* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 21
I alt: 21

Forfatter Emne: Brændeovn med "gris" (vandtank)?  (Læst 71625 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Dato: 17, December 2009 - 17:54 »
If you can't beat them, join them...

Jeg vil også nyde hyggen fra CO2 neutral opvarmning med brænde, men rummet hvor den skal stå har ikke brug for ret meget varme, derfor har jeg tænkt på en brændeovn med vandkappe, så jeg kan varme brugs- og radiatorvand.

Hvad siger panelet?
« Senest Redigeret: 17, December 2009 - 18:04 af E. Tranberg »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #1 Dato: 17, December 2009 - 21:08 »
Jeg har ikke i nyere tid set en ovn af den type, du ønsker.
Der er mange modeller af kønne ovne med glaslåger, der pynter i en stue og giver fint indkik til flammerne. Ikke så få af dem er endda blevet svanemærket. Det er dem, der IKKE generer naboerne med stinkende sodfyldt røg! Men disse typer er ikke designet til også at varme radiatorvand.
Det findes der derimod store og lukkede typer, der kan.

Mit råd vil være at vælge en passende lille ovn af den type, hvor du kan se flammerne. Tager du så en type, der har fedtstensforing, kan du fyre med lidt brænde og nyde flammerne aftenen igennem - og derpå varmeafgivelsen fra fedtstenen, der luner rummet natten igennem og sparer på radiatorvarmen.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #2 Dato: 17, December 2009 - 22:57 »
Der er nok at vælge imellem, i den dyrere ende Hwam Monet med vandtank:

http://www.hwam.com/Produkter/Specialovne/Vandtanksovne/HWAM+Monet+med+vand
Citér
HWAM Monet med vandtank

Ca 40% af brændeovnens varmeffekt afgives på vandsiden, mens resten omsættes til behagelig og effektiv rumopvarmning via brændeovnens konvektionssystem.



Citér
En brændeovn med vandtank kan tilsluttes hvor som helst på et eksisterende centralvarmeanlæg.


Det er så en sandhed med mange modofikationer, feks. er lukket ekspansionsbeholder forbudt når man fyrer med fast brændsel.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #3 Dato: 17, December 2009 - 23:47 »
Billedets store gule flammer med røde spidser ligner da en stinkende oser.

Nu har Tranberg jo ikke brug for meget varme, der hvor han vil stille ovnen.
Så det tranberg skal se efter er en lille god brændefyret fyret kedel.
Hvis han leder efter en brændeovn får han , som Morten skriver , kun en dekorativ ting , som ikke giver så meget til centralvarmeanlægget.
 
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #4 Dato: 18, December 2009 - 08:27 »
Har du overvejet at få brændeovnen som pillefyr ?

En bekendt har sådan en, med "gris" til opvarmning af sit hus. Den er meget pæn og med glas i fronten, så man kan nyde den lille flamme der brænder optimalt i længere tid, end en gammeldags brændeovn.

Den står i et lille bryggers, der så også er godt til tørring af tøj ;o) - men ellers opvarmer den hele huset gennem centralvarmesystemet (ca. 140m2).

Ulempen er, pga. størrelsen som ligner en alm. brændeovn al´a den på billedet, at han "kun" kan hælde 20Kg piller på ad gangen. Det svarer ca. til en døgns forbrænding - jo, så koster den også ca. 25 kilo så vidt jeg husker, men der findes flere forskellige modeller.

Nu ved jeg ikke om du har nem adgang til brænde eller hvordan, for udgiften til træpiller skal også tages med, tilgengæld kan du slippe for at hugge brænde ?
vh.
Claus

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #5 Dato: 18, December 2009 - 09:29 »
@Harbst: Jeg tror at det er et manipuleret billede.

En pilleovn indgår (endnu) ikke i overvejelserne.
De er lidt for prosaiske, og giver ikke fleksibiliteten ved at kunne fyre med alt fra birketræ til petrokoks. Vi har den højeste skorsten i flere hundrede meters radius, så naboerne burde ikke generes.

Historien er kort at vi har bygget til huset og derved får et 45m² køkken-alrum-stue som bliver husets primære opholdsrum.
En brændeovn skal der være for hyggens skyld, men da denne del af bygningen er isoleret efter dagens krav, er varmebehovet begrænset, hvorfor tanken om en vandopvarmende ovn blev vakt da jeg så den i en brændeovnsbrochure.

Resten af huset skal jo stadig opvarmes, omend til lavere temperatur end før, og der bliver også brugt en del varmt vand til bad.


« Senest Redigeret: 18, December 2009 - 11:42 af E. Tranberg »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #6 Dato: 18, December 2009 - 11:17 »
Hej Tranberg.

Jeg vil ikke påtage mig at bedømme forbrændingen udfra et måske manipuleret billede - men der er tydeligvis fyret for kraftigt op i den afbildede ovn.
Og sagens kerne er, at hvis du fyrer kraftigt op, vil du stadig få en ret stor del af varmen ud i det rum, hvor ovnen står.
Som du ved - da du har fulgt mine hidtidige skriverier - byggede jeg selv for 2 år siden og anskaffede en brændeovn til det nye hus. Jeg valgte en Lotus Liva 1, som er en af de svanemærkede modeller. Det var den forøvrigt ikke endnu, da jeg købte den, og jeg satte både forhandler og fabrikant grå hår i hovedet ved at spørge til emissionstal og numre på  DS- hhv. NS-godkendelser: "Kunderne plejer bare at se på, om det er en pæn ovn"!
Min ovn har et driftsområde på 3-8 kW, og ved blid fyring giver den effekt nok til at ændre temperaturen i min stue, som er lidt større end dit alrum, fra "køligt" til "dejlig lunt". Da mit gasfyr var i stykker i sidste måned (det viste sig, at servicemontøren havde glemt at lukke op for kredsløbet efter et eftersyn), fyrede jeg kraftigere og kunne varme hele huset op, når jeg lod de indvendige døre stå åbne, Udetemperaturen var da lige over frysepunktet.
Vælger du en større ovn, binder du dig også til en højere minimumsydelse, og jeg vil skønne, at du i en kombineret ovn får 2/3 af varmen direkte ud i rummet. Fabrikanten har sikkert nogle tal - husk at de altid opgives optimistisk, d.v.s. med rigeligt stor andel til radiatorvarme.
Som du kan se, er jeg grundlæggende skeptisk mht den kombinerede ovn - jeg kan ikke afvise din ide, men ville nok selv i dit sted vælge en lille ren brændeovn, der passer i størrelse til rummet.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #7 Dato: 18, December 2009 - 14:47 »
...at kunne fyre med alt fra birketræ til petrokoks. Vi har den højeste skorsten i flere hundrede meters radius ...

Et lille sidespring:
jeg har selv lagt et par stykker birkebrænde i min ovn her til morgen, og det er rent spild! En moderne ovn er tæt, så den dejlige lugt af birkebrænde går jeg helt glip af (indsugningen går den gale vej, og udsugningen går til skorstenen). Modsat min sommerhuspejs fra 1950, hvor jeg fyrer 3 gange så stærkt, får 1/3 så meget varme, men tydeligt kan lugte forskel på de forskellige træsorter.
Mht. petrokoks vil du ikke kun genere naboerne (det vil du også, på trods af din høje skorsten!), men du vil ikke kunne holde røggastemperaturen over svovlsyredugpunktet, så skorstenen vil kun holde få år, hvis du vælger dette brændsel ...
Men alle former for løvtræ og nåletræ er fine brændsler.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #8 Dato: 18, December 2009 - 15:42 »
Vil også stærkt fraråde petrokoks. Det lugter fælt af svovl, men det kan man jo vende sig til. Det støver meget, hvilket ikke er smart at vende sig til.

Mine forældre skiftede deres fastbrændselskeddel ud med jordvarme af overnævnte årsager. Desuden var koksen steget så meget i pris, at det ikke engang var økonomisk fordelagtigt at fyre med mere.

Jeg kunne aldrig selv drømme om at fyre med koks i samme rum, som jeg skulle opholde mig i - men hver sine lyster ;o)
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #9 Dato: 18, December 2009 - 17:18 »
Jeg kunne da også regne ud at billedet er manipuleret.
Men det er dumt af en leverandør at lave billeder af umiskendelig dårlig drift. Så tror folk at det skal være sådan.

Det var det min anke gik på
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #10 Dato: 18, December 2009 - 17:26 »
Petrokoksene var nu mest for ikke at trække min gamle traver med våde trykimprægnerede paller frem igen.

Pilleovnen har vakt min interesse.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #11 Dato: 19, December 2009 - 00:21 »
Petrokoksene var nu mest for ikke at trække min gamle traver med våde trykimprægnerede paller frem igen.

Ja, så må jeg vel også frem og forklare, at jeg havde forstået spøgen, men glemte at sætte en smiley i mit svarindlæg.
Petrokoks er formentlig endda svære at skaffe i Danmark - da vi vist ikke længere har olieraffinaderier i drift? :D
Petrokoks er jo noget ganske andet (og langt mere forurenende) end gammeldags gaskoks - hvad du selvfølgelig ved, Tranberg, men et enkelt tidligere indlæg tyder på, at det ikke gælder alle.
Skorstenen vil holde længere med våde trykimprægnerede brædder!  ;D

Men hvis du har adgang til billigt brænde er en brændeovn skam en glimrende ting - du skal blot sørge for, at den ikke bliver for stor, og det er jeg bange for modellerne med "gris" ikke kan overholde (uden at jeg har studeret dette marked).
Hyggeeffekten af en ovn med glaslåge er jo formidabel - men varmeafgivelsen er også så stor, at den reelt tæller.
Pillefyring er nemt og giver særdeles god driftsøkonomi - omend min erfaring på det område stammer fra et fyr til en hel skole, og med piller leveret i portioner på 12 m3 ad gangen. Men tænker du i de baner, er det jo mest den gamle del af huset du skal regne på.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #12 Dato: 19, December 2009 - 11:25 »
Nårh ja - Kartoffel Kartoffel, som man siger.

Lagde ikke noget i ordet Petro foran kokset og kendte ikke til forskellen. Nu om dage køber alle noget som kaldes Energikoks, hvilket handles lige over grænsen. Det støver stadigvæk med en noget fint sort støv der ikke er let at gøre rent og det stinker stadigvæk af svovl ved afbrænding.



vh.
Claus

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #13 Dato: 19, December 2009 - 14:14 »
SWIMBO http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Swimbo

afviser blankt et pillefyr, så valget er blevet lettere.

Det er blot irriterende at skorstensfejerne, der åbenbart er myndighed på omådet, kræver åben ekspansinsbeholder, hvilket komplicerer installationen væsentligt.
Der findes på det europæiske marked sikkerhedsventiler til formålet, og det ville være lettere for mig at montere 2 sikkerhedsventiler end at finde en føringsvej til 1.salen samt at få bakset en passende tank ind i skunken.


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Brændeovn med "gris" (vandtank)?
« Svar #14 Dato: 19, December 2009 - 14:39 »
I en gammel tråd på Ing.dk http://ing.dk/debat/15163 skriver Jørgen Harbst om grunden til at man ikke må forlade sig på en sikkerhedsventil i fastbrændselfyrede anlæg.

Hvis sikkerhedsventilen gror fast kan vandtanken eksplodere.

Man bør trods den åbne ekspansionsbeholder alligevel have en sikkerhedsventil, for ekspansionsledningen/beholderen kan være frosset, sikkert ikke et ualmindeligt scenarium: Kedlen er gået ud i hård frost, ekspansionsledningen er frosset, der fyres hårdt for at få huset varmet op og ka-boom, kedlen eksploderer.

Både Mikael Boldt og Jørgen Harbst har skrevet i denne tråd: http://ing.dk/debat/5729



« Senest Redigeret: 19, December 2009 - 17:34 af E. Tranberg »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk