* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 49
I alt: 49

Forfatter Emne: Tilslutning af IP-adaptor  (Læst 12468 gange)

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Tilslutning af IP-adaptor
« Dato: 14, Oktober 2009 - 11:36 »
Hej - Min datter skal flytte hjemmefra. I hendes nye bolig modtager hun Internet trådløst - fint nok, men hun har en IPtelefonadapter, som kræver en Lan forbindelse. Vil det være muligt at få hendes bærbare med Vista sat op, således hun kan trække en Lan forbindelse fra dennes netværksstik.

Evt. også vejledning til hvorledes det gøres.

På forhånd tak - A Høj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Tilslutning af IP-adaptor
« Svar #1 Dato: 14, Oktober 2009 - 13:48 »
Hej A. Høj

I dette link har jeg fundet et muligt svar på dit problem. Her stilles et spørgsmål der ligner dit:

Kan ikke komme på min LAN forbindelse?
Hej

Jeg har en bærbar som jeg ikke kan tilslutte til min LAN forbindelse. ¨
Jeg ved LAN forbindelsen virker da jeg har en anden bærbar hvor det virker fint, med samme kabel.
Jeg tror det er min bærbars konfigurationer den er galt med. Når jeg går ind i Netværksforbindelser er der nemlig INGEN LAN-forbindelses-knap.

- Jeg har en 3G USB internet-nøgle med Mobile Connect software som virker fint når jeg tilslutter den min bærbare. Med denne kan jeg godt komme på nettet, og den kommer også frem som forbindelse inde i "Netværksforbindelser"

Nogle som ved hvordan jeg får indstillet min bærbare til at kunne benytte se mit LAN kabel, og bruge min bredbåndsforbindelse?



der svares således:


Hej

jeg har et godt råd.

Først går du ind på netværk, når du er inde på netværk er der et lille ikon oppe i venstre side. højrer klik på det og klik på netværk instillinger. Efter det søger den efter din internet boks bagefter står der Lan Forbindelse eller trådløs.
så skal du så vælge lan forbindelse. OBS HUSK din lan forbindelse skal være i når du finder boksen ellers kan du desværre ikke
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Tilslutning af IP-adaptor
« Svar #2 Dato: 14, Oktober 2009 - 17:41 »
Jeg tror Bjarke har misforstået spørgsmålet.

Du skriver heller ikke præcist hvordan din datter kommer på internettet trådløst. Der er jo flere muligheder spændende fra at bruge naboens interne Wifi til at have egen satellitterminal.
Det første er "gratis". Det sidste smart med ekstremt dyrt.

Internet via 3G er også blevet ret almindeligt og ikke meget dyrere end en ledningsforbindelse.

Mig bekendt findes der på markedet forskellige routere, til de forskellige trådløse systemers Wlan som kan give lokale lan ip-adresser , også til ledningsnetværk så hun kan få internetforbindelse til telefonen uden at computeren er tændt.
Routertypen afhænger af hvilken slags trådløs forbindelse hun har. 

den mindre smarte løsning er at sætte den bærbare op som router for telefonen. så skal den være tændt hele tiden, og hun kan ligesåvel droppe ip telefonen og bruge computerbaseret skype i stedet.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Tilslutning af IP-adaptor
« Svar #3 Dato: 15, Oktober 2009 - 07:07 »
Det er vist en misforståelsestråd det her! ;-)

Hun har vist samme konfiguration som jeg har, og nu jeg testet dét JEG tror der spørges om. Det går fint!  ;-)

Jeg har en ip-boks fra Unifon, som ikke kræver en pc, men blot skal proppes ind i et ethernet-hul i den trådløse boks, som er koblet til selve den hvide tdc-boks. Den trådløse boks er også en "hub" med fire huller til LAN. Jeg bruger ét til en stationær computer og altså normalt ét til ip-boksen. Nu har jeg testet sådan at jeg har flyttet ethernet-kablet fra hubben til ip-boks (som også har et internet-hul!).

Jeg har selv, mest for sjov testet ip-boksen lidt på samme måde som datteren her vist tænker på. Jeg har haft den med og prøvet den hos min bror i Midtsverige, hvor den blev proppet ind i hans hub. Derefter kunne jeg ringe fra mit danske ip-nummer lige som hjemmefra. Jeg prøvede dog ikke at slutte min pc til ip-boksen, da jeg vidste at jeg kunne bruge hans trådløse net direkte!

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Tilslutning af IP-adaptor
« Svar #4 Dato: 15, Oktober 2009 - 08:53 »
Jeg mener også det er en misforståelsestråd.

Jeg forstår problemet således:

Haves: Trådløs internetadgang (Wi-Fi)

Ønskes: Fortrådet LAN som IP telefonadapteren kan stikkes i.

Løsning: (Ej afprøvet): Router med både WiFi og Lan sættes op som gæst i stedet for vært på det trådløse netværk og IP-adaptoren sættes i en af LAN-portene.

Søgeord: "wifi router as client" gav f.eks. denne tråd:

http://www.mobilitysite.com/boards/wifi-talk/142854-wifi-router-client-mode-2.html

Wireless bridge gav dette resultat:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge
« Senest Redigeret: 15, Oktober 2009 - 09:00 af E. Tranberg »

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Tilslutning af IP-adaptor
« Svar #5 Dato: 15, Oktober 2009 - 12:02 »
Tak for indsatsen. Beklager det har givet anledning til misforståelser.

Det er rigtigt, at jeg ikke klart har angivet, hvordan min datter kommer på Internettet trådløst.

På nuværende er det 3G via USB, og så er det en fortrådet LAN fra den bærbare computer, som IP telefonadapteren kan stikkes i, at jeg ønsker.

Men på sigt bliver det via Wi-Fi, og så kan Tranbergs løsning anvendes, men her havde en fortrådet LAN fra den bærbare computer også været ønskeligt.



harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Tilslutning af IP-adaptor
« Svar #6 Dato: 15, Oktober 2009 - 18:14 »
3g er jo i princippet en mobiltelefon med dataoverførsel. Overførsel ad datakanalen til og fra  computeren kan være via et usb interface.
Sådan er det principielle i arrangementet, selv om mobiltelefonen ikke har hverken display eller tastatur og er bygget direkte sammen med usb-stikket.

Når så man vil tilslutte en ip-telefon til computeren er det noget af en omvej. Det var da nemmere bare at tale dirkte i mobiltelefonen, uden omvejen via internettet. Det forudsætter naturligvis at man bruger en mere normal mobiltelefon , Den kan så have et datakabel med usb til computeren.

Inden du begynder på opsætning af computeren til at videreføre internet via et ethernetkabel til  ip telefonen, så check lige at den 3g dataforbindelse er stabil og hurtig nok begge veje til formålet. Jeg tvivler.
« Senest Redigeret: 15, Oktober 2009 - 18:58 af harbst »
Jørgen Harbst

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Tilslutning af IP-adaptor
« Svar #7 Dato: 15, Oktober 2009 - 20:19 »
Hej,

I Windows Vista kan man uden de store problemer dele sin internet forbindelse ved at tage egenskaber på forbindelsen og vælg deling. Herefter bør den selv sætte en DHCP server op til uddeling af IP adresser til interne klienter.
Da jeg desværre ikke kender så meget til denne for form deling kan jeg nok ikke hjælpe dig meget mere end det. Brug F1 for yderligere hjælp til dette ;-)

MVH Tommy

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Tilslutning af IP-adaptor
« Svar #8 Dato: 16, Oktober 2009 - 17:19 »
Der findes flere IP telefoner, som direkte kan forbinde via WIFI. Og Nokia mv.,  har også flere mobiltelefoner, som har indbygget 3G, og WIFI, og hvor der er indbygget SIP-IP telefon (symbian), så du kan bruge telefonen som IP telefon på 3G, eller på WIFI. Hvis du har et 3G abonnoment, vil du kunne tale gratis over telefonen via IP-telefoni, i hele området som 3G er gratis per megabyte. En SIP telefon til WIFI koster fra ca. 1500 kr men har ikke 3G. Mobiltelefoner, med både 3G og WIFI koster fra kun 1.300 kr. Hvis du alligevel har et 3G abonnoment, vil IP telefoni via 3G oftest være billigst (gratis) til op til 40 lande, men naturligvis kun indenfor området, hvor 3G er gratis eller billigt.

Hvis du selv har konfigureret adapteren, eller har adgang til at konfigurere den, så er en WIFI telefon, eller 3G/WIFI telefon en mulighed. Har du fået adapteren færdigkonfigureret, er det normalt ikke adgang til konfigurationen, og så kan ikke opsættes en anden IP adapter, eller IP telefon til udbyderen. Der findes mange billige udbydere, hvor du selv opsætter telefonen, så det kan klares ved valg af en fornuftig udbyder...

Eksempler på nokia telefoner, med indbygget IP-telefoni (SIP):
http://www.vbuzzer.com/SIP_nokia.php

http://www.getmore.dk/specifikationer-nokia-n81/mobiltelefoner/002c240_151410_ps.html
« Senest Redigeret: 16, Oktober 2009 - 18:00 af JMA »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk