »
Eller folk i små sko. ;D

Ja, der er så bare altid divergerende meninger om HVEM der har de små sko på  :-[

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Svar #11 Dato: 07, Marts 2009 - 15:55 »
Det er da dem der er udenfor pedagogisk rækkevide. De har mange principper og moraler på en gang.
Hvis du løser et problem kommer de bare med en ny morale uden hold i fornuft.! :'(
Den slags SKAL bombes med paragrafer og trusler fra en advokat.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Svar #12 Dato: 07, Marts 2009 - 16:14 »
Det er da dem der er udenfor pedagogisk rækkevide. De har mange principper og moraler på en gang.
Hvis du løser et problem kommer de bare med en ny morale uden hold i fornuft.! :'(
Den slags SKAL bombes med paragrafer og trusler fra en advokat.

Hvem er "dem" ?

Din nabo vil nok både mene at DU går i små sko, og har gang i mange principper og moraler på en gang.
Ligesom min nabo synes at jeg går i små sko når jeg ikke bryder mig om at blive begravet i tyk stinkene røg.
Derimod mener jeg han går i små sko når han hidser sig op over, en kat der krydser gennem hans have, ja han skyder faktisk efter dem med et luftgevær.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Grundlov, borgerpligt, nødret.
« Svar #13 Dato: 07, Marts 2009 - 16:49 »
For at komme tilbage til lovgivning og affldsforbrænding.

Det er som udgangspunkt forbudt ifølge miljølovgivningen.
Kommunen kan dog tillade det i visse områder. Det har de næppe gjort i et byområde.

Der er brandmæssige regler for afstande mv. Det får mange til at tro at de gerne må, bare de overholder reglerne. Men sådan er det ikke.

Du skal bare klager over naboen til kommunens miljøforvaltning.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk