* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 112
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 90
I alt: 90

Forfatter Emne: Stikkontakter til hårde hvidevarer  (Læst 30021 gange)

henningb

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 37
    • Vis profil
Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Dato: 05, December 2009 - 16:39 »
Jeg overvejer at skifte komfur til en indbygningsovn og en kogeplade.

Ifølge sælgeren kan kogepladen køre på 2 faser og ovnen en fase. Han foreslår at sætte en 3-faset stikkontakt til kogepladen og så køre den ubenyttede fase videre til en kontakt til ovnen.

Ved nogen om den løsning er lovlig? Gruppen forsyner kun det eksisterende komfur, og der er sikret med en 16 A automatsikring.

MVH
Henning Beck

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #1 Dato: 06, December 2009 - 00:18 »
Jeg mener at den er lovlig.
I min forretning har jeg en trefaset stikkontakt til min kaffemølle som bruger to faser.
For nogen tid siden da jeg fik brug for nogle flere 220 volt stikkontakter, og helst nogle der ikke yderligere ville belaste min i forvejen hårdt trængte lysgruppe, spurgte jeg installatøren om det var lovligt at føre den tredie fase i stikkontakten ud til et par stikkontakter.
Det var lovligt, og installatøren monterede to stikkontakter.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #2 Dato: 06, December 2009 - 11:19 »
Jeg mener den er lidt på kanten.

Hvis "..en kontakt til ovnen" er et alm. stik udtag til 230V er det godkendt til 10A og derfor ikke OK til en 16A forsikring.

Vi kender til 16A CEE stik der samtidigt har indbygget 230V stikudtag, men de må også  kun forsikres med 10A.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #3 Dato: 06, December 2009 - 17:31 »
Den er noget svær.
Formentlig skal din 230 V stikkontakr være mærket for 16 A, når der er 16 A sikring foran.  

På den anden side er stikkontakten dedikeret til ovnen, som formentlig ikke bruger mere end 10 A - skal komntolleres med mærkepladen.

Ellers kan løsningen være at sætte en særlig 10 a sikring på afgreningen til 230 V stikkontakten, eller at få fat i en speciel 16 stikkontakt.  Den må jo godt være til flere faser end der aktuelt bruges.

Men tænk dig om. En 230 V 10A ovn er en sløv sag, som er længe om at varme op, og som ikke klarer at der sættes større portioner koldt ind uden at temperaturen falder for længe.

Der fås formentlig stadig indbygningspovne til to faser og 16 A..

Det giver mulighed for op til ca. 3 gange så stor effekt.
« Senest Redigeret: 07, December 2009 - 00:07 af harbst »
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #4 Dato: 06, December 2009 - 22:42 »
En 10A 1-faset ovn er ganske rigtigt en sløv sag, det var en befrielse at komme fra en sådan til vor nuværende  - rasende dyre - Siemens ovn - der udnytter alle 3 faser.

Den har i øvrigt brug for hele effekten når den kører et pyrolytisk selvrenseprogram hvor den varmer op til 500°C, det tager nogle timer for hele forløbet. Over en vis temperatur blokerer en termostatisk lås lågen.


Citér
Pyrolyse selvrens


Ved pyrolyse i ovn forvandles fedstænk og mindre krummer til fin aske ved en temperatur på 500°C. Efter afkøling kan asken tørres af med en våd klud. En speciel emalje sikrer, at ovnen kan tåle den høje temperatur
.

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #5 Dato: 07, December 2009 - 09:21 »
Hej,

Jeg har netop undersøgt dette i forbindelse med udskiftning af to ældre elradiatorer. De gamle radiatorer var monteret i nogle ældre vægkontakter og der var sikret med 16A sikringer.
De nye radiatorer kom med et alm. 230V stik og jeg ville derfor opsætter alm. stikkontakter.
Og ja, man må som tidligere skrevet gerne opsætte 230V kontakter på 16A sikringer HVIS kontakterne er godkendt til det. Udstyret man sætter på kontakterne behøver ikke at være specielt godkendt hertil.
Elektrikeren jeg har snakket med fortalte at dette er standard at man laver dette i alle nyere køkkener netop pga. belastningen med komfur, ovn, elkedler, kaffemaskiner, microovne mv.

Husk desuden at ledninger ud til kontakterne stadig skal være 2,5 mm2 for at der må sikres med 16A.
I nyere installationer mener jeg at man må sikre 1,5 mm2 med 13A.

Men svaret på det oprindelige spørgsmål må være JA :-)
Det er desuden helt lovligt og bliver benytte på flere steder, mange opsætter kontakter der netop benytter denne mulig således at man har både 400V og 230V det samme sted.
Se evt. dette stik -- > http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6969&Grp=&n=10

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #6 Dato: 07, December 2009 - 10:40 »
CEE kontakten fra HN er en fin  og billig løsning, hvis der er plads til den.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #7 Dato: 07, December 2009 - 11:39 »
Efter at det oprindelige spørgsmål må anses for besvaret, kan jeg vist godt tillade mig at følge op på dette sidespor:

Citat fra: TommyRump link=topic=2098.msg19447#msg19447
I nyere installationer mener jeg at man må sikre 1,5 mm2 med 13A.

Da jeg for 5 år siden overtog et ældre sommerhus fra mine forældre, brød eltavlen sammen mens håndværkene sled med renovering af badeværelset.
Det førte til, at jeg ofrede en ny hovedtavle, og den blev leveret og opsat med en 13A automatsikring til lysgruppen.
Der blev ikke trukket nye kabler i den faste installation, og arbejdet blev naturligvis udført af et autoriseret elinstallatørfirme.
Jeg ofrede samtidig et nyt og kraftigere hovedkabel fra vejen, og jeg glæder mig nu over kunne tænde for komfuret uden at lyset i stuen dæmpes ...  :D
Men i denne forbindelse er det vigtigt at understrege, at hele installationen EFTER hovedtavlen er uændret.
Mvh. Morten Jødal

henningb

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 37
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #8 Dato: 07, December 2009 - 22:14 »
En stor tak til alle for deres besyv!

Harbst, ovnen er 3,65 kW, svarende til 16 A, og da den nuværende ovn er 1,6 kW standard og 2,5 kW varmluft, er det min tro, at vi nok vil mærke en forskel.

Det er i øvrigt påfaldende, at den leveres med et Schuko-stik til en kontakt, der kun må sikres med 10 A. Der bliver virkelig brug for automatfunktionen i sikringen!

MVH
Henning Beck

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #9 Dato: 08, December 2009 - 01:33 »
Hvis jeg forstår dig rigtigt Henning så er den nye indbygningsovn med en tilslutningseffekt på 3,65 KW ved 220V og er forsynet med et schukostik.  
Måske er det reelt et universalstik, som passer både til schuko og til det franske system.
De franske stikkontakter , er jo blevet lovlige herhjemme. Så hvis du kan få sådan en sat op mærket til 16 A, skulle det så også være en løsning.
Nederst på denne side kan du se et billede af universalstikproppen,  CEE 7/7 , som jeg tror at du lidt fejlagtigt kalder schuko

 http://da.wikipedia.org/wiki/230_volt-stik
« Senest Redigeret: 08, December 2009 - 01:47 af harbst »
Jørgen Harbst

henningb

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 37
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #10 Dato: 09, December 2009 - 13:57 »
Tak for din omsorg, harbst.

Jeg er fuldt ud i stand til at genkende et Schuko-stik, når jeg ser det.

MVH
Henning Beck.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Stikkontakter til hårde hvidevarer
« Svar #11 Dato: 10, December 2009 - 08:36 »
Det er bare ordkløveri. Til hverdag kalder de fleste både rene Schuko og Schuko-fransk hybridstid for Schuko.

Det ville være meget usædvanligt hvis en hård hvidevare blev leveret med et rent Schukostik der ikke kan gå i de franske stik som nu er blevet lovlige.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk