* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32

Forfatter Emne: Driftssikkert oliefyr søges  (Læst 17307 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Driftssikkert oliefyr søges
« Dato: 20, Juli 2009 - 17:01 »
Jeg passer et lille halvt dobbelthus for nogle skotske venner. Noget af det vigtigste i denne forbindelse er at sørge for at varmeanlægget fungerer, og det har vist sig at give flere problemer end forventet.

Efter nogle havarier er vi nu på jagt efter et nyt oliefyr til erstatning for det gamle, og ved at søge lidt har vi fået det indtryk, at man ikke vægter driftssikkerhed så højt som diverse andre parametre. Derfor vil jeg gerne høre om nogen af jer kan foreslå et fyr, når vi søger;

-driftssikkerhed frem for alt

-lille effekt, 10-15kW

-lille fodaftryk (footprint)<70 x 70cm2, må godt vokse noget i højden

-indbygget varmtvandsbeholder, der ikke behøver at være stor

-indbygget shuntventil der dog kan tilføjes

-så lidt elektronisk styring som muligt

Det sværeste at sige noget om er driftssikkerheden, men nogle af de nye små fyr er ikke bygget af gode materialer og lufttilførslen har vist sig at være særdeles kritisk. Det mest driftssikre som Gerda og jeg kender er HS-Tarm, nærmest et højt køleskab, men det er for længst udgået af produktion. Bemærk at der ikke nævnes noget om at det skal være specielt effektivt, dels er effektbehovet meget lille, dels står det i køkkenet, så spildvarmen går ikke til spilde.

Med venlig hilsen
Søren Basbøll

« Senest Redigeret: 20, Juli 2009 - 17:04 af Søren Basbøll »

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #1 Dato: 20, Juli 2009 - 20:47 »
Søger du et brugt ?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #2 Dato: 23, Juli 2009 - 10:18 »
Er det et fyr eller en unit med ny kedel du søger?

Du har nok ret i at driftssikkerhed ikke er det der lægges mest vægt på.

Kontakt eventuelt den del af Teknologisk, hvor man uddanner oliefyrsmontørerne. De må have nogle praktiske erfaringer.

Når oliefyr går ud skyldes det ofte trækforholdene. Mest stabilt får man det med en kraftig blæser som drosles ned til det nødvendige. så betyder vinden mindre for luftmængden.
Jørgen Harbst

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #3 Dato: 24, Juli 2009 - 20:47 »
Kan du ikke nøjes med en ny brænder?

Jeg har haft oliefyr i 23 år og jeg har aldrig været ude for driftstop ud over tørløb!

Det kan jo evt. hænge sammen med oliekvalitet og filter/ forfilter.

At skifte hele oliekedlen kun pga. stop er vel lidt overkill?

Mvh
Michael

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #4 Dato: 25, Juli 2009 - 00:01 »
Da det drejer sig om en almindelig beboelse kan det næppe være en oliekedel, det drejer sig om. Det er vel bare en almindelig vandkedel.

Men ellers er jeg enig med dig i, at det er fyret og ikke kedlen, som der skal findes et alternativ til.
Jørgen Harbst

maikær

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #5 Dato: 18, Januar 2010 - 22:06 »
Hej , ang. oliefyr , hvor gammelt må det være inden det skal skiftes , prøv at betrakte det som  en bil , hvornår skifter du den ???
men fyret som "bare" skal lave lidt varme året igennem , hvornår er det den sin tur til at blive udskiftet ?? er det ikke et seriørt panel der sidder herinde ??

MVH. hamsjel.......Viborg...........

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #6 Dato: 19, Januar 2010 - 09:15 »
Hej Maikjer

Søren Basbøll ønsker noget der virker.......i Tassilaq(Angmassalik) i Grønland, hvor man ikke bare kan gå ned i byen og finde en forhandler.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #7 Dato: 19, Januar 2010 - 09:44 »
Søren Basbøll

Nu er gasfyr mere udbredte end oliefyr hernede i Danmark, men tendensen er at begge  typer er  elektronisk veludstyredeudstyrede.

Jeg forstå godt hvad dit ønske er. For selv om elektronik ikke er din svageste side så ønsker du et så ukompliceret anlæg som muligt. Hvor fejlsøgning kan foretages med forstanden, frem for at man skulle være udstyret med diverse måleapparater, designet til formålet.

Og så skal det bare køre.....ligesom din Listermotor....har den endnu?

Og det fyr du ønsker er utroligt lille. Et forslag fra Bosch har 17KW uden at jeg på nogen måde anbefaler det.


Buderus Logano Plus GB135 T-18   17,9 96

Du kan se dens data her på denne sammenlignings side

http://tools.sparolie.dk/positivliste.asp


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #8 Dato: 19, Januar 2010 - 11:11 »
Jo mindre og jo mere effektivt og lidt forurenende man prøver at lave et oliefyr, des mere ustabil bliver flammen. Så tendensen går nok væk fra det stabile.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Driftssikkert oliefyr søges
« Svar #9 Dato: 19, Januar 2010 - 16:37 »
Jeg har ikke specielt forstand på oliefyr - har aldrig selv haft et; men af ren nysgerrighed har jeg prøvet at surfe lidt på Oliefyr HS-Tarm.
 Og jeg kan konstatere, at der er et marked for brugte fyr af dette mærke (dem jeg umiddelbart fandt var dog et nummer for store).

Jeg kan derfor støtte Kuscos opfordring til at afsøge brugtmarkedet.

Harbst, du har ret i, at en oliekedel er noget andet i fagsproget. Men HER kan du se en forhandlerannonce for en ny "oliekedel", som når man læser detaljerne viser sig at være en unit med oliefyr og vandkedel.
Så Mikker er ikke den eneste, der roder lidt i "fyr" og "kedel". Det gjaldt forøvrigt også smedene på den kedelvirksomhed, jeg har arbejdet i: for dem var hele enheden "en kedel", men når de skulle specificere, hvilken del af kedlen, de udførte arbejde på, kunne det let være "fyrrummet" (hvorimod jeg sjældent havde kontakt med de folk, der servicerede brænderne, så jeg ved ikke hvad de sagde).
« Senest Redigeret: 19, Januar 2010 - 16:38 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk