* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges  (Læst 24848 gange)

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Dato: 15, April 2010 - 11:25 »
Hej med jer

Jeg har et lille problem I måske kan hjælpe med ?

Mit TV har "kun" MPEG2 tuner og min HD/DVD optager har kun analog tuner jeg har derfor for ca. ½ år siden købt en Sagem MPEG4 tuner. Problemet er nu at jeg ikke kan optage et program samtidig med at jeg ser et andet (hvis begge programmer sendes som MPEG4). Nu har jeg så fundet en Sagem DTR 94250 box med 2 tunere og det lyder så også meget godt, men jeg kan ikke udfra de tekniske specifikationer se om det er 2 MPEG4 tunere eller om det måske kunne være én MPEG2 + én MPEG4 tuner.

Er jeg så heldig at der måske er en af jer der allerede har en box i Sagem DTR 94xxx familien ? ps. xxx står for størrelsen på HD.

Skulle der være en der kender en anden box med 2 x MPEG4 tunere og HD (helt perfekt ville det være hvis der også var et DVD-drev).

Pft

John
Med venlig hilsen
John

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #1 Dato: 15, April 2010 - 12:21 »
Jeg har også været lidt varm på en HD optager med to digitale modtagere.

Men så var jeg ude for at købe noget andet hos en lokal tv antenne mv. mand . Hanhavde adskillige af den slags som returvarer og fortalte, at der desværre var fejl på mange af dem. Derfor ville han helst ikke sælge flere, før der kom en anden og bedre model.
Jørgen Harbst

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #2 Dato: 15, April 2010 - 13:18 »
Hmm, lyder ikke godt.

Jeg har efterhånden søgt på nogle stykker fra flere forskellige fabrikater - fælles for dem er dog at de tekniske specifikationer er svært tydelige mht. type af tunere. Jeg har ikke kunne finde én enste hvor der direkte står at "Twin Tuners" = 2 x MPEG4 tunere. Er det noget andet jeg skal se efter i specifikationerne ?

Mht. til Harbst (skal der et "s" på her?) indlæg har jeg også efterhånden læst en del brugeranmeldelser - ingen af dem nævner noget om at det skulle være noget skrøbeligt grej !

Da de fleste brugeranmeldelser af den type boxe er af svensk oprindelse, har jeg heller ikke kunne blive klog på om boxene indeholder 1 eller 2 MPEG4 tunere  >:(

Jeg var forleden forbi Elgiganten for at spørge en ekspedient - jeg følte mig som Mik Øgendal i den reklame han for tiden laver med Rune Klan - jeg fik ham kun til at sige at der er MPEG4 tuner i den Sagem DTR 94250 box jeg har kig på ??? - ikke om der er 2 eller om det er en af hver.

mvh

John
Med venlig hilsen
John

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #3 Dato: 15, April 2010 - 14:22 »
Hej John,

Jeg har forstået konceptet sådan at du har en DVB-T tuner som er i stand til at modtage det digitale signal. Efter modtagelsen af det digitale signal har du noget andet hardware/software til at behandle den datastrøm du får ind.
Hvis boksen er i stand til at modtage DVB-T signalet for to forskellige frekvenser så skal dekoderen bag være kraftig nok til at kunne håndterer dekodningen af to MPEG4 datastrømme på samme tid (en fra hver frekvens/kanal).
Med ovenstående forståelse vil jeg tro at når man skriver den er MPEG4 kompatibel og den kan vise en kanal samtidig med at man optager så kan den håndterer to samtidige MPEG4 kanaler.

Hvis der er nogle der mener at jeg har en fuldstændig forkert opfattelse af digital TV må de meget gerne rette mig... Jeg er ikke så sikker i min sag at jeg vil garanterer for rigtigheden af ovenstående :-)

MVH Tommy

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #4 Dato: 15, April 2010 - 14:30 »
Ja, det er også sådan jeg håber at den vil/kan virke, men hvorfor skriver de det så ikke bare klart ?

Tak for svar så langt, håber at der kommer flere  ;)

John
Med venlig hilsen
John

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #6 Dato: 15, April 2010 - 16:00 »
Den brugervejliedning står det ikke i. Jeg er sikker på at John har været der før dig.

Bent.

ttn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #7 Dato: 15, April 2010 - 17:44 »
Hej,

jeg har en Dilog DT-655 HD med to tunere. Er købt i Elgiganten med
en 160 GB hardisk (som larmer og er dårlig).

Begge tunerere kan dekode både MPEG-2 og MPEG-4 (og SD og HD), kan optage
en kanal og se en anden samtidig.

Er egentlig meget godt tilfreds med den pånær

- den medfølgende harddisk er noget lo.., og interfacet e-SATA er lidt besværligt hvis
man vælger at købe en selv (men det er muligt). En 2.5'' USB hard disk havde været en meget bedre mulighed med strømfødning fra USB kabel (men er desværre ikke muligt).

- alt hvad der optages er krypteret på harddisken og bundet til din version af apparatet. Så hvis det går i stykker (eller du vil have en ny) er alle optagelser tabt (håber ikke at det
også sker ved en firmware-update).
Så langt går man for at beskytte mod pirat-kopiering og distribution af optagne film at man rent ud sagt pis... på os som bare bruger apparatet som tiltænkt.

Der findes nogle som ikke krypterer den gemte optagelse, men ikke denne model.

Mvh Torben.

PS: Jeg er ret sikker på at hvis der er to tunere i et apparatet I kigger på, og den ene kan MPEG-4, så kan begge.

Sørensen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 70
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #8 Dato: 16, April 2010 - 08:32 »
"So ein Ding" anmelte Sagem i nov 2009. Se udsendelsen her: http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2009/11/20090610134722_1_1_1_1_1.htm

mvh
Torben

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #9 Dato: 16, April 2010 - 09:35 »
God morgen de herre.

Ja Efry, Bent har ret, jeg har været manualen og de tekniskespecifikationer i gennem. Men det er jo netop der jeg ikke syntes at jeg kan finde et klart svar.

Som Torben skriver er jeg også ved at få den opfattelse at de to tunere hver især kan dekode MPEG2 og MPEG4 - det er så op til "splitterene" (processern ?) at tage sig af fordelingen af de forskellige kanaler man ønsker at se/optage samtidig.

Jeg vil i løbet af weekenden tjekke Nicolej Sonnes anmeldelse i So ein Ding - alt for kort program i øvrigt  ;)
Med venlig hilsen
John

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #10 Dato: 16, April 2010 - 10:02 »
Jeg har præcis sådan en Sagem 94250 med 2 tunere.

Jeg har aldrig tænkt over, om begge tunere - eller kun den ene - er MPEG 4, da jeg typisk optager en af de kanaler, der alligevel sendes som MPEG 2, mens jeg ser en anden kanal.

Jeg vil checke det i løbet af weekenden!

Jeg har ikke bemærket tekniske problemer overhovedet med min Sagem box, dog vil jeg advare mod støjen! Der sidder en lille blæser i boxen, som kværner konstant + de typiske lyde fra en arbejdende harddisk.

Det er ikke en, man glemmer at slukke for!

Jeg vender tilbage, når jeg har checket tunerne.

Henrik

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #11 Dato: 16, April 2010 - 13:07 »
Alle tiders Henrik - det var lige den type erfaring jeg lete efter  ;D

Ser frem til dit resultat.

Mvh

John
Med venlig hilsen
John

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #12 Dato: 16, April 2010 - 18:08 »
Så har jeg lige brugt 15 min på at bliver klogere på Sagem DTR 94xxx. Jeg ved ikke om det kan siges mere klart - men, hvis det jeg leder efter er en box der kan vise et program samtidig med at der optages et andet (i MPEG4 format) så kan denne klare opgaven.

At boxen ikke er særlig god til musik, feriebilleder samt at kopiere over til et eksternt medie er da ergeligt, men det var ikke det jeg skulle bruge.

Sagem DTR 94250 (250 GB HD) koster lige over 2700 på nettet - så med minder der kommer nye indlæg i løbet af de næste dage er det nok den vej jeg vælger  :)

Tak for input så langt.
Med venlig hilsen
John

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #13 Dato: 17, April 2010 - 20:53 »
Så har jeg testet boxen!

Det er 2 stk MPEG 4 tunere i Sagem DTR 94250'eren - konstateret ved den simple test, at jeg kunne optage DR Kulturkanalen, mens jeg så DR HD. Den er i øvrigt i stand til at optage 2 kanaler samtidigt (ligeledes MPEG 4), dog kan man så ikke zappe mellem andre kanaler, end de 2 man optager.

Jeg bruger kun boxen til fjernsynskiggeri, så jeg kan ikke give en bedømmelse af alle de andre funktioner, som den har indbygget (se feriebilleder osv), men til fjernsynskiggeri er jeg godt tilfreds med produktet.

Den er ret brugervenligt opbygget i menuerne, og at programmere en film, man vil optage, er behageligt let. Man åbner menuen med programoversigt, navigerer hen på den ønskede film med fjernbetjeningens piletaster og trykker på fjernbetjeningens røde optageknap, voila! Ikke noget med at sidde og fedte med lange talkoder fra avisens programoversigt som med den gamle analoge harddiskrecorder.

Det skal dog nævnes, at jeg heller ikke anvender boxer-kortlæseren. Når først licensen er betalt, er jeg en tand for nærig til yderligere betaling for at se fjernsyn (til mine børns fortrydelse), så boxer-kortlæseren kan jeg heller ikke give en bedømmelse af.

Henrik

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Erfaringer med HD-optager med 2 tunere søges
« Svar #14 Dato: 17, April 2010 - 21:06 »
Tak for indsatsen Henrik.

Som du nok kan se af tråden er er jeg nu kun endnu tættere på at handle  :D
« Senest Redigeret: 18, April 2010 - 12:33 af John Wellendorph »
Med venlig hilsen
John

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk