* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Valg af GPS  (Læst 23086 gange)

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Valg af GPS
« Dato: 13, Maj 2009 - 10:47 »
Jeg syntes at der er lidt langt i mellem indlæggene her på siden ! - er det fordi vi allerede ved alt ? - eller ikke har tid ? - eller . . . 

Nå, jeg har da i hvertfald et spørgsmål der måske kan give lidt trafik på siden.

Jeg skal til at købe en GPS, primært til bilen men den må også gerne kunne bruges håndholdt i fx. en storby eller på en Græsk ø. Jeg ønsker at hører om jeres personlige erfaringer om de modeller I er bruger af. Hvilke features er et must og hvilke kommer man aldrig til at bruge.

Mit bedste bud pt. er Garmin nuvi 255T (evt. WT) - den skulle være rigtig god til prisen hhv. 900,- og 1.200.

Lad mig hører om jeres erfaringer.

mvh

John
Med venlig hilsen
John

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #1 Dato: 13, Maj 2009 - 13:06 »
Jeg er selv i markedet for en ny GPS, og ville også gerne høre lidt erfaringer.

Jeg har allerede en 2 år gammel MIO 269+, uden TMC, BT, FM, mv.
Det der irriterer mig mest ved den, udover de efterhånden forældede kort i den, er den lave skærmopløsning, men især langsommeligheden når der skal beregnes, eller genberegnes, rute og når en rute planlægges. Jeg tilskriver dette en langsom HDD, men til en vis grad også en langsom processor.
Jeg planlægger ofte ruter med flere stop, og omkring 5-800km distance.

Jeg ville ikke købe en TomTom så længe TMC antennen er ekstern og skal sættes i forruden med sugekopper. Det er bare for elendigt. Og jeg vil gerne have TMC på den næste GPS jeg køber, selvom det mest af alt lader til at kunne fortælle dig hvilken trafikkø du møder om 2 minutter. Jeg har det ikke på min nuværende, så jeg ved ikke om det faktisk er så godt, eller om det bare leder alle bilerne ud på en landevej som så bliver til en kæmpekø.

Mht både BT og FM, ved jeg ikke om det er godt eller bare ligegyldigt. Jeg har ikke BT tændt på min telefon hele tiden (det bruger meget strøm), så det var noget jeg skulle lære at huske hver gang jeg satte mig i bilen, og jeg ved ikke om jeg ønsker at have radioen tunet ind på en blank kanal, for at kunne høre navigatoren eller snakke i telefonen over stereoen, og så ikke kunne høre radio i mellemtiden.

Det jeg ønsker er en GPS med mange, og opdaterede, kort over hele europa, og gerne USA evt som tilkøb. Derudover skal den være hurtig til beregning af rute, og helst let at betjene. En skærm af "god" størrelse (4"-5") med rigtig god opløsning. Indbygget TMC, og en solid forrude-holder.
Prismæssigt kan jeg strække mig til 3000kr.

Er der nogen anbefalinger?
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #2 Dato: 13, Maj 2009 - 13:57 »
Jeg har en Garmin Nuvi 360 so irriterer mig på to punkter:

1. Man kører i udlandet og vil finde vej til en større by man ikke har besøgt før - bare ind i byen, men apparatet vil absolut have at vide hvilken adresse??
Man kender ingen adresse i den ukendte by, man vil bare gerne ind i den!
Hvis nogen kender en nem løsning på dette er jeg interesseret.

2. Opdatering af kort er for dyrt - det kan betale sig at købe en ny.

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #3 Dato: 13, Maj 2009 - 17:33 »
Hej, jeg er meget glad for min Navigon 2210. Det er min anden Navigon, jeg har før prøvet TomTom og Garmin, men jeg synes at Navigon giver mange flere muligheder mth. hvilke info man gerne vil have på skærmen og så er denne lynhurtig. Så vidt jeg ved fåes den til ca. 1000 incl. europa, og den er med indbygget antenne til TCM.

Jeg kan anbefale denne side på dansk. http://www.nav-user.com

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #4 Dato: 13, Maj 2009 - 18:22 »
Jeg har en Garmin Nuvi 360 so irriterer mig på to punkter:

1. Man kører i udlandet og vil finde vej til en større by man ikke har besøgt før - bare ind i byen, men apparatet vil absolut have at vide hvilken adresse??
Man kender ingen adresse i den ukendte by, man vil bare gerne ind i den!
Hvis nogen kender en nem løsning på dette er jeg interesseret.


Hvad siger du til Find > Byer ?

2. Opdatering af kort er for dyrt - det kan betale sig at købe en ny.

Garmin kort og software er de facto gratis*, ellers er der NuMaps guarantee til ca. €100 for al fremtid, det tager bare en farlig tid at hente de 4,7Gb på nettet sammen med alle de andre når der kommer nyt.

Send mig en mail hvis du vil sælge 360'eren - en herlig GPS fra før Garmin fjernede alle indstillingsmuligheder.

Det er så let at finde på nettet og låse op at alle kan være med.
« Senest Redigeret: 13, Maj 2009 - 18:26 af E. Tranberg »

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #5 Dato: 13, Maj 2009 - 20:41 »
Tranberg, dit indslag er kryptisk.
På min 360'er kan jeg ikke finde nogetsomhelst medmindre jeg angiver både by, vej og nummer. Måske er jeg dum.

Jeg fik den til min 60 års fødselsdag fordi den angiveligt dækker østlandene. Men hverken jeg eller min Berlingo synes om køre de polske skove tynde på små vandrestier (den vil altid ind i skoven). Derfor har jeg mistet tilliden til dens kort.
Kortopdateringen koster ca 900Kr - for de penge kan man idag købe en anden maskine som måske allerede har et bedre kort?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #6 Dato: 13, Maj 2009 - 23:04 »
For det første skal du have den opdateret til det nyeste firmware, det gøres gratis og lovligt fra Garmin.com hjemmesiden.

For det andet er kortene i Polen blevet meget bedre i løbet af de sidste opdateringer, hvor de værste mudderspor er taget ud af aktiv ruteføring. Dog vender nogle tilbage ved hver anden opdatering, men det sker også for min lokale cykelsti i Danmark.

Senest har jeg fået et polsk GPmapa, som er et kort der passer til Garmin, men ikke er lavet af Garmin selv. Det er lidt bedre mht. til kategorisering af vejene.


Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #7 Dato: 14, Maj 2009 - 11:21 »
Hvad mener i med at det er dyrt at opdatere Garmin'en ?
Jeg har just opdatere vores Nüvi 255 WT, det kostede ikke noget.
Man skal så lige være obs. på at det tager laaang tid, det meste af et døgn før den er færdig.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #8 Dato: 14, Maj 2009 - 13:21 »
Hvad mener i med at det er dyrt at opdatere Garmin'en ?
Jeg har just opdatere vores Nüvi 255 WT, det kostede ikke noget.
Man skal så lige være obs. på at det tager laaang tid, det meste af et døgn før den er færdig.

Din 255 WT er ny.

Den første opdatering er gratis, og derefter kan man købe livslang opdatering.

Garmin er sjov hvis man skal ud at rejse. Hver en hotelpool var med på det topografiske kort over Tenerife.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #9 Dato: 14, Maj 2009 - 13:43 »
Jeg fik for et par år siden en Garmin Nüvi 200 i julegave. Den fungerer det meste af tiden fint nok, og jeg er godt tilfreds med menuerne. Jeg har fx prøvet at finde et spisested i Skjern ud fra enhedens interessepunkter, og det gik utroligt let.
At finde en fremmed by foregår ligeledes gennem Find>Interessepunkter - hvor man lige skal bemærke, at der er flere underpunkter end de seks, der kommer frem på skærmen. "Byer" skal man pile sig ned til.
Jeg synes det er smart, at den automatisk sorterer efter afstand, så de nærmeste interessepunkter kommer først frem. Man kan også vælge menupunktet "Nær" og selv bestemme det punkt, der skal sorteres ud fra.
En bil-GPS kan i nødsfald bruges til geocaching også, men min erfaring er, at den er mindre præcis end de til formålet dedikerede. Og når man bevæger sig ud i terrænet, er oplysningerne på skærmen ikke lige så gode. Så da jeg sidst havde fødselsdag, ønskede jeg mig og fik en ekstra gps til geocaching (af mærket Etrex). Den har jeg ikke indviet endnu.
Min største anke mod den billigmodel jeg har, er en vis sløvhed i at finde satelliter, når man tænder maskinen et nyt sted. En enkelt gang har den svigtet mig totalt, idet jeg var på besøg på en ukendt adresse i det nordlige København. Vejvisningen til stedet klarede den med bravour - men da jeg skulle hjem ad en anden rute og gerne ville vises til motorvejen, gik der 20 minutter før jeg kunne få hjælp af maskinen! Jeg gætter på, at de høje huse forstyrrede signalerne - men det er altså for lang tid, og jeg nåede både at køre forkert og selv finde frem til kendte større veje, før jeg pludselig havde stemmen i øret og kort på skærmen.
Jeg ved ikke om fejlen er generel eller kun findes i mit eksemplar. Jeg har ikke hørt andre beklage sig over netop dette. Når først satellitmodtagelsen er etableret, er jeg fint tilfreds med programmets hastighed.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #10 Dato: 14, Maj 2009 - 22:38 »
Hold da op!
Førtst NU fandt jeg menuen "find byer" på min Nuvi 360 - det som jeg har savnet. Sidste gang var ved et besøg i Hamburg, hvor jeg fortvivlet forsøgte at gætte mig til en adresse under "find adresse"

Så har jeg lært noget nyt, tak for debatten!

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Valg af GPS
« Svar #11 Dato: 15, Maj 2009 - 11:35 »
Kunne du ikke stave til "Reberbahn" ?  ;) - det er jeg i øvrigt heller ikke sikker på at jeg kan, men det er da et godt forsøg  :D
Med venlig hilsen
John

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #12 Dato: 15, Maj 2009 - 11:40 »
- eller hvad med sesamstrasse ??

(---weekendkuller----)

vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #13 Dato: 15, Maj 2009 - 17:20 »
Kunne du ikke stave til "Reberbahn" ?  ;) - det er jeg i øvrigt heller ikke sikker på at jeg kan, men det er da et godt forsøg  :D

Nej, det er faktsik svært at stave til - selv hamburgerne er i tvivl om det staves Reeperbahn eller Reperbahn.
Men jeg tror godt de kan finde gaden!  ;D

Derimod kan GPS'en også finde andre typer interessepunkter, fx banegårde. De ligger almindeligvis også midt i byerne.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Valg af GPS
« Svar #14 Dato: 16, Maj 2009 - 12:28 »
Jeg læste en artikel fornylig jeg gerne ville linke til her men nu ikke kan finde.
Det handlede om en test/bruer undersøgelse omkring GPS'ere.

Testen stødte ind i et problem der blev nævnt som en klasikker for Garmin nemlig at de bygger kortet på oplysninger fra en kortleverandør og data herfra er ikke altid lige valide og endnu svære at få leverandøren til at opdatere.
TomTom der imod skulle være gode til at opdatere kortene.

Jeg har som sagt selv en Garmin, og kan undre mig den selv efter sidste opdatering ikke kender til det "nye" motorvejsnet omkring Århus.
Selv en ændring i vejføringen i mit lokal område udført snart 10 år siden kender den heller ikke.

Disse anlægsarbejder planlægges jo flere år forinden, kortdataproducenterne må kunne få kendskab til planerne i god tid.
Jeg har indtryk af at lige nu er det tilfældigt, der går en "opdagelses tid" efter projektet er færdigt før en kortmand får en "ahaa er der kommet en vej her... " oplevelse.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk