* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 24
I alt: 24

Forfatter Emne: Sort sod i mit fyr.  (Læst 32463 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sort sod i mit fyr.
« Dato: 18, September 2009 - 13:21 »
Jeg har et lille oliefyr som jeg har brugt til og fyre i med; Piller og brænde. ;D

Da fyret er meget lille (25kw) er der ikke plads til flammelængder i brændekammeret til at forbrænding af træ sker uden sod. Simpelthen en for hurtig afkøling af røggaser. Resultatet er at køleribber er stort set fyldt med fin sod. Jeg har ikke gjort nogen forsøg på at rense det. Mekanisk er det let og rense, men lidt håbløst og komme til alle steder.

Billede af noget der er helt SORT; http://img34.imageshack.us/img34/6130/s6301205.jpg[/img]


Spørgsmål er;
Kan jeg "bare" spole det med vand, vand med sæbe, andet gift ? Skal foregår udenfor og uden afløb til kloak. Fyret er afmonteret og vejer ca. 50-100 kg.
Eller skal jeg bare montere oliebrænderen på og varme skidtet igennem? Sprøjte bensin i  ;)med lunte og løbe alt hvad jeg kan ?

Marek.
Sorry med billeder, men noget galt med systemet, hvis jeg skal ændre noget.




« Senest Redigeret: 18, September 2009 - 20:08 af chrismark »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #1 Dato: 18, September 2009 - 14:00 »
Jeg forstår, at du kan afmontere køleribberne og flytte dem udendørs?
Det lyder underligt, men hvis det er rigtigt, kunne jeg foreslå dig at spule ribberne med en højtryksrenser.
Der findes diverse olieadditiver, der kan reducere sod under forbrænding; de fleste er baseret på kemikaliet ferrocen, der indeholder jern og iøvrigt organisk materiale; ikke specielt giftigt, heller ikke i atmosfæren. Men jeg tvivler på, at disse additiver er virksomme i dit fyr, som tydeligvis er forkert dimensioneret i forhold til brugen af brændsel.
Du skal være opmærksom på, at træfyring giver et højt indhold af kalium i aske og sod. Hvis der også er chlor i dit brændsel (og det er der sandynligvis, hvis træet er imprægneret på nogen måde eller har vokset nær kysten), vil soden indeholde kaliumchlorid, som er utroligt effektivt til at ætse stål! Det er derfor ganske fornuftigt at fjerne soden jævnligt. Men jeg anbefaler ikke brug af kemikalier.

P.S. I et så lille fyr som dit kunne du måske også overveje simpelthen at brænde soden af med en blæselampe?
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #2 Dato: 18, September 2009 - 14:41 »
Hvis det går an med en gasbrænder at varme dele ne op til omkring 600° eller mere ( svagt rødglødende) , så forsvinder soden ved at sprøjte litdt vand på.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #3 Dato: 18, September 2009 - 17:32 »
Jeg kan tilslutte mig harbsts gode råd - men med forsigtighed.
Der er det problem ved rådet, at forbrændingen af sod bliver ufuldstændig. Der dannes ikke CO2, men CO - og H2 i tilgift, når der sprøjtes vand på.
CO er voldsomt giftig og dertil brændbar.
H2 er ugiftig, men stærkt brændbar.
Med andre ord skal rådet bruges på små flader ad gangen - og det går ikke an at lægge sig med hovedet inde i fyrrummet under hedefladen! Sørg for god ventilation.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #4 Dato: 18, September 2009 - 18:53 »
Jeg ved ikke hvad der sker, men jeg kender effekten i praksis.

Til lejrbrug har jeg en lille benzinbrænder, som er indrettet næsten som en traditionel petroleumsprimus.

Undertiden soder den til. Engang spildte jeg lidt vand på den, efter at den var slukket,  men stadig med meget varm . Den blev fuldstændig ren af det.
Den rengøringsmåde har jeg brugt siden.

Fornemmelsen er næsten at soden skylles af. Mortens kemiske  forklaring med hydrolyse er vel  den rigtige.  
« Senest Redigeret: 18, September 2009 - 20:34 af harbst »
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #5 Dato: 18, September 2009 - 19:11 »
Nu er det småtings afdeling mit fyr er i; Billede;

Min pakke Prince øverst i billede sviner vel mere.?

Problem: Mit fyr udleder meget Seoto pga. oversodning. Hvorledes gør jeg det miljøvenligt?

Marek.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #6 Dato: 18, September 2009 - 19:44 »
lad os lige få det helt på det rene!

Dit oliefyr kan ikke lede formeget CO2 i forhold til den forbrændte mængde fyringsolie.

Sod er vel et tegn på at du udleder for lidt, da uforbrændte partikler soder overfladerne.

Har du fået testet dit oliefyr?
skorstensfejeren kan foretage denne måling
Målingen består af 3 dele:
1) ilt måling - Ilt indholdet i røggassen skal være så lav som muligt under 7%

2) Røggastemperatur - skal så høj at røggassen ikke kondenserer i skorstenen og danner løbesod

3) sodtal - dette skal være mellem 0 og 1

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #7 Dato: 18, September 2009 - 20:26 »
jeg har forsøgt at google efter kopier af de tabeller jeg brugte dengang jeg var VKO-konsulent (18 år siden) men kunne ikke finde dem.

tilgengæld faldt jeg over denne gamle MST vejledning: "Begrænsning af luftforureningen fra oliefyr" fra 1976: http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/1976/87-503-2057-2/pdf/87-503-2057-2.pdf

Og i den er der denne figur som illustrerer sammenhæng mellem CO2, røggastemperatur og virkningsgrad:


Sammenhængen mellem O2 og CO2 er jo højere den ene jo lavere den anden.
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #8 Dato: 18, September 2009 - 20:38 »
Chrismark driver gæk med os.

Han fyrer med piller og brænde i et oliefyr, skriver han.
Det kan man ikke.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #9 Dato: 18, September 2009 - 21:05 »
Harbst; Det kan man godt.! :(
Dog med de resultater jeg har. :-\

Ganske rigtigt som Du skriver; "Det kan man ikke" Det viste jeg ikke før og derfor er der meget sod i "ovnen".


Det jeg spurgte om er; Hvorledes fjerner jeg det lorte sod fra mit fyr.!!?? Morten?
Mikael; Det er IKKE normal oliefyr, Det er en olifyrs konstruktion som jeg har misbrugt til og fyre med brænde. Resultatet kan ses på billeder.! Amen. :(

Et nyt fyr koster immervæk ca, 3000.- kr.

Marek.

Det handler om at rengøre eller købe nyt? Håbede ellers at i havde forstan på sod-kemi. ???

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #10 Dato: 18, September 2009 - 21:16 »
Jeg tror vi misforstår hinanden

Et oliefyr er en indretning som forstøver eller fordamper olie så det kan brænde med en flamme.

flammen er normalt i en fyrboks , som er omgivet af en kedel.
kedlen er en beholder- normalt til vand- som opvarmes .
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #11 Dato: 18, September 2009 - 21:25 »
Hør nu her, Marek!

Er man i branchen, skelner man imellem et FYR og en KEDEL.
Jeg har forstået, at du bruger en KEDEL beregnet til et olieFYR, men du fyrer med andre brændsler.
Det er årsagen til dine problemer.
Jeg skal ikke moralisere over dit miljøsvineri (men det er det!  ;)). I de små dimensioner anerkender jeg harbsts råd (som ligger i forlængelse af mit forslag med en blæselampe) som klart det bedste.

Metoden har tidligere været anvendt til fremstilling af "vandgas" i bygasværker. Det gav mere gas pr. kg kul, idet man kunne sprøjte vand ind i den retort, hvori kullene var blevet afgasset, og få yderligere CO og H2 ved at sprøjte vand på. Det kostede lidt af koksen, men var alligevel en samlet gevinst, for med datidens teknik gik spildvarmen ellers tabt, men nu endte noget af den altså i form af mere gas i ledningerne. Desværre gav det også en giftigere gas og derfor en del ulykker, så metoden blev definitivt forladt, da man efter 2. verdenskrig igen kunne få kul.

Tilbage til dit fyr:
"Sod" er principielt rent carbon - både "aktivt kul" og det sorte farvestof kønrøg (på udenlandsk "carbon black") fremstilles ved ufuldstændig forbrænding af naturgas. I den urene form, du har, er der tillige en del polyaromatiske forbindelser, hvoraf de fleste er stærkt kræftfremkaldende. Men de er alle meget lidt følsomme overfor kemikalier.
Med andre ord: der er to - og kun to - metoder til at komme soden til livs.
Den ene er MEKANISK fjernelse, og på grund af polyaromaterne kan jeg IKKE anbefale dig at gøre dette ved hjælp af en børste (ifald du alligevel gør forsøget, så husk både handsker og en af de billige engangsstøvmasker, som du kan købe i et byggemarked!). En højtryksrenser flytter skidtet bort fra dig selv, men er ikke det bedste redskab inde i et fyrrum.
Den anden metode er VARME, og jeg kan fuldtud anerkende harbsts gode ide med også at tilsætte en smule vand (forudsat du kan holde næsen fra uddunstningerne).
Den tredje metode - en katalysator - kan du ikke få til at virke i dit fejldimensionerede anlæg.
« Senest Redigeret: 19, September 2009 - 12:20 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

PeterLM844

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
En halv meter tagrende
« Svar #12 Dato: 19, September 2009 - 17:06 »
Prøv engang at putte ca. en halv meter gammel zinktagrende i brændkammeret, og så tænde fyret. Min gamle salmander støbejernsoser fik den tur engang, og efter den tur var brændkammeret en halv gange større, og helt rent.

Check lige vindretningen først. Det kan godt give nogle tråd-agtige flyvende halvafbrændte sodpartikler.

Kemien bagved har jeg ikke lige check på, men det er der sikkert andre herinde der har.

MVH

Peter

P.S. Hvis din skorsten er sodet godt til så bør du nok lige tage et mindre stykke til at starte med, og så gentage behandlingen et par gange.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Den er s'gu alvorlig! ;-)
« Svar #13 Dato: 19, September 2009 - 20:40 »
Hør nu her, Marek!

Er man i branchen, skelner man imellem et FYR og en KEDEL.
Jeg har forstået, at du bruger en KEDEL beregnet til et olieFYR, men du fyrer med andre brændsler.

Ja, pyha, jeg vil ikke sige mere; her er vist brug for en diskussionsgruppe, "Teknisk nomenklatur"! ;-)

Jo, jeg er også klar over at der er noget rivende galt med den måde Mareks fyr virker på, men jeg synes ærligt talt, at det er så alvorligt (og formodentlig har stået på så længe!), at jeg vil råde ham til straks at få problemet løst ved autoriseret fagfolk; det her er jo et koncessioneret område, hvor man ikke skal fumle rundt ret meget før forsikringsselskabet stejler, hvis man for brug for den slags!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Den er s'gu alvorlig! ;-)
« Svar #14 Dato: 19, September 2009 - 22:18 »
her er vist brug for en diskussionsgruppe, "Teknisk nomenklatur"! ;-)

Tjah, jeg tror ikke jeg vil deltage, for den kan blive ret nørdet - men her gik spørgsmålet på, om man overhovedet kan fyre med brænde i et oliefyr, og det tror jeg ikke dyserne vil tillade, men det var heller ikke, hvad Marek mente.  :D
Peters forslag er et velkendt husråd og er selvfølgelig et eksempel på brug af en katalysator, som jeg påstod ikke ville virke; det gør den nok alligevel, men naboerne bliver ikke glade!
Jeg kan forøvrigt tilslutte mig forslaget om at udskifte anlægget med et, hvor brændkammer og kedel passer til det ønskede brændsel. Om det kan betale sig privatøkonomisk, afhænger af, om brændselet er egen avl eller indkøbt - i sidste tilfælde tror jeg tilbagebetalingstiden bliver ret kort, da virkningsgraden vil stige voldsomt.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk