* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 35
I alt: 35

Forfatter Emne: Grønlandske grøntsager  (Læst 15035 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Grønlandske grøntsager
« Dato: 11, Marts 2009 - 20:01 »
Hej Gerda

Det er længe siden vi har hør om dine grøntsagers liv og velfærd, er der noget nyt at fortælle?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Grønlandske grøntsager
« Svar #1 Dato: 11, Marts 2009 - 22:44 »
Grønlandske grøntsager findes de ? ;)

Drivhus salat, radiser ?

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Grønlandske grøntsager
« Svar #2 Dato: 12, Marts 2009 - 06:36 »
Det går rigtig fint med mit frugt og grønt.
Jeg bruger nu på andet år mit frugtlager, som jeg har indrettet i en isoleret container.
I fjor holdt æblerne sig helt til hen i maj måned, men desværre havde jeg ikke købt nok for hele vinteren, så bortset fra to kasser, som jeg gemte for at føre forsøget tilende, slap de op i marts.

Al min frugt og grønt fik jeg med årets sidste skib som kom omkring 1. november 2008, og siden har de ligget i frugtlageret.

I år har jeg mange æbler: Cox Orange, Belle d´ Boskoop, Royal Gala og Granny Smith, allesammen sorter der er velegnede til langtidsopbevaring. Jeg har nu i marts ialt 37 kasser æbler - ca. 370 kg. De ser nydelige ud, kun få er blevet dårlige.
Jeg har også kartofler, ikke så mange da det kun er første år jeg har disse, men de holder sig også fint.
Hvidkål holder sig også fint, jeg har stadig 10 hvidkålshoveder på lager.
Jeg har også haft kinakål, men de er slut nu, de sidste var rådne.
Porrer har jeg haft, men de holder sig knap så godt, og de giver lugt til de andre grønsager.

Nogle af æblerne opbevares i iltfattig atmosfære ved hjælp af nitrogengenerator: Jeg pakker en plasticsæk omkring en kasse æbler og snører åbningen sammen omkring en slange. Så suger jeg luften ud med en støvsuger, hvorefter jeg fra nitrogengeneratoren blæser iltfattig luft ind, den har et iltindhold på nogle få procent. Ved hjælp af de måleprober, jeg tidligere har købt hos Vernier, kan jeg måle indholdet af ilt og kuldioxid. Ideelt skal de begge ligge omkring 2 procent. Æblerne hjælper selv med til processen, idet de forbruger ilt og producerer kuldioxid, og så går æblerne i dvale.

Men de fleste æbler opbevarer jeg i normalatmosfære, og de holder sig også fint.

Hver dag noterer jeg temperatur og luftfugtighed i opbevaringsrummet.
Temperaturen holder jeg mellem 0 grader og plus 4 grader, der er en radiator i rummet som kan give en smule varme når det er nødvendigt.

Fugtigheden holder jeg på 80-90 procent. Jeg har et befugtningsapparat der arbejder efter "Cool mist" systemet. Det vil sige at den forstøver vandet uden at koge det (Jeg vil jo helst ikke have tilført mere varme end højst nødvendigt). Den er ret effektiv. Hvis jeg lader den køre konstant, bliver alt drivende vådt derinde, så den skal kun startes en gang imellem.

Ved en enkelt lejlighed, hvor vi havde stærk frost ude, faldt temperaturen i frugtrummet ned til minus 2 grader. Jeg fik hurtigt temperaturen op over frysepunktet igen, og det ser ud til at æblerne har kunnet klare det.

Min største konkurrent KNI som har 2 supermarkeder her i byen, er forlængst udgået for frugt og grønt. Nu får de lejlighedsvis frugt pr. fly fra Island, men det er til en noget dyrere pris end mine æbler hihi...

Det ser ud til at æbler er meget taknemmelige at opbevare, når blot man styrer temperatur og fugtighed korrekt. Kartofler er vist også taknemmelige, men de skal helst opbevares ved en højere temperatur 7-8 grader. Andre grøntsager kan kun opbevares i begrænset tid.
Næste vinter vil jeg fortsætte med æbler, og udvide med kartofler og gulerødder.

Venlig hilsen

Gerda


Venlig hilsen

Gerda

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Grønlandske grøntsager
« Svar #3 Dato: 12, Marts 2009 - 06:45 »
Chrismark skrev:
Grønlandske grøntsager findes de ?

Drivhus salat, radiser ?


Jo, der dyrkes mange grøntsager i Grønland.
Sidste sommer begyndte jeg at bruge et lille drivhus, som står op ad sydvæggen ved mit hus. Der havde jeg tomater og agurker, men det var jo ganske småt.

I Sydgrønland dyrkes der mange grøntsager, især kartofler og gulerødder, og i Narsaq har Bent Olesen startet et projekt med et drivhus der opvarmes med solvarme.

http://www.narsaq.net/greenhouse/?Pilotprojekt:Narsaq_Greenhouse:Orientering_om_pilotprojekt

Jeg har læst at Bent Olesen sågar har dyrket bananer i sit drivhus.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Grønlandske grøntsager
« Svar #4 Dato: 12, Marts 2009 - 18:06 »
Hej Gerda

Det er jo gædeligt at det kan lade sig gøre, men er der så også økonomi i det nu,
eller skal det ses som et forsøg der er faldet heldigt ud og er lykkedes og måske ad åre
have tjent sig ind ?

Hvad tager du egentligt for net hvidkålshoved?



MVH
Bjarke Mønnike
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Grønlandske grøntsager
« Svar #5 Dato: 13, Marts 2009 - 05:36 »
Der er ikke økonomi i det endnu, dertil har jeg haft for mange mislykkede forsøg med grøntsager der blev fordærvede og måtte kasseres.
Men nu ved jeg hvordan æbler skal behandles, og næste vinter kan jeg koncentrere mig om æbler, kartofler, gulerødder og hvidkål, og overlade andre "korttidsgrøntsager" til KNI.

Desværre er fragten til Grønland meget dyr. Frugt og grønt sendes som kølegods, og selv om min indkøbspris fra en grossist i Danmark er rimelig, må jeg regne med at skulle lægge 60-70 procent oveni for at dække fragten.

Mine udsalgspriser er:

æbler 6 kroner pr. stk
Hvidkål 32 kroner pr. stk
kartofler 21 kroner pr. kg
gulerødder 21 kroner pr. kg

Da prisen er høj, og varerne skrøbelige, betaler det sig at gøre noget ud af at opbevare dem under de bedst mulige betingelser.
Derfor har jeg også i min forretning en køledisk hvor jeg kan styre temperatur og fugt.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Grønlandske grøntsager
« Svar #6 Dato: 13, Marts 2009 - 13:48 »
Hmmmm.
Kan i ikke dyrke IS-blomster som dem på ruder i frost og eksporter dem? ;D

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Grønlandske grøntsager
« Svar #7 Dato: 13, Marts 2009 - 14:16 »
Jo, det har vi sådan set allerede gjort. Der var engang en eksport af gletsjeris i små stykker beregnet til at komme i whiskyen. Det knagede og bragede så på grund af den i isen indesluttede komprimerede luft når isen smeltede. Sidst jeg var vidne til det var det dog noget af en fiasko, da isen havde været delvis optøet under opbevaringen og/eller transporten...

Hilsen
Søren Basbøll

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Grønlandske grøntsager
« Svar #8 Dato: 14, Marts 2009 - 11:10 »
Hej Gerda

De priser du opgiver har da ikke noget med høje priser at gøre.  Prøv at gå ind på det link jeg medsender og bladr i Kviklys(brugsen) tilbudsaviser:

http://www.kvickly.dk/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=441&sSideNavn=Aktuelle+tilbud

4 æbler for 20kr, det vil sige 5 kr. stykket holdt op mod dine på 6kr.

1 kg kartofler fra 14 til 24 kroner( 7kr. 500g og 18,5kr for 850gr) holdt op mod dine på 21 kr.

Så vidt jeg husker har I ikke moms som i Danmark på 25% deroppe, set i det lys vil dine varer
kunne synes dyrere



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk