* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 116
I alt: 116

Forfatter Emne: Hvem ejer månen ?  (Læst 9869 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Hvem ejer månen ?
« Dato: 21, Juni 2009 - 10:47 »
Sidste uge opsendte USA sonder til at undersøge månen, især efter vand.
Det handler om nogle indledende øvelser der skal ende ud i en egentlig månebase.

Jeg har tænkt det, men er åbenbart den eneste, bør man ikke få afklaret hvem "ejer" egentlig månen ?
Jeg mener hvis nogen i kraft af en teknologisk overlegenhed er i stand til at "besætte" månen, bedriver man så ikke en slags pirateri mod vor alles ejendom ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem ejer månen ?
« Svar #1 Dato: 21, Juni 2009 - 16:23 »
Du er ikke den eneste!

Jeg ved, at der er internationale aftaler om udnyttelse af Månen - men har ikke fulgt tilstrækkeligt meget op på emnet itl at huj
ske, hvad de går ud på.

Derimod er der en hel del mennesker, der har skøder på "månelodder", solgt af en plattenslager, der mente at have fundet et hul i aftalerne og derfor kunne tage ejerskab til hele Månen, som han efterfølgende har forsøgt at sælge i småbidder - ganske åbenlyst, men næppe med en retsvirkning, der vil blive respekteret den dag en af stormagterne finder på at tage derop igen!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvem ejer månen ?
« Svar #2 Dato: 22, Juni 2009 - 08:14 »
Herregud der var da også en der kom i Folketinget ved at love medvind på cykelstierne ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvem ejer månen ?
« Svar #3 Dato: 22, Juni 2009 - 09:59 »
Mon ikke det bliver sådan , at hvis nogen nogensinde får etableret en månebase vil de hævde at den og omegnen til den er deres.

Det var vist sådan nogenlunde det begyndtte med koloniseringen af "den trdie verden" . Man  etablerede sig et sted på kysten med et fort, og udvidede efterhånden, som man underlagde sig det  omgivende landområde.
Det var først efterhånden, som de gode pladser var optaget, at det blev til krige om kolonierne.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvem ejer månen ?
« Svar #4 Dato: 22, Juni 2009 - 13:17 »
Måske Harbst men jeg har nu en fornemmelse af at dagsordenen har ændret sig lidt siden dengang.

Jeg mener FN burde få dette afklaret, det er jo en åbenlys fremtidig kilde til strid/krig.

På den anden side har jeg meget lille tillid til at FN kan gennemføre noget som helst fornuftigt (så fik jeg den ud).

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvem ejer månen ?
« Svar #5 Dato: 22, Juni 2009 - 13:48 »
Kan du forestille dig at Amerikanerne engang får etableret en base med tilhørende invindingsområde for vand og drivhuse for dyrkning af føde mv.
Så rykker der et hold indere ind, fordi de mener at have ligeså megen ret til månens faciliteter. Har de det ?
Måske er der grundlag for første månekrig , som breder sig til jorden.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvem ejer månen ?
« Svar #6 Dato: 22, Juni 2009 - 13:53 »
Netop. Det er jo det jeg siger.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem ejer månen ?
« Svar #7 Dato: 27, Juni 2009 - 16:13 »
Den juridiske månekrig er for længst begyndt - på jorden.
Om den på et tidspunkt udvikler sig til militær krig her eller der, kan jeg ikke sige noget om.
Men jeg prøvede at google på "moon ownership" og fik næsten 2½ million hits - hvoraf jeg gengiver 4 fra den første side.

Nr. 1 handler om den historie, jeg tidligere nævnte, om salg af Månen i småbidder (kun $27,65 for et stykke måne!).
Nr. 2 er en opfølgning på samme historie, hvoraf det fremgår, at prisen ser ud til at være blevet hævet, idet man før kunne købe en anselig ejendom, men nu kun 1 acre for det angivne beløb. Ikke desto mindre ser det ud til, at over 300.000 mennesker har erhvervet sig et stykke af Månen!
Nr. 3 har jeg kun skimmet og kunne ikke i skyndingen decifrere - men handler den mon om et konkurrerende projekt "salg af Månen"?
Endelig er nr. 4 en seriøs artikel om problemerne med fremtidig kolonisering af månen (et stykke nede i det tidsskrift, jeg linker til).

http://www.space.com/businesstechnology/business/moon_sale_000915.html
http://www.space.com/scienceastronomy/mystery_monday_040202.html
http://www.lunarregistry.com/info/embassy.shtml
http://www.space-settlement-institute.org/Articles/jal73-1Wasser.pdf
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk