* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 164
I alt: 164

Forfatter Emne: Enkle "solids"?  (Læst 14781 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Enkle "solids"?
« Dato: 01, September 2009 - 15:41 »
Jeg har en tussegammel version af et 3D-cad, CADKEY, som jeg før har kunnet lave enkle solids med, men nu kan jeg ikke få det gamle dos-program til at fungere på de computere jeg har til rådighed i dag.

Er der noget freeware, som ikke er alt for bøvlet at gå til?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #1 Dato: 01, September 2009 - 17:28 »
Hvis du bruger Linux har du mulighed for at bruge CollabCAD

Har du ikke Linux, kan du let installere ubuntu som dual-boot på din pc.
Læs mere om installation af ubuntu her: Installation af Linux – på den nemme måde

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #2 Dato: 02, September 2009 - 11:02 »
Tak Mikael!

Sidst jeg rodede med alternative operativsystemer var vist midt i 80'erne; PC-MOS hed det vist, så der er lidt berøringsangst.  :) Det ser jo dog ret enkelt ud, så jeg prøver nok dit forslag.

Jeg lurer dog på om jeg kan få filerne ud af ubuntu på en nem måde, men det kan måske bare eksporteres via nettet?

Anders Hartmann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 76
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #3 Dato: 03, September 2009 - 09:54 »
Ellers findes google sketchup, http://sketchup.google.com/

Det er ganske simpelt at gå til, og kan det meste til husbehov..

Mvh Anders
Hvis man vil malke en ko, må man hive den i patterne...

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #4 Dato: 03, September 2009 - 11:26 »
Der er i besvarelsen af dette spørgsmål blevet hoppet lidt rundt i forumet så jeg gentager lige et svar jeg har givet her:Installation af Linux – på den nemme måde
iso-filen skal ikke kopieres over på sd kortet, det skal gennemgå samme process som var det en brænding af en CD.

hent infrarecorder: http://infrarecorder.org/?page_id=
Write Image - og tage det hele derfra.

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #5 Dato: 03, September 2009 - 12:59 »
Hej John,

Hvis du ellers er tilfreds med DOS programmet kan du benytte DOSBOX der leveret et emuleret DOS miljø.
http://www.dosbox.com/
Jeg har med held brugt det til at køre gamle DOS spil der ellers ikke vil afvikles i Windows :-)
Inde fra DOSBOX "mounter" du en folder på din computer som C drevet og herfra kan du så afvikle dit software.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #6 Dato: 04, September 2009 - 09:18 »
Ellers er da den meget enkle løsning at man har er diskettedrev i computeren med en gammeldags dos systemdiskette. Den booter man så fra.
Hvis man så skal have adgang til en harddisk skal den være i et format, som den pågældende dosversion kan kapere.

Når man har taget disketten ud, har man sit sædvanlige windows system igen efter genstart
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #7 Dato: 04, September 2009 - 09:26 »
Ellers er da den meget enkle løsning at man har er diskettedrev i computeren med en gammeldags dos systemdiskette. Den booter man så fra.
Hvis man så skal have adgang til en harddisk skal den være i et format, som den pågældende dosversion kan kapere.

Når man har taget disketten ud, har man sit sædvanlige windows system igen efter genstart


Den tror jeg ikke rigtigt på

DOS er udviklet til processorerne der var dengang, og der er løbet mange bits på siden.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #8 Dato: 04, September 2009 - 15:25 »
De to seneste computere, jeg har anskaffet, har slet intet diskettedrev ... skønt huset stadig rummer en enkelt, der kan læse de gamle medier.
Den seneste DOS-version, jeg installerede, hed 6.22 og fyldte 3 disketter, så der  kunne heller ikke på den måde laves en fuldstændig DOS fra en enkelt diskette.Men jeg må medgive, at jeg i mange år gik rundt med en DOS-opstartdiskette, så den helt basale del af DOS, som kunne afvikle diverse hjælpeprogrammer, kunne godt nok ligge på en enkelt diskette.
Men om de nyeste processorer kan genkende en DOS-opstartdiskette, ved jeg ikke - jeg har ikke prøvet i mere end 10 år. 
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #9 Dato: 04, September 2009 - 22:01 »
Her er et link der påstår at det kan køre de gamle DOS spil på en Vista platform

http://www.it-artikler.dk/2008/05/26/vista-og-gamle-dos-spil/
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #10 Dato: 05, September 2009 - 08:39 »
Der er i besvarelsen af dette spørgsmål blevet hoppet lidt rundt i forumet så jeg gentager lige et svar jeg har givet her:Installation af Linux – på den nemme måde
iso-filen skal ikke kopieres over på sd kortet, det skal gennemgå samme process som var det en brænding af en CD.

hent infrarecorder: http://infrarecorder.org/?page_id=
Write Image - og tage det hele derfra.

Mikael Boldt


Ja, det kan du sige!  ;-)  Min erfaring som cd-pyroman begrænser sig til at jeg via Windows har kopieret diverse filer over på et tomt medium. Det der brændersoftware er jo noget hvor man kan en hulens masse ting med musik-cd og jeg ved ikke hvad! Jeg kan i hvert fald ikke få de udpakkede filer skrevet nogen steder, hverken på sd-kortet eller på harddisken Findes der virkelig ikke et enkelt program, som bare kan konvertere Iso-filen til almindelige filer?

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #11 Dato: 05, September 2009 - 12:17 »
Man kan sagtens starte DOS op på en nye maskine, men mange tidligere programmer har problemer med hastigheden på ny computere. Det er nok især spil det gør sig gældende for, de kører noget hurtigere end ellers planlagt da de ikke tager højde for den hurtigere processor.
DOS disketter bruges også stadig nogle steder når man skal have geninstalleret maskiner. Man starter så maskinen op fra en DOS diskette så den får netværkadgang og herfra køres så et program til at geninstallere maskinen.

Mht. til at åbne filerne fra et ISO så kan man bruge Daemon tools http://www.disc-tools.com/download/daemon.
til at mount ISOet som et virtuel CD rom drev og herfra få direkte adgang til filerne uden at skulle brænde det ud på en CD.

MVH Tommy

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #12 Dato: 05, September 2009 - 13:51 »
Ellers findes google sketchup, http://sketchup.google.com/

Det er ganske simpelt at gå til, og kan det meste til husbehov..

Mvh Anders


Ja, det er et sødt lille program, men jeg savner muligheden for at angive et præcist punkt i rummet ved at angive xyz-koordinater. Dengang i 80'erne, hvor jeg en kort overgang distribuerede CADKEY i DK, vænnede jeg mig til at ridse hovedlinjerne op via præcise koordinatangivelser og derefter ordne "fillets" og andre detaljer, ved at vride og vende modellen.

Jeg har egentlig udtrykt mig forkert! Jeg har været vant til at tegne trådmodellerne op i en indledende arbejdsgang og derefter "rendere" solid-modellen frem i en efterfølgende proces. Jeg synes at det er bøvlet at lave hulrum med programmer som Sketchup!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Enkle "solids"?
« Svar #13 Dato: 05, September 2009 - 23:15 »
Siden pc ens dage(den med dos 1 og to diskettedrev) har alle nye versioner været bagudkompatible. Så selvfølgelig kan nye maskiner køre de gamle dosversioner.

Men så kan de naturligvis kun håndtere de ydre enheder og programmer , som de gamle versioner var beregnet til.

Det betyder at de nye store harddiske, nyere diskformater,usb og cd drev , ikke umiddelbart virker.

Selv om installationen er med flere disketter skal der kun en systemdiskette til at starte, resten af systemet lægges på harddisk ved installationen.

Et problem har jeg dog haft med et  dosprogram på en moderne maskine. Det var et hjemmeskrevet beregningsprogram, skrevet i pascal  og compileret.
Pascalcompileren indbyggede kode , som måler computerens hastighed, netop for at tidstro programmer, som spil, skal komme til at køre med sammme hastighed på alle maskiner.

Men  da man skrev compileren i sin tid, havde man ikke forestillet sig at computere blev så hurtige. Resultatet bliver overflow på en tæller, som løber i en given tid.  Der er senere udgivet en rettelse til compileren ,som klarer problemet.  
« Senest Redigeret: 06, September 2009 - 08:44 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk