* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 132
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 123
I alt: 123

Forfatter Emne: Optøning af frysevarer  (Læst 17411 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Optøning af frysevarer
« Dato: 02, August 2009 - 15:11 »
Dette emne er på kanten af hvad vi plejer at bringe her i ingeniørdebatten, men jeg blev meget forbavset da jeg fik et brev fra Grønlands Forbrugerråd, et brev de har sendt til alle fødevarebutikker, så jeg bringer det alligevel.

Jeg har altid troet at det var forbudt at sælge optøede frostvarer, men nu ser jeg at under visse omstændigheder er det tilladt.

Forbrugerrådet skriver:
Optøning af frosne varer skal ske ved maximalt +5 grader celsius for at minimere fremvæksten af f.eks. bakterier og svampe. Her tænkes specielt på de sygdomsfremkaldende bakterier som undersøgelser har vist ikke tåler frost.Ved -18 grader er disse bakterier i dvale. Når optøning starter, "Vågner" bakterierne af deres dvale, Når optøning fra -18 grader stoppes ved max +5 grader, kan disse bakterier ikke komme videre i deres vækst, hvorved de uddør.

Når disse betingelser  er opfyldt giver forbrugerrådet følgende vejledning:

Varerne skal mærkes med:
1. en holdbarhedstid der maksimalt svarer til det halve af hvad produktet normalt har
2. Tydelig angivelse af at varen er en optøet frostvare, der ikke må genindfryses.

Jeg opfatter dette således: Hvis jeg har en frossen bøf med angiven holdbarhed indtil 1. december, må jeg gerne tø den op nu og sælge den med angivet holdbarhed indtil 1. oktober.  Kan det virkelig passe?

Venlig hilsen

Gerda

Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Optøning af frysevarer
« Svar #1 Dato: 02, August 2009 - 17:33 »
Jeg tror at svaret er nej Gerda :-)

Hvad var det lige Knud Rasmusse døde af......?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

PSP

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
    • http://www.tech-p.dk
Sv: Optøning af frysevarer
« Svar #2 Dato: 02, August 2009 - 21:00 »
Mon ikke der refereres til den optøede vares holdbarhed:
Hvis den ferske bøf har en holdbarhed på seks dage, så skal den optøede bøf mærkes med en holdbarhed på tre dage.
vh
Poul Skadborg

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Optøning af frysevarer
« Svar #3 Dato: 03, August 2009 - 02:44 »
Brevets indhold er ikke bare uforståeligt upræcist. Det er også på andre måder noget vrøvl.
Hvis teksten
Citér
Når optøning fra -18 grader stoppes ved max +5 grader, kan disse bakterier ikke komme videre i deres vækst, hvorved de uddør.
var sand ville det være en ny og revolutionerende måde at desinficere fødevarer på, og de ville få længere holdbarhed end tilsvarende ,som ikke havde været frosset.
Jørgen Harbst

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Optøning af frysevarer
« Svar #4 Dato: 03, August 2009 - 20:37 »
Jeg har altid troet at det var forbudt at sælge optøede frostvarer, men nu ser jeg at under visse omstændigheder er det tilladt.

Næste gang du kommer til Danmark, prøv at går ind i en Supe Best forretning. Køledisken, der er overklistret med "Har været frosset" mærker. Det har altid irriteret mig! Jeg vil hellere selv vælge om jeg vil optø mine varer eller smide dem i fryseren - og denne mulighed begrænser de, ved at tø varen for mig!

Casper
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Optøning af frysevarer
« Svar #5 Dato: 04, August 2009 - 02:54 »
Bjarke:
Ja. Knud Rasmussen døde af madforgiftning. men det var dog ikke fra optøede frostvarer.  Det samme sker ofte i Grønland når man spiser traditionelle fødevarer, især når man idag pakker dem ind i plastic uden at fryse dem.

PSP:
Næ, når jeg optør en frossen bøf kender jeg ikke datoen for bøffen før den blev frosset. jeg kender kun den dato der er mærket for den frosne bøf.


Harbst:
Ja! og jeg tvivler på om det er sandt, men jeg har citeret en skrivelse fra en officiel grønlandsk institution.

I de senere år har jeg flere gange været i Nuuk. Der har jeg set at i de to store supermarkeder Brugsen og Pisiffiik har man en meget fin slagterafdeling hvor man kan købe alle slags ferske kødvarer. Jeg har undret mig over hvordan man kan få ferske kødvarer hurtigt nok fra Danmark til Nuuk, skibsrejsen tager  immervæk 2 uger, og jeg havde mistanke om at det var sendt frosset fra Danmark og optøet i Nuuk.
Nu ser jeg at dette kan lade sig gøre, det er tilladt.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Optøning af frysevarer
« Svar #6 Dato: 04, August 2009 - 03:12 »
Leeberg:
Det glæder mig at du pointerer det samme problem i supermarkeder i Danmark.
Måske er det tiden at rejse en folkestemning gående ud på at frosne varer må ikke gensælges i optøet form.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Optøning af frysevarer
« Svar #7 Dato: 04, August 2009 - 09:28 »
Jeg kender også en del butikke ,hvor man sælger optøet kød og fjerkræ.
Det gøres fordi der stadig er mange troskyldige mennesker, som tror at ufrosne varer er bedre og friskere.

Selv går jeg helst udenom den slags.

Særlig slemt er Metros "ferske" argentinske kød. Når man ser på den oprindelige mærkning i pakkerne er det helt oplagt at det har været froset undervejs. Ellers kunne det umuligt jholde så længe.
Til gengæld tror jeg ikke på at kød fordærves af at blive genfrosset.
Problemet er kun at holde rede på holdbarheden.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Optøning af frysevarer
« Svar #8 Dato: 04, August 2009 - 11:25 »
Jeg kan så fortælle at jeg i min studietid havde et bijob på en fiskefabrik.
Der kom der hele frosne Sej (uden hoved+indvolde) ind, som vi tøede op og forarbejdede for så at fryse dem ned igen, bare som loins og filletter.

I den lærte jeg også at se det på dem, hvordan har jeg glemt.

Samme virksomhed lærte mig også at dybfrossen fisk kan holde 12år så det betød ikke noget at vi mærkede ældre lager om med mærkater fra d.d.
Fabrikken ligger der endnu  :P

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk