* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 28
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 21
I alt: 21

Forfatter Emne: Afgangsprojekt omkring magnetisme  (Læst 18031 gange)

thhans

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Dato: 16, November 2009 - 15:13 »
Hej derude  :)

jeg er i øjeblikket i gang med at skrive mit afgangs projekt som produktionsteknolog hvor jeg har kastede mig i krig med et projekt omhandle magnetisme.

Det drejer som om tyverisikring af et dørgreb, altså går idéen ud på at man sætter en magnet oven på umbroco skruen så den er gemt.

Mit problem er at det ikke må kunne lade sig gøre at sætte noget magnetisk materiale som f.eks. et stykke jern op til magneten og tage den af, eller f.eks. en køleskabs magnet, men det skal derimod kræve en speciel magnet som har samme diameter som umbroco skruen?

Mit spørgsmål til jer er så?

Har i nogen formler som jeg kan bruge til at regne på dette?

Eller en måde at påvise at man ikke vil kunne flytte magneten med et stykke jern? Men derimod en speciel magnet?

/Mvh. Thomas

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #1 Dato: 16, November 2009 - 19:40 »
Lad mig starte med at konstatere at selv om vi er skrappe, så er vi ikke synske eller forsynet med overnaturlige evner.

For at kunne svare på dit spørgsmål er du nødt til at gøre dit problem tydligere med ord. Altså beskrive det mere indgående.

Det du skriver således her kan vi ikke håndtere:

Det drejer som om tyverisikring af et dørgreb, altså går idéen ud på at man sætter en magnet oven på umbroco skruen så den er gemt.

Du må skrive lidt mere udførligt om projektet  ;D

Det du kalder en umbroco skrue, kalder vi en Unbrako skrue.

Unbrako er navnet på den engelske fabrikant, der først kom til Danmark med indvendig sekskant hul i skruehovedet. De kendste navne er
Allen, Inbus, zeta, og Unbrako og ligesådan hedder spænde værktøjet
Allen wrenches, Inbus sechkantschlüssel, zeta keys  og Unbrako nøgler.

Der er mange andre former se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hex_key
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #2 Dato: 16, November 2009 - 20:19 »
Skal magneten detekteres af noget? Er der specielt årsag til at bruge en magnet?

Magneter kan bruges sammen med hall elementer i sensorer, der detekterer magnetens tilstedeværelse. Som eksempel på denne anvendelse, kan nævnes sensorer i beskidte områder (magnet og hall element er mere robust overfor støv end optocoublers), justering af amplitude på høreapparat (magneten drejes, og retningen heraf aflæses af den underliggende chips, så lydstyrken kan justeres uden benforbindelser, og uden slid på kulbane), computertastaturer med hall elementer (bruges ikke så megt idag pga. prisen, men blev brugt i mange af de tidligere computere tilbage i 70'erne). I stedet for et hall-element, kan også bruges en spole - den giver en puls, afhængig af om magneten nærmer sig, eller fjerner sig. Det bruges f.eks. i generatorer, og elektronisk tænding. Endeligt er muligt, at sensoren er en lille metalstang i et rør. Dette er normalt ved eksempelvis cykelcomputernes omdrejningsføler, postkassemeldere, døralarmer ol.

thhans

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #3 Dato: 17, November 2009 - 08:50 »
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2009-11/296ec6 f3.jpg - Jeg har farvet den Unbrako skrue rød som drejer sig om..

Det bygger på at grebet som ses her kun tager 7 sekunder at montere, og når man skal afmontere det, skal man kun løsne denne ene skrue - hvilket gør det utroligt nemt at stjæle.

Min idé bygger på en "hætte" som dækker Unbrako skruen så man ikke umiddelbart kan komme til hullet, med mindre man har en speciel magnet til at fjerne hætte med.

Så min hætte skal være en magnet, som dækker hullet for tyve og ikke gør tiden til afmonteringen længere for teknikeren, i det han har med grebet fået udleveret et "afmonteringens magnet" til at fjerne hætte, hvilket ikke tager noget tid..

