* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 63
I alt: 63

Forfatter Emne: Hvor langt kan en usb ledning være  (Læst 22761 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Hvor langt kan en usb ledning være
« Dato: 18, Februar 2010 - 20:32 »
Vores gamle lille og smarte faxmakine kan ikke så godt mere.
Den slags er heller ikke på markedet mere.

Men jeg er faldet for et billigt tilbud på en kombineret printer,scanner ,og faxmaskine med dokumentføder.
For at indstille den skal den kobles på en komputer med en usb-ledning. Så kan vi også bruge den til dokumentscanning og som reserveprinter.

Men der hvor den kan stå er der desværre ca 4 m. til komputeren og en murstensvæg imellem.

Løsningen kunne være en netværksledning og en printerserver ved fax(mv)maskinen.  Det ville dog være en del billigere og strømbesparende med en ca 5 m lang usb ledning, selv om den vil være  svær at få gennem væggen.

Er der nogen som har erfaring eller sikker viden om så lang en usb-ledning.

Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #1 Dato: 18, Februar 2010 - 20:40 »
Vores gamle lille og smarte faxmakine kan ikke så godt mere.
Den slags er heller ikke på markedet mere.

Men jeg er faldet for et billigt tilbud på en kombineret printer,scanner ,og faxmaskine med dokumentføder.
For at indstille den skal den kobles på en komputer med en usb-ledning. Så kan vi også bruge den til dokumentscanning og som reserveprinter.

Men der hvor den kan stå er der desværre ca 4 m. til komputeren og en murstensvæg imellem.

Løsningen kunne være en netværksledning og en printerserver ved fax(mv)maskinen.  Det ville dog være en del billigere og strømbesparende med en ca 5 m lang usb ledning, selv om den vil være  svær at få gennem væggen.

Er der nogen som har erfaring eller sikker viden om så lang en usb-ledning.




Jeg har ikke udfordret den slags personlig, Harbst, men en site jeg fandt diskuterer sagen, i følge mine øjne, ret troværdigt. man nævner at den sikre grænse er 5 m!

Siten:
http://www.everythingusb.com/forums/showthread.php?threadid=804

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #2 Dato: 18, Februar 2010 - 21:15 »
Ja den slags sider med varierende angivelser har jeg også fundet.
Det jeg efterlyser er erfaring eller sikker viden.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #3 Dato: 19, Februar 2010 - 04:31 »
Ja den slags sider med varierende angivelser har jeg også fundet.
Det jeg efterlyser er erfaring eller sikker viden.

Det er der ikke noget der hedder, Harbst! ;-) Hvis du ser nogle producentangivelser, er der altid forudsat et "normalmiljø" mht forstyrrelser. Tidligere (før usb-alderen) var (ordentlige) printere udstyret med både parallelt (Centronics) og serielt (RS-232) grænsesnit. Det parallelle kabel måtte ikke være for langt, 2 m og meget gerne kortere; det serielle kunne være op til 50 m. Jeg har dog, i mit hjem, haft et velfungerende parallelt kabel, som var 8 m, men jeg også oplevet at 1 m var for langt, og at man derfor måtte ty til seriel forbindelse.

Du er nødt til at prøve dig frem i det aktuelle miljø. De 5 m lyder rimeligt, men usb-installationen (fx med evt. hub) kan drille lidt mht stabiliteten!

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #4 Dato: 19, Februar 2010 - 08:18 »
Jeg har selv en multifunktions printer koblet til min pc med et 5 m usb kabel, og det har ikke givet problemer.
Jeg har også været med til at sætte en printer op hvor vi forlængede det medfølgende  usb kabel, med et 5 m forlænger kabel, uden de gav problemer.
Så jeg tvivler på at du vil få problemer. (og et 5 m usb kabel kan erhverves for under 50 kr, så det er da ikke en voldsom investering for at teste)

Mvh

Ole M D

PSP

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
    • http://www.tech-p.dk
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #5 Dato: 19, Februar 2010 - 09:10 »
Jeg har sat en printer op på et 5 m langt kabel. Har kørt upåklageligt i snart 4 år.
vh
Poul Skadborg

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #6 Dato: 19, Februar 2010 - 09:24 »
Hej,

Mine praktiske erfaringer er lidt forskellige alt efter miljø og USB standard.
USB 2 er mere følsom end USB 1 og det er derfor ikke usandsynlig at det kan give dig nogle problemer. Hvis du vælger at bruge USB kablet tror jeg du kan klare det med et der er fornuftigt skærmet så du undgår for meget støj.
Hvis du står for at skulle ud at købe nyt vil jeg umiddelbart tro at en MFP med indbygget netværk ville være at foretrække. I mange af de nyere af disse maskiner er der også indbygget trådløs netværk, så hvis du har et trådløs netværk skal du ikke i gang med kabler eller noget som helst. Derudover vil du kunne bruge printer/scanner fra flere maskiner uden at skulle skifte kabel/flytte dokumenter mellem maskinerne.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #7 Dato: 20, Februar 2010 - 10:37 »
Tak for svarene. Det er opmuntrene at nogen har haft held med n lang usb ledning på 5 m eller mere.
Nu vil jeg prøve det. Jeg vil om nødvendigt ennda skære den over for at få den gennem et lille hul i væggen, og så samle igen , så pænt som muligt.

Selv tror jeg ikke så meget på a støj er problemet. Det er nok nærmere firkantsignalerne, som bliver udvisket til noget bølgeformet, på grund af kablets karakteristiske impedans. Her betyder terminalernes og kablets kvalitet selvfølgelig meget.

Printersignalet behøver ikke at være så hurtigt, så en ide kunne være at finde en gammel hub frem til at sætte imellem, for derved at presse systemet ned på usb1 atighed. Det er vel værd at prøve hvis det ikke umiddelbart virker.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #8 Dato: 20, Februar 2010 - 14:57 »

Printersignalet behøver ikke at være så hurtigt, så en ide kunne være at finde en gammel hub frem til at sætte imellem, for derved at presse systemet ned på usb1 atighed. Det er vel værd at prøve hvis det ikke umiddelbart virker.


Nej, det er rigtig; de fleste printeropgaver er ikke meget krævende. Man kan dårligt mærke forskellen mellem usb 1 og 2. Jeg printer stadig fra en gammel bærbar med kun usb 1, men jeg printer efterhånden ikke ret meget. Hvis jeg husker det, laver jeg et lille prøveprint ca en gang hver uge for at holde gang i dyserne! ;-)

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #9 Dato: 22, Februar 2010 - 08:22 »
Jeg sidder selv med en 5m usb forbindelse til min printer. Jeg har både oplevet det virke perfekt over længere tid, samt virke knap så perfekt (som det er nu).

Pt. skal jeg tænde for min printer lige før jeg skal printe, ellers kommer der kun en fejlbesked. Er dog ikke sikker på om det er kablet eller printerdriveren (eller en kombination).

vh.
Claus

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #10 Dato: 22, Februar 2010 - 11:13 »
Fra USB egen side http://www.usb.org skrives der:

The cable length was limited by a cable delay spec of 26ns to allow for reflections to settle at the transmitter before the next bit was sent. Since USB uses source termination and voltage-mode drivers, this has to be the case, otherwise reflections can pile up and blow the driver. This does not mean the line voltage has fully settled by the end of the bit; with worst-case undertermination. However, there's been enough damping by the end of the bit that the reflection amplitude has been reduced to manageable levels. The low speed cable length was limited to 18ns to keep transmission line effects from impacting low speed signals.

Da der kan være store forskelle mellem forskellig elektronik på, hvorledes det kan detektere de enkelte bits, og hvor følsomt det er for reflektioner, er det sandsynligt, at visse implementeringer er i stand til at håndtere større længder, mens andre ikke er det. Der er her tale om en designparameter, der er beregnet ud fra worst-case, så fordi et langt USB-kabel virker i en opstilling, er det langt fra givet, at det også virker for andre implementeringer.

Vær opmærksom på, at hvis du overskærer kablet vil det give anledning til en ekstra mistilpasning, hvor du samler det. Dette kan bringe en ellers fungerende opstilling til at fejle.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvor langt kan en usb ledning være
« Svar #11 Dato: 22, Februar 2010 - 17:15 »
Tak for svaret efry.

Jeg er godt klar over det med reflektionerne fra det overskårne kabel. Derfor skal det samles så pænt som muligt.

Jeg forstår din kilde som at usb ikke terminerer med den karakteristiske impedans, og man derfor får refleks, som sætter begrænsningen. Det var da et lavteknologisk princip.

Det viser også at usb, åbenbart kun er egnet til udstyr, som står tæt på computeren. 

Jeg forsøger nok alligevel.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk