* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 98
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 82
I alt: 82

Forfatter Emne: Vandbaseret sterlingmotor  (Læst 18909 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Vandbaseret sterlingmotor
« Dato: 01, August 2009 - 18:07 »
Klimadirektoratet har afholdt en konkurrence om ideer der kan gavne miljøet

Man kan se resultaterne her:
www.klima-dm.dk

Jeg har studeret indlæggene. Der er mange af tvivlsom værdi, men der er een som jeg lagde mærke til:

Kristian Dall har indsendt et forslag om en vandbaseret sterlingmotor. (Han kalder den altså ikke en stirlingmotor.



Princippet er ganske simpelt.

Her er Kristian Dalls beskrivelse af motoren:

www.klima-dm.dk/files/bidragfiler/Vand%20stirling.pdf

Jeg synes at ideen er spændende.

Der kan måske laves et par forbedringer:

Vandet er skarpt adskilt med flydende vand forneden gennem turbinen, og damp foroven over vandstanden i de to beholdere.

Der er vel ikke noget i vejen for at det er olie der trykkes frem og tilbage forneden mellem de to beholdere. Så kunne man bruge en hydraulisk motor i kredsløbet.

Oven over olien kan man måske også benytte en væske med et lavere kogepunkt end vand. Hvad med sprit? eller Butan - hvad er iøvrigt butans kogepunkt ved atmosfæretryk?

Og selvfølgelig skal åbning og lukning af ventilen automatiseres.

Ganske vist kan denne motor ikke arbejde konstant, men det kan en firtakts benzinmotot heller ikke - den arbejder kun en fjerdedel af tiden, så hvis man kobler flere af disse vandsterlingmotorer sammen kan man måske få noget brugbart.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #1 Dato: 02, August 2009 - 09:41 »
Som den fødte pessimist vil jeg komme med et par indvendinger.

Man kan lave alverdens sjove ting med ventiler og kontraventiler, varmeteoriens hovedsætninger vil stadig gælde, og man vil ikke få mere mekanisk energi ud af det end ved det sædvanlige og højt udviklede dampturbineanlæg.

I det konkrete tilfælde har vedkommende ikke tænkt på at efter en cykel eller to er begge beholderne varme, og maskinen går i stå. Der skal køling til på den ene.
Det bliver ret kompliseret at skulle fyre i flere kedler på skift.

Selv om man udvikler princippet kan jeg ikke se fordelen frem for det almindelige dampanlæg.
Det er en misforståelse at man med andre medier eller lavere tryk kan få det til at yde mere ved lavere temperatur. Læs termodynamik og forstå hvorfor. 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #2 Dato: 02, August 2009 - 09:58 »
Harbst....med al respekt...det du ser er en forsøgsopstilling og ikke et anlæg der er teknisk optimeret.....for i det givne tilfælde har du ret, men jeg ville uden videre kunne finde løsninger på de problemer du nævner ved at dykke ned i min ideskuffe, hvor jeg har et par stykker der er meget lig, til pumpeformål!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #3 Dato: 02, August 2009 - 14:15 »
Ja Bjarke
Du vil uden tvivl kunne få den til at fungere.
Der vil bare ikke være nogen fordel ved den frem for et sædvanligt
dampanlæg.

Virkningsgraden bliver med den lave temperaturforskel meget ringe.
Det kommer du ikke uden om hvis du tror på 2. hovedsætning.

Det plejer ingeniører at gøre, hvorimod amatøropfindere hele tiden prøver at se væk fra den.
Nu er naturlovene godt nok en trossag. Men de har hidtil holdt i praksis, og det er vi som sagt mange der tror på, at de bliver ved med.
« Senest Redigeret: 02, August 2009 - 14:20 af harbst »
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #4 Dato: 02, August 2009 - 14:40 »
Nu tror jeg ikke at Henrik Dall har forestillet sig  at Kyndbyværket skulle drives med en sådan maskine.

jeg forestiller mig snarere at det kunne blive til et lille apparat der kunne lave elektrisk energi fra solpaneler på et enfamilieshus - helst billigere og mere effektivt end solceller.

Med hensyn til køling kan man se på billedet at Henrik Dall har monteret en bilkøler på den kolde side.

Når jeg taler om andre medier som f.eks sprit er det ikke for at trække mere energi ud - det kan man ikke - men for at få et medie med et kogepunkt der passer med temperaturen i et solpanel.

Jeg kunne iøvrigt godt forestille mig et system af ventiler/kontraventiler og en hydraulisk akkumulator der ville bevirke at turbinen kører konstant selv om trykket veksler.

Venlig hilsen

Gerda

Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #5 Dato: 02, August 2009 - 17:31 »
Ikke uenig Harbst ...og Gerda.

Men  hvis en energiform er tilstede i rigelige mængder ...sol i ørkenen...og man kan lave et billigt simpelt anlæg som er billig, simpelt og let at vedligeholde...der giver en arbejdsmæssig fordel for dem som anvender resultatet af denne teknologi så er der jo ikke noget ivejen for at dennne teknologi ikke er fuldt ud så effektiv som den kunne gøres.

