* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 62
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 73
I alt: 73

Forfatter Emne: Den blå stork i Tyskland  (Læst 11269 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Den blå stork i Tyskland
« Dato: 10, April 2010 - 14:32 »
Så I den blå stork i TV i går? Umiddelbart mistænker jeg at den har spist et eller andet med i halv tskf metylenblåt i, men jeg er lidt usikker på om membransystemet i kroppen tillader den slags at passerere ud i fjærdragten. Er der nogen der ved besked?

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Den blå stork i Tyskland
« Svar #1 Dato: 10, April 2010 - 15:35 »
De tyske oritologer der har udtalt sig hælder mere til at den har taget et bad i et eller andet på trækket mod nord. De regner med at farven forsvinder hen over sommeren, men at den nok kommer til at se lidt spættet ud når de nye fjer sidder mellem de blå.
Den har i øvrigt nu fundet en kone med normal farve.

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Den blå stork i Tyskland
« Svar #2 Dato: 11, April 2010 - 09:10 »
Man tilsætter røde farvestoffer til Flamingoernes føde i zoologiske haver da de ellers vil miste deres lyserøde farve og blive hvide.
Muligheden for at den har indtaget noget blåt foreligger derfor.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Den blå stork i Tyskland
« Svar #3 Dato: 11, April 2010 - 20:42 »
Muligheden for at den har indtaget noget blåt foreligger derfor.

Ja, helt bestemt - men jeg tror ikke det er tilfældet her.
De lyserøde flamingoer indtager som naturlig føde en hel del "krill" med diverse røde farvestoffer, og tilføres de samme farver ikke via den alternative føde, der gives i zoologiske haver, vil fuglene blive hvide.
Men der er stor forskel på farvestoffer! Den allergroveste opdeling er mellem de vandopløselige og de fedtopløselige, som slet ikke kan enes, og derudover er der forskel på udskilningshastigheden og -mekanismen, hvis stoffet indtages.
Methylenblåt udskilles ekstremt hurtigt gennem vand/urin og er derfor velegnet til festjokes (bortset fra at tricket med at putte en sjat i en flaske øl og efterfølgende gøre testpersonen opmærksom på urinens farve efterhånden er for velkendt), men skal en stork have en helt blå fjerdragt, skulle den have indtaget stoffet dagligt gennem hele fældnings- og fjersætningsperioden, og det lyder usandsynligt.
Selv har jeg for mange år siden indtaget umådeholdne mængder af rødbeder: efter et uheldigt forsøg på at dyrke "rød"sagen i min køkkenhave, kogte vi alle de små mislykkede frugter og spiste dem som tilbehør til en enkelt middag; det resulterede i blodrød urin. På daværende tidspunkt var en ældre bekendt netop død af prostatakræft, og hans kone havde beskrevet hans blodige urin, så det var skræmmende!
Men heldigvis fadede farven ud efter et par vandladninger, og der kom ingen røde hudskæl, som efterfølgende skulle slides af  ;D
Mvh. Morten Jødal

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Den blå stork i Tyskland
« Svar #4 Dato: 12, April 2010 - 10:43 »
Tjah...min første tanke var, at den på sin årlige tur sydpå har været på "badetur" i et af de åbne kar under fri himmel, som der i den 3. verden benyttes til indfarvning af tekstiler.  :-\
Henrik

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Den blå stork i Tyskland
« Svar #5 Dato: 12, April 2010 - 13:10 »
AHA! Den har været ved Blåvand  ;D   Undskyld ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Den blå stork i Tyskland
« Svar #6 Dato: 12, April 2010 - 13:47 »
Ja, det forklarer hvorfor der var rester af storkefjer i det sidste sæt sengelinded jeg købte i Jysk......

Uanset årsag, så bliver det spændende at se hvordan deres unger kommer til at se ud - og det ville også være interessant at få lavet en analyse af de blå fjer, når ellers storkehannen har smidt et par stykker af dem..

vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk