ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig.
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Gruekedel
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 210
Flest på samme tid: 876
(10, December 2025 - 09:39)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 135
I alt: 135
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Gruekedel (Læst 26690 gange)
eigilw
Senior
Gruekedel
«
Dato:
11, Januar 2010 - 18:07 »
Man skal nok ikke være helt ung for at huske sådan en. Et stort jernkar på ca. 100 liter indbygget over en lille brændeovn. De blev især brugt til at vaske tøj inden vaskemaskinernes tid.
Nu er sagen, at min søster og svoger har anskaffet sådan en til deres torp i Sverige. De overvejer at installere den i et lille vaskehus med trægulv, der evt skal forstærkes. Jeg mener at den skal stå på et fast underlag, beton eller lignende, og skal boltes fast for ikke at vælte. Der er ikke meget grundflade og karret er ca. dobbelt så stort i diameter. Er der nogen af jer, der har erfaring inden for dette lidt specielle felt?
Logget
Venlig hilsen
Eigil Winkel
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Sv: Gruekedel
«
Svar #1 Dato:
11, Januar 2010 - 21:36 »
Nej.
De gruekedler jeg husker fra min feriedrenge tid stod på deres ildsted som havde et fundament i jorden omgivet af et betongulv
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
efry
Senior
«
Svar #2 Dato:
11, Januar 2010 - 23:23 »
Mine forældre havde en gruekedel stående indtil jeg var omkring 14 år. Jeg var ofte 'fyrmesteren' når der skulle vaskes.
Den var fremstillet i støbejern og inderkarret var løst og kunne tages ud med besvær.
Den stod direkte på et betongulv med sine 4 støbejernsfødder og var ikke boltet fast, men egenvægten betød, at der skulle mange kræfter til, hvis man ville skubbe den.
Et trægulv skal i hvert fald forstærkes, hvis det skal kunne bære en gruekeddel, og af brandhensyn vil det nok være nødvendigt, at der i hvert fald er en metalplade under selve fyret.
Logget
Morten Jødal
Senior
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2010 - 15:49 »
Fra jeg var 3 til jeg var 14 boede jeg i et rækkehus med egen vaskekælder. Huset var opført 1948, og gruekedlen stod på et betongulv i en nøje tilpasset "skal" af beton, som også omfattede brændkammer og fyråbning. Måske var den ligefrem støbt fast - jeg har aldrig set den taget af. Ved siden af var forøvrigt et ligeledes betonstøbt skyllekar. Der hørte et løst trælåg til, og det er meget nødvendigt for at holde på varmen. Ligeledes en kraftig rørestok af træ.
Jeg husker tydeligt gruekedlen i brug - men mest at Mor altid var sur på storvaskedagene! Ellers omfatter min erindring bare, at man tændte op under kedlen med pindebrænde og ventede til vandet kogte.
Jo, og så husker jeg, at man fyldte vand på dagen før, tilsatte soda og rørte rundt. Så kalken i vandet på selve vaskedagen havde nået at bundfælde sig, inden man brugte den dyre sæbe (det er nok ikke så nødvendigt med det bløde svenske fjeldvand).
Derimod husker jeg intet om tømningen - men vaskekælderen rummede diverse løse slanger, så mon ikke et sådant stykke har fungeret som togrenet hævert?
Det hjalp meget på Mors humør, da vi i de sidste år lod gruekedlen stå ubrugt og i stedet lejede en vaskemaskine ("lille Ferm") hos købmanden, som kom med den på en trailer og hjalp med at bære den ned i vaskekælderen.
Som 14-årig forlod jeg huset og gruekedlen for at flytte til et nybygget hus, som mine forældre stadig bebor - og der har de slidt ca. 4 vaskemaskiner op, men aldrig haft en gruekedel.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2010 - 17:52 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2010 - 19:35 »
Man slipper ikke godt fra at lave et ildsted ovenpå et trægulv.
Det hjælper ikke meget med en jernplade med mindre der kommer en temperaturstabil isolering under. Asbest ville være ideelt.
I mangel heraf kan bruges en conlitplade. Den er at rockwool uden brændbar lim eller olie.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2010 - 19:52 »
Siden jeg sendte mit første svar har jeg opdaget, at gruekedler stadig forhandles - nok mest brugte. De bruges ofte til alt andet end tøjvask, fx ølbrygning eller plantefarvning.
Den type, der er beskrevet i det oprindelige indlæg, lader til at være bred foroven og smal forneden og bør alene af den grund fæstnes til et ikke brændbart gulv.
Hertil kommer en vægt på ca. 200 kg, når den er i brug, med en ret lille understøttelsesflade.
Så uden at mine gamle erfaringer kan bruges i denne sammenhæng, ville jeg også mene, at den bør boltes fast til et støbt gulv.
Logget
Mvh. Morten Jødal
efry
Senior
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2010 - 22:36 »
Jeg har prøvet at google på Gruekedel og må konstatere, at der findes mange forskellige udformninger, lige fra nogle ret fikse med gasbrænder til store opmurede stativer.
Vi må nok have et billede eller en mere nøjagtig beskrivelse af den aktuelle kedel, for at kunne give nogen som helst råd.
Den, jeg kendte, stod på fire støbejernsfødder, så ildstedet, der også var i støbejern, var omkring 20 cm over gulvet. Den kunne i hvert fald rent brandteknisk sammenlignes med en brændeovn, så en metalplade burde være tilstrækkeligt.
Den var ikke boltet fast for jeg har været med til at skubbe den, da der skulle foretages bygningsarbejder.
Logget
eigilw
Senior
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2010 - 22:51 »
Tak for alle svarene. Jeg får fat i et billede af den aktuelle gruekedel med mål.
«
Senest Redigeret: 16, Januar 2010 - 12:06 af eigilw
»
Logget
Venlig hilsen
Eigil Winkel
harbst
Senior
«
Svar #8 Dato:
13, Januar 2010 - 12:19 »
Jeg har oplevet flere tilfælde af brand i huse , hvor gulvet under en brændeovn er antændt fordi der kun var en jernlplade uden isolering under.
Træ som i lang tid opvarmes til omkring 100°C eller mere nedbrydes langsomt til noget som til sidst selvantænder.
Fænomenet går ofte under betegnelsen pyrofor antændelse.
Der er megen misinformation om emnet. Læser man bygningsreglementet og visse andre steder kaunne man tro at træ kan antændes ved godt 80°C. Man skal over 200°C før der sker noget på kort tid.
Logget
Jørgen Harbst
eigilw
Senior
«
Svar #9 Dato:
14, Januar 2010 - 22:06 »
Tak for bidragene. Jeg har foreløbig kun fået et billede uden mål, men det følger. Lige nu står den på en terrasse, som det fremgår
http://picasaweb.google.com/lh/photo/WpekF0tRE4G34M0xMPBnCw?feat=directlink
«
Senest Redigeret: 16, Januar 2010 - 12:05 af eigilw
»
Logget
Venlig hilsen
Eigil Winkel
eigilw
Senior
«
Svar #10 Dato:
16, Januar 2010 - 12:04 »
Nu har jeg fået nogle flere billeder med mål, de ligger alle sammen her:
http://picasaweb.google.com/eigilwinkel/MyPictures?feat=directlink
Målene er:
Gryden er 61 diameter foroven
42 cm fra top til bund
25 cm nede er diameteren 55 cm
bund 37 ca. lidt vanskeligt at måle da den buer.
Hvis man tager stykket på 25 cm. i højden og 55 i diameter (konservativt) giver det tæt på 60 liter. Plus det løse
«
Senest Redigeret: 17, Januar 2010 - 13:15 af eigilw
»
Logget
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Gruekedel
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Zelenskyj melder om 55.000 dræbte ukrainske soldater
Rusland erklærer sig fri af aftale om atomvåben med USA
Højesteret siger ja til nye valgdistrikter i Californien, der giver Demokraterne fordel
Trump om immigrations-aktioner: 'Man kan måske bruge en lidt blødere tilgang'
Arbejdsretten: Offentlige overenskomster lever ikke op til EU-regler
Nu kan du igen logge på offentlige digitale løsninger
28-årig mand tiltalt for flere overgreb mod mindreårig
Færre myldretidstog i dele af vinterferien
Kommune opretter ekstra herbergspladser til hjemløse på grund af kulden
Trump efter opkald til Xi Jinping: 'Fremragende telefonsamtale'
Politiet deler nyere billede af undsluppet drabsmand
Meloni-engel er fjernet, efter kirke i Rom blev overrendt af besøgende
Banedanmark: Færre tog på grund af bebudet snevejr
Influenzasmitten stiger fortsat
Se hvordan snevejret rykker op over Danmark i morgen
Europa-Parlamentet genoptager behandlingen af handelsaftale med USA
Dømt for vanvidskørsel på elløbehjul
Trump trækker 700 føderale betjente ud af Minnesota
Alderskrav fjernes på meritpædagoguddannelsen
Københavns Politi har 'patruljer flere steder' for at finde fange på flugt
Nyt fra ing.dk
OT-sikkerhedsfirma har set det meste, men sjældent noget så useriøst
Ladestationer udsat for omfattende kabeltyveri: Frostgrader gør det »ekstra kritisk« lige nu
It-chef vil have ministers hjælp: Ét projekt kan løsne Microsofts og Googles jerngreb om kommunerne
Underskriver stor aftale med tyskere: Tre typer ammunition på vej til Danmark
Derfor gik Bornholm i sort … og nej, det var ikke kæmpebatteriet: Direktør kalder forløbet for »stærkt bekymrende«
Trods vilde målinger og klare advarsler: Søværnet udsætter besætninger for ekstrem partikelforurening
16 organisationer i oprør: Vi stækker fjernvarmen selvom vi skal af med olie- og gasfyr
Kina går forrest: Forbyder skjulte dørhåndtag på el- og hybridbiler efter flere dødsulykker
To russiske satellitter kommer tæt på europæiske: Mistænkes for aflytning
Road pricing-udspil fra IDA får hård medfart: »Ikke lavet af økonomer«
Forsvaret får hårdest tænkelige kritik for behandling af fortrolige oplysninger: Her er en af synderne
Microsoft udleverer krypteringskoder til FBI: Nu kommer professor med opråb til danske kunder
Regeringen løber fra løfte: Miljøberedskab på havet vil halte i årevis
De fleste er nøgne eller letpåklædte: Kun tre statuer af kvindelige videnskabsfolk i Danmark
Nasas måneraket er igen utæt: Måtte stoppe nedtælling før tid
GoMore dropper samkørsel: »Ikke nok opbakning til idéen«
Danmarks største batteri har sat stikket i kontakten: Kan holde 200 MWh
Officielt: Aalborg Portland byder på CCS-puljen
Så kom forklaringen på bornholmsk strømafbrydelse: Pilen peger på kæmpebatteri
Tech-dronningens fald: Dansk stjerne-iværksætter indstilles til konkurs-karantæne
De ville være et europæisk alternativ til SpaceX: Nu styrer dansk raket-fabrik mod konkurs
Se listen: Disse 11 danske virksomheder har forældede spildevandstilladelser - i strid med EU-regler
Chromebook-sagen slutter med alvorlig kritik: 51 kommuner skal rette op
Leder: Vi zig-zagger os væk fra Microsoft, Amazon og Google. Det holder ikke!
Onboarding af humanoide robotter i arbejdsstyrken starter nu: »Vi satser virkelig på den her teknologi«
Her er regnestykket: Så meget koster det at smide Google og Microsoft ud af folkeskolen
København mister cykeltronen: Bortvis hurtige to-hjulede fra cykelstien, lyder opfordringen
Kystmissilforsvar og overvågningsskib på vej til Danmark: Nu er deres placering valgt
Hemmelig dansk it-spiller er storeksportør af spionsoftware: Pil peger mod Mellemøsten
Cyberangreb lammede byggefirma i tre døgn: Branchen er bagud på it-sikkerhed
Spørg Fagfolket: Hvornår giver det mening at få en fæcestransplantation?
Tag med til månerne i solsystemet ...og én som slet ikke var der
Kampen mellem robotter og ufaglærte i fabrikkerne raser: Hos Amazon taber den ene part
1915: Et af Europas største isværker lå på Finsensvej
Spørg Fagfolket: Er det sundt at faste?
Internettet fik Nicholas overbevist om, at kvinder selv var skyld i voldtægt – i dag er han glødende feminist
Fantastisk resultat: Ting på størrelse med virus kan godt være to steder på samme tid
Blogindlæg: Roadpricing kan give meget bedre mobilitet.
For få maskiner og for lidt personale: Dao opruster efter 15.000 henvendelser fra vrede kunder
Kinesisk rakettrin på 11 ton styrter ned: Passerer over Danmark
For første gang i Danmark: Antallet af elbiler overhaler dieselbiler
Blogindlæg: ZQ-3 Endnu en kinesisk raketdel på vej ned
‘Den var som et rumskib, der landede i Danmark’: Nu siger vi farvel til Tesla S (og X)
Blogindlæg: Thomas vil putte ætanol fra alger i tanken
Sikkerheden er under angreb i europæiske lufthavne: Det får chef til at skifte strategi
Magnus har løftet motorhjelmen på populær anti-USA-app: Dybt afhængig af amerikansk AI
Leder: Lad os få ryddet op i det elektriske kaos på cykelstien
De blev kaldt ‘klimaskurk’: Nu afhænger Danmarks klimamål af om de lykkes
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Få styr på produktpasset: »Mange ved ikke, de sidder med en guldgrube af data«