Jævnfør vore gamle firevingede kornmøller med moderne hurtigløbere.Vind er jo så dejligt gratis.

Gerdas monster tunge kaffemølle, som hun holder meget af . kunne eststattes af en lille sag på et kg eller deromkring. Min private vejer 750 gram og har kørt i over tredieve år.

Og her er vi fremme ved den form for teknologiske frembringelser
jeg vil være med til at lave...de skal give en mening for dem som skal anvende dem...og ikke være skolastiske besservissenanlæg der kan modstå enhver form for teknisk kritik.


 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #6 Dato: 03, August 2009 - 08:42 »
Det er muligt Harbst er en lille kværulant men jeg må nu tilslutte mig holdningen.

Princippet kan næppe gøre det bedre en dampturbine/motor, bedre her forstået som udnyttelsesgrad.

Kan den reelt dresseres til at lave mekanisk energi ud fra lave temp. under 40°C uden at køre fast fordi der samtidigt ikke er nok køling tilstede, og med en ydnyttelsesgrad betragtelig bedre en solceller. Så kan vi snakke om noget afgørende nyt.
Men det tvivler jeg på....

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #7 Dato: 03, August 2009 - 13:47 »
Der ingen der er uenig i det syspunkt Kusko.

Men lad mig illustrere mit på en anden måde;

Du er nabo til verdens største vandfald, du er det eneste levende væsen i tusind kilometers omkreds.

Ville du ikke anvende den billigste simple installation der gav dig den nødvendige effekt fra dette vandfald?

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #8 Dato: 03, August 2009 - 13:55 »
Hvis den varme beholder kun er 40° og den kolde køles  i havvand fra dybet,som kan komme ned på 10°,  bliver den teoretisk højest opnåelige virkningsgraad 30/313 hvilket er under 10%,

I praksis med dårlig turbine, egetforbrug til ventiler, kølevandspumpe og tab ved gentagen genopvarmning af kedlen osv vil virkningsgraden nok nærmer være 0%. Den kan måske lige holde sig selv igang uden hjælp udefra.

Tro ikke at virkningsgrad er ligegyldigt bare energien er gratis.

Hvis man bringer temperaturen op over 100°, vil det hjælpe meget.

Med luftkøling bliver det den rene ynk.
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #9 Dato: 04, August 2009 - 03:33 »
Det er godt med diskussion, men min tonstunge kaffemølle skal du ikke røre ved Bjarke.
Den er en pryd for min forretning og giver en herlig kaffeduft. Kom og nyd en kop kaffe her.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #10 Dato: 04, August 2009 - 08:20 »
Harbst: Hvad skal temperaturforskellen være for at en sådan maskine ville få en virkningsgrad på 10% ?


40° grader på solfangersiden er næsten noget Gerda ville kunne klare i vintermånederne, der hvor hun bor, så det ligner jo ren kværulance at regne med 40° grader i toptemperatur, de steder hvor "maskinen" påtænkes i brug.

 
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #11 Dato: 04, August 2009 - 09:22 »
De 40 ° er ikke noget jeg fandt på.  Regnestykket med det som udgangspunkt var kun for at vise at det ikke ville du.

Hvis man bruger luftkøling skal man gene op på en temperatur over 100°  eller bliver virkningsgraden ringe og for megen energi går til at trække køleviften.

Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vandbaseret sterlingmotor
« Svar #12 Dato: 04, August 2009 - 21:58 »
Hej Gerda

jeg vil ikke underkende din kaffemølles forskønnelse af din
forretning. jeg øsker også lige fortiden at der stadig fandtes forretninger hvor man kunne købe alt fra friskmalet kaffe til karduskrudt. 

Men når vi nu er ved det så savner jeg en beskrivelse af hvor din forretning er beliggende i Tassilaq. Når man ser på billeder fra Google Earth så mangler jer et stort skilt....Her bor jeg..Gerda! :-)

Når jeg spørger så ville det jo være rart at vide hvor man kunne få lidt kaffe, for det tilfælde at jeg skulle forvilde mig forbi :-)

Jeg tror nu nok at det voil være mere sandsynligt at jeg støder på Søren Basbøll i Frankrig.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Staves; Stirlingmotor ....prædikede præsten Robert.
« Svar #13 Dato: 05, August 2009 - 11:48 »
Kaffemølle snak. ;)

Skal noget imponere i en forretning skal denne maskine bruges;

http://img190.imageshack.us/i/s6301181.mp4/
 ;D

Jeg havde den med på arbejde, hvor der kom mange bil-mekanikere. Den snurede lystigt i 14 dage før Jul. Spørgsmålet var til de kloge; "Hvad er det". 2 vandt rødvin.

Marek
« Senest Redigeret: 06, August 2009 - 22:57 af chrismark »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk