efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Dine ideer lyder spændende, John - men har du regnet på dem?I fx et 5-etagers hus som det du lægger ud med i den anden tråd, betyder din ide vel, at en del af modvægten skal løftes ca. 12 m for at kunne flyttes til den anden side - når elevatoren er oppe og modvægten nede eller omvendt.Umiddelbart er jeg ikke sikker på, at det faktiske energiforbrug bliver mindre end i en traditionel elevator.
John, jeg er helt opmærksom på, at du har startet to forskellige tråde. Jeg ønsker dig held og lykke med andelslejlighedsejendommen, men kan ikke bidrage med mere end de to links, jeg allerede har postet.Derimod er jeg meget hooked på at diskutere sjove konstruktioner og deres energiforbrug.Rent principielt er jeg skeptisk mht. den variable kontravægt. Der er nok mere at hente ved at opsamle energien fra opbremsning og genbruge den ved acceleration. Der er både mekaniske og elektriske metoder til dette (men det vil sikkert blive dyrt!).
For en elevator tror jeg at et rent mekanisk system (af urfjedertypen) er bedst.