Umiddelbart er der ikke nogen speciel årsag til at benytte magnet, tænkte bare det var oplagt. ellers nogle bud da?

formålet med dette her, er at gå i dybden med magnetisme, og se om min idé overhovedet er muligt... Altså håber jeg at jeg kan overraske sensor lidt med en masse viden om magnetisme :)

Mange tak for svarene..! 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #4 Dato: 17, November 2009 - 08:51 »
Jeg tænker lidt i samme retning som JMA, nemlig på at dreje magneten, når den skal betjenes.
En magnet, der har form som en cylinder, tænker man naturligt med nordpol og sydpol i hver sin ende af cylinderen, men det er absolut muligt at producere magneter med polerne placeret på tværs (prisen kender jeg ikke).
Det vil sige, at en tyv med en sædvanlig magnet ikke kan trække den lille magnet ud, da den vil gå skævt og blive frastødt i den ene side.
Hvis du yderligere sætter et lille gevind på (der behøver kun være en enkelt omgang), er det helt umuligt at fjerne den lille magnet uden at bruge et specialværktøj.

 P.S. Hvad er dørgrebet lavet af, siden det skal tyverisikres? Guld?
For systemet forhindrer jo ikke, at ubudne gæster åbner døren, kun at grebet fjernes!
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #5 Dato: 17, November 2009 - 10:51 »
Hvorfor ikke bare bruge en specialskrue, f.eks. en 5-kantet Unbrako eller en 7-kantet Torx?
Eller en skrue a la dem man bruget til fælgsikring med 10...15 noter?

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #6 Dato: 17, November 2009 - 11:22 »
Ja, et ulige antal kanter vil gøre det meget svært at få skruen løsnet med et uoriginalt værktøj!
Jeg har af og til "i felten" haft held til at betjene en standard unbrako med en skruetrækker med passende diameter - men det kræver, at bladet kan få greb i begge sider.
Mvh. Morten Jødal

thhans

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #7 Dato: 17, November 2009 - 11:58 »
Idéen med en anden slags skrue er ikke interessant, da jeg har valgt at vil gå i dybden med magnetisme..

Morten Jødal.
Det ville være super sejt hvis man kunne dreje magneten som du beskriver. men hedder det noget specielt, eller hvad skal jeg søge på for at finde information på nettet omkring disse magneter? - eller ville du råde mig til at få fat i en magnetleverandør ?

Men ville det ikke også kræve at skruen er lavet af sammen materiale for at sådan en magnet ville klæbe til den ?

Jeg vendte bare lige tanken om, hvis en normal magnet ikke vil klæbe, vil den normale jernskrue så ?

Omkring grebet koster det 1799kr. udsalgs pris. og de har sat 200 stk. op på hele finger c i lufthavnen som et forsøg, og de var stjålet alle sammen inde for 4 dage. ( derfra fik jeg idéen omkring at lave mit afgangsprojekt ud fra at det skulle være tyverihæmmerne..

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #8 Dato: 17, November 2009 - 15:25 »
Jeg vil mene du skal kontakte en magnetleverandør.
Polernes retning afhænger jo af, hvordan magneten er vendt under magnetiseringen, som er en del af selve produktionen, og da du efterspørger et specialprodukt, skal det nok simpelthen bestilles i et vist minimumsantal.

Skal du blot fremstille en enkelt prototype, kan du file den ud af en køleskabsmagnet. Her er polerne normalt på de flade sider, så du skal simpelthen vælge en, der er tyk nok til at en stuts kan drejes/files ud på den "forkerte" led. Det skal nok give praktiske problemer med magnetisk støv, der ender alle de umulige steder!

Mht. vedhæftningen, så vil både nordpol og sydpol tiltrække et magnetisk stål, der ikke på forhånd er permanent magnetiseret. Og jeg mener normale unbrakoskruer er fremstillet af et sådant materiale. Så det burde ikke give problemer.

Du skal så ved afmontering benytte et værktøj med en tilsvarende magnetiseret spids. Det sættes ned til magneten og drejes en halv omgang eller mere - når polerne vender rigtigt, vil magnetstutsen af sig selv følge med på den videre omdrejning.

Hvis du sætter en smule gevind på, kan du også let sikre dig, at omdrejningen fjerner stutsen fra unbrakoskruen, så den slipper i bunden.
Et alternativ er at forsyne bunden af magneten med et tyndt lag plast eller andet umagnetisk materiale. Hvis dit værktøj så er udformet, så det kan komme i direkte berøring med den magnetiske side af stutsen, vil den hæfte bedre til værktøjet end til skruen nedenunder.

Jeg må indrømme, at jeg ikke anede der var så stor efterspørgsel efter dørgreb - men nu forstår jeg din ide!
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #9 Dato: 17, November 2009 - 15:42 »
Ved nærmere eftertanke tror jeg alligevel ikke på ideen med en plastbund - for så risikerer du, at din magnetiske stuts kan fjernes med et stålsøm, der bringes i berøring med stutsen ovenfra, og så er du jo lige vidt!
I stedet må du sikre vedhæftningen til værktøjet ved at dette indeholder en ekstra kraftig magnet (med tværstillede poler som tidligere beskrevet).

P.S.  jeg mødte på et tidspunkt en spændende eksperimentator, der lavede sjove forsøg med magneter. Han købte sine i form af disse benzinspare-fupdimser, der sælges over nettet og af godtroende bilister monteres på benzinslangen. Men hans behov var primært særligt stærke magneter, ikke en speciel polariseringsretning.
Mvh. Morten Jødal

thhans

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #10 Dato: 17, November 2009 - 21:44 »
Mange tak for dine svar morten, er virkelige glad for den tid du gider bruge på dette..!

Det er virkelige nyttig information du har givet mig...

Jeg vil prøve at kontakte en magnet virksomhed, for at høre hvad sådan magneter kan koste og høre nærmere om fremstilling/bearbejdelse i magneterne..

Også skal jeg selvføjelige i gang med filen og prøve mig frem og så om jeg kan vænne polerne :)

Er fuld af dyb begejstring fra dine sidste indlæg..

/Thomas

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #11 Dato: 18, November 2009 - 04:40 »
Mange skruer, har det med at skrue sig selv ud. Kunne det problem løses, og laves skruen så en skruetrækker ikke kan få fat, så er problemet måske løst. Eneste specialværktøj der da kræves, er en række spoler, hvortil der tilsluttes 3-faset AC vekselspænding, og disse spoler, sættes så omkring dørhåndtaget, hvorefter skruen skruer sig selv ud. Skruen behøver ikke, at være hverken feromagnetisk, eller en magnet, for at kunne skrues ud efter "asynkronmotorprincippet". Det er nok, at den er elektrisk ledende. Så den er ikke muligt, at skrue manuelt ud, med en magnet.
« Senest Redigeret: 18, November 2009 - 04:47 af JMA »

thhans

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #12 Dato: 18, November 2009 - 15:57 »
som udgangspunkt fokusere jeg ikke på de eksisteren skruer med mindre at magnet idé kræver det..

Har også en lille smule svært ved at forstå helt hvad du mener JMA, for som grebet er nu, er der ingen problemer med at skruen skruer sig selv ud..

i har ikke også nogle idéer til nogle tekniske beregninger jeg ville kunne lave? (ved godt beregningerne måske er unødvendige, fordi alt sammen ville kræve forsøg) men kunne bare være fedt at tilføje enkelte beregninger som kunne underbygge at det kunne lade sig gøre i min rapport.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #13 Dato: 18, November 2009 - 17:21 »
Som jeg forstår JMA, foreslår han at anvende skruer uden kærv (eller med envejskærv som ved tyverisikrede vinduer). Så vil fjernelse af skruen kræve et specialværktøj med spoler, der genererer et drejefelt.
Den ide er der givetvis masser af feltstyrkeberegning i!
Den oprindelige ide med en stuts, der er permanent magnetisk, kan selvfølgelig også suppleres med beregninger af nødvendig magnetisk feltstyrke, for at magneten ikke falder ud af sig selv, og for et den kan fæstnes til magnetværktøjet.
Dette kan så sammenlignes med, hvad det er muligt at opnå med tilgængelige materialer som bevis på, at ideen er realisabel.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afgangsprojekt omkring magnetisme
« Svar #14 Dato: 19, November 2009 - 14:37 »
Hvad med at anvende epoxy til glasfiber til at lime det dæksel af jern der kan påvirkes af en magnet, der skal skjule skruen. Ved en passende løs pasning mellem hullet og dækslet der går i et med håndtagets overflade, vil epoxylimen udfylde pasningen og dækslet vil ikke kunne fjernes uden kendskab til demonterings metoden, som beror på at ved cirka 100 grader begynder epoxyen at miste sin styrke, fordi den bliver blød og ved 130 grader ville man kunne fjerne dækslet med en kraftig elekromagnet(en almindelig magnet kan ikke lide varme!).

Hvis så håndtagene stadig for svinder så ved man nogenlunde hvor man skal søge efter dem  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



DR-Nyheder

Nyt fra ing.dk