* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 67
I alt: 67

Forfatter Emne: Græske tegn og fagter  (Læst 57741 gange)

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #15 Dato: 27, Juni 2009 - 19:28 »
TP sprogfilerne er stadig gemt i det forkerte format ;)

Med hensyn til dine fejl, er det fejl der bliver genereret indirekte, det vil sige du ikke rigtig kan bruge dem som fejlfinding.

Prøv at gøre som beskrevet i denne post, og se hvad der så kommer af fejl.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #16 Dato: 28, Juni 2009 - 17:57 »
hej Alex,
Jeg forstår simpelt hen ikke hvad du mener med forkert format

Jeg har forsøgt at gemme i andre formater, ved hjælp af php-editor, men det hjælper ikke.

Gør mig en tjeneste: hent TP sprogmodul pakken:http://www.tinyportal.net/index.php?action=tpmod;dl=item873

gem filerne i det rette format og send dem til mig på
admin.nospam@nospam.ingeniordebat.dk (fjern nospam)
så vil jeg lægge dem op hjemmesiden.

(jeg har også prøvet at flytte mine gamle danske oversættelser over som *-utf8,  men det hjalp heller ikke.)

Dette er foreløbigt mit sidst forsøg på at få TP til at virke - gider ikke at spilde min sommerferie på dette.

Det er vigtigere at få det græske alfabet på plads.

Skype'r mandag aften
Ha en god dag

Mikael Boldt

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #17 Dato: 29, Juni 2009 - 15:46 »
Hej Mikael.

Med hensyn til dine UTF-8 filer til TP: jeg har rapporteret fejlen med TP filerne, til Tinyportal. At du ikke kan få dem til at blive vist på dansk, forstår jeg ikke. Da du beklagede dig over dette, var teksten vist på dansk i menuen til højre.

Du kan ikke bare flytte dine gamle danske sprogfiler og omdøbe dem til UTF-8. De skal også skrives i UTF-8 format, såvel som gemmes i UTF-8 format.


Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #18 Dato: 29, Juni 2009 - 19:40 »
Det er svært når man har 2 sprogfiler inde i systemet.

Jeg har nu slettet den ene danske sprogfil, så kun danish-utf8 er der.

Jeg har også været inde og pille ved MySQL databasen, så alle er havde defineret dansk i deres brugerprofil, nu har dansk utf8.

omkring den nye sprogfil er der nogle "slåfejl" som jeg må se at finde og rette. (synlig i venstre kolonne: Siste Totalt)
Ha en god dag

Mikael Boldt

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #19 Dato: 30, Juni 2009 - 00:14 »
Ja, jeg tror også det var de to sæt sprogfiler der forvirrede lidt.


Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #20 Dato: 30, Juni 2009 - 00:42 »
Test: ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? (vises godt nok i forhåndsvisningen)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #21 Dato: 30, Juni 2009 - 07:40 »
Ja, jeg er nu efter en lille omvej over sprogfilerne tilbage til hovedproblemet.

At forhåndsvisningen kan håndtere de græske bogstaver er ikke noget nyt - fordi forhåndsvisningen ikke gemmer i databasen.

Problemet er lagringen i MySQL databasen.
Jeg skal have lagt tabellerne om fra utf8_swedish_ci til utf8_generel_ci.
Jeg tror ikke at dette kan løses via SMF, men en ren MySQL eksercits.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #22 Dato: 03, Juli 2009 - 21:06 »
At forhåndsvisningen kan håndtere de græske bogstaver er ikke noget nyt - fordi forhåndsvisningen ikke gemmer i databasen.
Det fortæller trods alt, at siden som sådan virker korrekt, d.v.s kører i UTF-8 format, når den er angivet til at gøre dette.

Problemet er lagringen i MySQL databasen.
Jeg skal have lagt tabellerne om fra utf8_swedish_ci til utf8_generel_ci.
Og det skal den indbyggede konvertering kunne klare for dig med et enkelt klik.

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #23 Dato: 02, September 2012 - 13:17 »
Dit problem skyldes helt sikkert en (eller begge) af to ting:
* Din databasetabellers kollation er i latin swedish, i stedet for utf8 general ci
* Dine filer er ikke gemt i UTF-8 format
Begge ting var ikke på plads. Hvis du har andre filer du selv har rettet i, bør du checke at de er gemt i det korrekte format.

Hvis du ikke sørger for at disse ting er i orden, kan brugere opleve følgende:
* Deres browser går i qirks mode og fortolker ikke siden korrekt - tegn vises ikke nødvendigvis korrekt.
* Når de gemmer en post, bliver tegnene ud over a-z/A-Z ikke gemt korrekt og andre vil se dem som firkanter eller spørgsmålstegn.
* Hvis du validerer en side herfra på w3.org's hjemmeside, vil deres HTML parser melde fejl på din side og fortolke siden som det nærmeste den kan komme - og melde en masse fejl.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #24 Dato: 02, September 2012 - 16:43 »
ja-ja.

Den i SMF indbyggede konverterings-program oversætter kun de "harmløse" tabeller  ca 29 af de i alt 88 tabeller som dette fora består af.

Mit problem var at jeg sagtens kunne se at der var noget galt i MySQL databasen, for det ses direkte i oversigten på databasen (billede 1 vedhæftet) hvor nogle af tabellerne var latin-1 og nogle utf8.

For at gøre det endnu mere kompliceret så var der også u-overensstemmelse mellem tabellens oversigt og indholdet for de enkelte celler i tabellerne. (billede 2 vedhæftet)

Billede 2 er et screen dump af den øverste tabel vist i billede 1. 

Jeg er amatør i alt, hvad der har med programmering, vedligehold, database og lignende så, da jeg finder disse fejl beskriver jeg mit problem i diverse dedikerede fora og beder om en enkelt metode til at trimme min database. Det har jeg aldrig fået.

Og jeg har ikke lyst til at dumme mig fordi jeg anser vore database som et vigtigt asset i dette forum og ønsker ikke at den skal blive destrueret.

Samtidig har jeg tidligere haft problemer med netop æøå, hvor det overgang fra det ene til det andet system har gjort disse ulæselige. Det viste sig så - heldigvis at med den metode jeg valgte at bruge til opdatering af databasen ikke gav problemer her.

På grund af mit arbejde, familie og andet, har jeg så først kunne afse tid nu til at komme til bunds i opdateringen af dette fora.

Dette var min metode til at opdatere databasen.
1) Oprettede en ny MYSQL database ved hjælp af phpMyAdmin med de rigtige indstillinger: UTF8
2) Eksporterede den eksisterende database til min pc
3) Åbnede sql-filen med notepad++
4) Lavede en "søg - erstat" på latin1 -> utf8
5) Gemte filen
6) Importerede den korrigerede sql-fil til den nye database
7) Ændrede Settings.php så den peger på den nye database.

Og lad nu være med at sige det vidste jeg godt, for hvis du gjorde hvorfor sagde du det så ikke?
Ha en god dag

Mikael Boldt

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Græske tegn og fagter
« Svar #25 Dato: 03, September 2012 - 07:45 »
Mikael!
Jeg forsøger blot at hjælpe. I sin tid fortalte jeg dig hvad der formentlig var galt og hvad der skulle checkes. Jeg tilbød endda hjælp via MSN eller Skype. Men du ville løse tingene på din måde.
Fair nok, men det har så givet dig hovedpine indtil nu.

SMF konverterer alle tabeller i databasen der hører til forummet, den springer kun dem over der er oprettet af modifikationer. Hvis de ikke alle blev konverteret i sin tid, må du have fået nogle fejl i din fejllog.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk