* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 42
I alt: 42

Forfatter Emne: Accessforespørgsel  (Læst 8882 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Accessforespørgsel
« Dato: 10, Marts 2010 - 14:37 »
Jeg har gennem en del år arbejdet med en biblioteksdatabase i Access - oprindelig 97, senere opdateret til 2000.
Nu er der kommet en ny bruger til, som har efterspurgt en ekstra facilitet, der har givet mig grå hår i hovedet, og jeg spørger derfor her, om der er en Access-høg i panelet?
En bog kan være registreret med en lang række oplysninger, herunder serietitel, og ønsket er nu at indlægge en liste over andre bøger i samme serie i skærmbilledet.

Jeg kan godt oprette en forespørgsel på serietitel - no problem.
Men brugerønsket er, at forespørgslen skal køre automatisk, når en ny post vælges, og altså vise de bøger, der hører til samme serie som den aktuelle post.
Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg får indholdet af et felt i en formular overført automatisk som parameter i en forespørgsel (der bliver indlagt som underformular i samme skærmbillede)?
« Senest Redigeret: 10, Marts 2010 - 14:41 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Accessforespørgsel
« Svar #1 Dato: 10, Marts 2010 - 16:25 »
Denne forespørgsel er hermed annulleret!

Efter først at have forsøgt at tænke - og siden endda læse ::) - mig til løsningen uden at finde svaret, gik jeg bare i gang, og miraklet skete:

Da jeg havde oprettet min forespørgsel,  satte jeg den ind i den ønskede formular som underformular (med "træk-og-slip"), og så fandt Access selv ud af, at der var felter i den, der kunne kobles til hovedformularen. Jeg valgte det ønskede - og vips! Så er der kun layout tilbage.

Jeg vil til gengæld formulere et andet spørgsmål:
Access er nu den eneste MS Office-applikation, jeg absolut ikke kan undvære, primært på grund af mit efterhånden højtudviklede biblioteksprogram.

Ved nogen:
1. Om Access er udviklet væsentligt siden version 2000?
2. Om der findes relevante alternativer?
Det er her et absolut krav, at en Access 2000 database skal kunne importeres problemfrit!
Jeg er begyndt at grue for den dag, da mine gamle CDer ikke længere kan indlæses på en ny PC, så jeg tvinges til at finde et alternativ.

Forøvrigt har jeg bemærket , at M$ for mange år siden ændrede fokus for Access: I de første Office-versioner var der en relativt simpel database, som jeg lærte at bruge ved "trial and error". I Office 97 var den blevet avanceret, så jeg anskaffede en lærebog - men jeg kom langt ved at begynde med en medfølgende "wizard". Forsiden er stadig derfra, resten har ændret sig til ukendelighed ved mine hænders værk.er
Da jeg siden skiftede til version 2000, kunne jeg konstatere, at alle de gode wizards var borte - nu var der nogle andre til opbygning af en lagerstyringsbase, salgsstatistik og lignende unyttige sager ...  ;)
Med andre ord: MS havde opgivet private som brugere af databaser.
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Accessforespørgsel
« Svar #2 Dato: 10, Marts 2010 - 21:22 »
Hej Morten,

Jeg har aldrig været ret meget tilhænger af Access, det er sikkert fint til rigtig mange ting, men som et professionelt værktøj i en virksomhed med flere brugere af samme DB er den altså ikke god nok. Jeg er ikke klar over om der er sket ret meget siden 2000, i de virksomheder jeg har været i har vi i IT afdelingerne altid undveget Access i så høj grad som muligt. Videre til det relevante...
Jeg har i forbindelse med foreningsarbejde udviklet en simpel medlemsdatabase i OpenOffice Base. Det virker enkelt og alternativt, der er umiddelbart finde guides til at oprette de forskellige ting man har behov for.
Hvis du har lyst til at prøve det kan du tage en kopi af din Access database og oprette forbindelse til den fra OpenOffice, det er let enkelt direkte når du vælger åben.
Jeg har ikke en relevant database til at teste hvordan det fungerer, men umiddelbart bør der ingen problemer være at få fat i data. Du skal dog i gang med at genopbygge din grafiske brugerflade forfra !
Hvis du har lyst til at prøve Access 2007 kan du downloade en prøveversion af Office 2007 professional hvor Access er inkluderet i. Så har du 60 dage til at teste det af :-)

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Accessforespørgsel
« Svar #3 Dato: 10, Marts 2010 - 21:33 »
Hej Tommy.

Tak for svaret.

Du har sikkert ret, og din opfattelse understøtter sådan set min principielle uvilje mod firmaet M$ og deres særformater.
Men tilbage står, at for ca. 12 år siden var Access den første egentlige relationsdatabase, jeg fik fat i, jeg havde hidtil kun kendt simple databaser med muligheder, som de fleste private idag bruger Excel til (næsten alle har lært at sortere uden at korrumpere sammenhængen i deres data).

Jeg er glad for OpenOffice, men netop databasefunktionen har jeg aldrig rigtigt fået greb om. Er der et sted jeg kan læse mere?
Det er på forhånd en hurdle at skulle opbygge den grafiske brugerflade forfra - og jeg er også bekymret for, om mine MANGE relationer overlever flytningen!
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Accessforespørgsel
« Svar #4 Dato: 10, Marts 2010 - 22:03 »
Hej,

MDB formatet er en flad databasefil uden det store fikumdik og du kan hive fat i den med OpenOffice Base direkte eller med OO Calc igennem en ODBC forbindelse. Dine relationer (mener jeg) ligger i MDB filen og de skulle derfor gerne følge med når du åbner databasen med Base.
Jeg vil tro at du føler dig nogenlunde hjemme i Base hvis du har været vant til at bruge Access 2000. Det er længe siden jeg har haft fat i Access, men jeg mener at brugerfladen langt hen af vejen minder om Base.
Om ikke andet kan du prøve at åbne den og bruge en times tid i Base, det vil sandsynligvis hurtigt give dig en idé om hvorvidt det kan dække dit behov / om du rimelig hurtigt kan genopbygge brugerfladen.

MVH Tommy

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Accessforespørgsel
« Svar #5 Dato: 10, Marts 2010 - 22:10 »
Ang. spørgsmålet om at læse mere så er jeg ikke klar over hvor man lige finder noget, men Youtube giver flere videoer som måske kan hjælpe dig med et give et indtryk af OO Base.

MVH Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk