* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 25
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 21
I alt: 21

Forfatter Emne: Elektronisk rustbeskyttelse  (Læst 20309 gange)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Elektronisk rustbeskyttelse
« Dato: 26, Maj 2010 - 23:47 »
Jeg er ved at restaurere en 45 år gammel Morris 1000.
På engelske "Morris Minor Owners Club" ( http://www.mmoc.org.uk/viewtopic.php?t=32763 ), som er mig en stor hjælp og inspirationskilde i arbejdet, er jeg stødt på denne elektroniske rustbeskyttelse http://www.ruststopshop.com/products/cat.cfm .
Da jeg aldrig tidligere har hørt om dette "vidunder" er jeg noget skeptisk.

Er det bondefangeri eller er der noget om snakken?
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #1 Dato: 27, Maj 2010 - 12:11 »
Der er, som de skriver i annoncen "no magic" i metoden, den er velkendt.
Den kaldes katodisk beskyttelse og er en del anvendt til beskyttelse af nedgravede tanke og undersøiske konstruktioner.
Hvis du googler på disse søgeord, får du mange relevante hits.
Metoden er baseret på, at al oxidation kemisk set er afgivelse af 1 eller flere elektroner.
I tilfældet jern: Fe -> Fe2+ + 2 e-
Der sker naturligvis en hel masse mere, elektronerne skal jo have et sted at gå hen, og netop rustprocesserne er ekstra komplicerede.
Men den katodiske beskyttelse bygger på, at når man tilfører en lille negativ spænding, kommer der lettere tilgængelige elektroner til resten af processerne (eller i heldigste fald går de helt i stå), og så bliver jernet ved med at være jern.

Som (lidt indirekte) skrevet forudsætter metoden et fuldt opladet batteri, og der er  - meget fornuftigt - indbygget elektronik, der forhindrer systemet i at tappe energi af batteriet, mens bilen står stille.

Min umiddelbare vurdering er, at det skrevne står til troende - men også forbeholdene! Her især, at systemet kun virker ved at forebygge rust i en bil, der bruges regelmæssigt (og ikke får lov at stå med saltlage på i garagen efter en tur ud på vinterens veje).
Ligeledes gælder det, at katodisk beskyttelse medfører et løbende energiforbrug, som vil kunne ses på din benzinregning. Du kan mindske forbruget ved at sørge for en traditonel rustbeskyttelse også.
« Senest Redigeret: 27, Maj 2010 - 12:13 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #2 Dato: 27, Maj 2010 - 20:21 »
Og hvad ved i om Morris 1000 om jeg må spørge?

I venstre side af billedet ses noget SØLV på gulvet. He-he; det er ALLE bolte til min Morris der er blevet ny-galvaniserede.


Uploaded with ImageShack.us


Rammen er naturligvis åbnet og sandblæst ind-ud vendigt, lakeret med autolak, behandlet med antitrust og herefter kom toppen på.

Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Og hvis i tro at manden (mig) kun mangler resten, kan jeg oplyse at bilen blev synet og godkendt ca. 1988 selv om den første sysnsmand ophidset råbte; "Her har vi en Told sag". Hans overordnede kunne bælere ham dog om at det er lovligt og male sin undervogn.
Fik bilen solgt for 5000,- synet og beset.

Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #3 Dato: 27, Maj 2010 - 20:55 »
Det var således at de engelske vogne havde plus på stel til forskel fra alle andre der havde minus.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #4 Dato: 27, Maj 2010 - 21:53 »
Det var således at de engelske vogne havde plus på stel til forskel fra alle andre der havde minus.


Det er sandt!
Jeg har aldrig tænkt på om det kunne have indflydelse på rustdannelse. -Kan nogen her bekræfte dette, vil jeg selvfølgelig ændre det i forbindelse med restaureringen?
http://www.mmoc.org.uk/viewtopic.php?f=11&t=32759

Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #5 Dato: 28, Maj 2010 - 00:26 »
Mønnikes indlæg mindede mig om en gammel debat om emnet, som vist kørte i "Motor" i tresserne.
De mest vidende dengang kom frem til det resultat, at det var uden betydning på grund af stellests store masse i forhold til det elektriiske system og bilens generelt dårlige jordforbindelse, som alligevel gav stellet et svævende potential.

Og så er pointen:
Selv om dimsen som sådan er "not magic, but solid science", vil den - på grund af den dårlige jordforbindelse, som alligevel giver stellet et svævende potential - nok i praksis vise sig helt værdiløs.
Så jeg fraråder et køb, hvis de ikke kan fremvise meget solide testresultater.
Beklager mit første ufuldstændige indlæg  ???
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #6 Dato: 28, Maj 2010 - 03:41 »
Mønnikes indlæg mindede mig om en gammel debat om emnet, som vist kørte i "Motor" i tresserne.
De mest vidende dengang kom frem til det resultat, at det var uden betydning på grund af stellests store masse i forhold til det elektriiske system og bilens generelt dårlige jordforbindelse, som alligevel gav stellet et svævende potential.

Og så er pointen:
Selv om dimsen som sådan er "not magic, but solid science", vil den - på grund af den dårlige jordforbindelse, som alligevel giver stellet et svævende potential - nok i praksis vise sig helt værdiløs.
Så jeg fraråder et køb, hvis de ikke kan fremvise meget solide testresultater.
Beklager mit første ufuldstændige indlæg  ???

Det var fint at du kom med svar nr. 2, Morten, så behøver jeg ikke skrive så meget! ;-) Dimsen bygger på en luftig "skrivebordstænkning" om et katalytisk bad, men problemet er at "badets" pol ikke er til at få fat i!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #7 Dato: 28, Maj 2010 - 11:13 »
et katalytisk bad

Vi er vist helt enige, John (da jeg først havde fået tænkt mig om), men på drilleniveau vil jeg alligevel anfægte det citerede udtryk.
"Bad" - måske, hvis man husker gåseøjnene! Men "katalytisk"? Nej, jeg kan ikke finde nogen katalysator - og jeg mener forøvrigt, at der er en del forskel på katodisk beskyttelse og elektrolyse, som du vist mener.

Men den faglige pointe om den usikre pol kan vi være fælles om.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #8 Dato: 28, Maj 2010 - 20:30 »
et katalytisk bad

og elektrolyse, som du vist mener.


Jo, det gjorde jeg vist!  :)

Kjeld

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #9 Dato: 29, Maj 2010 - 11:55 »
Ikke katodisk beskyttelse men kapacitiv!
Det er da vist nytænkning og fantastisk - hvis det virker

couplertec.com.au  skriver
Basically, rust is the loss of electrons from within the metal. Oxygen combines with the metal atom and forms FE2o3 Ferric Oxide, that's rust.
Here we explain Capacitive Coupling in Laymen's Terms.
What we are doing is interfering with the oxidization cycle, in other words, tricking nature.
We achieve this by artificially pumping electrons into the vehicle so our supply of electrons exceeds the demand.
This is achieved by creating a capacitor, our pad that is affixed to the paint acts as the positive plate in the capacitor, the paint becomes the dielectric which in turn holds the charge static (keeps the electrons from flowing away) and the body of the vehicle or structure acts as the negative plate in the capacitor.

So what we are left with is a big capacitor;

       -       1. The pad is the positive plate
       -       2. The paint is the dielectric
       -       3. The body is the negative plate

Electrons are built between the positive plate and the negative plate and the paint keeps them there. How Simple!

counteractrust.com giver også god forklaring

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elektronisk rustbeskyttelse
« Svar #10 Dato: 29, Maj 2010 - 18:21 »
Ikke katodisk beskyttelse men kapacitiv!
Det er da vist nytænkning og fantastisk - hvis det virker

Jeg vil starte med at citere fra teksten:
FE2o3 Ferric Oxide, that's rust
I denne ene sætning er der hele to kemiske fejl!
Den kemiske forbindelse, der omtales, hedder Fe2O3 - i kemisk tegnsprog betyder BÅDE store/små bogstaver OG talplacering noget, og begge dele er der fejl i. Det regner jeg dog kun for 1 fejl, den anden er "that's rust". Fe2O3 er tværtimod en meget stabil forbindelse, og en overfladebelægning af dette stof er højst ønskelig i fx kedelrør, da den er tæt og forebygger yderligere oxidation af det underliggende metal. Rust er derimod et oxid/hydroxid af variabel sammensætning, men ofte benyttes gennemsnitsformlen FeO(OH). Rust danner porøse, svampede krystaller og er til en vis grad vandopløselig - hvad enhver, der har set en jernstang i kontakt med beton udendørs, kan bekræfte. Der er altid ruststriber på betonen under jernet.

The power supply or unit is approximately the size of a deck of playing cards and runs off the vehicle battery, drawing less than 30Ma
Her viser forfatteren så, at han/hun heller ikke har forstand på fysik!
For der menes utvivlsomt ikke Ma, men mA: m = milli = 1/1000 M = mega = 1 million!!!
Hvortil kommer, at strømenheden Ampere skal skrives med stort A.

Min tillid til seriøsiteten af et firma, der lader sådan noget sludder gå ud i deres reklamemateriale, er meget lille.

Dertil kommer, at jeg har præcis samme indvending til denne måde at skaffe "ekstra elektroner" på, som til den anden:
For at være beskyttet skal stellets potential være -770 mV eller lavere. Normalt indstilles katodiske beskyttelsesanlæg til -1,0 V for en sikkerheds skyld.
Potential er et ord, der kan oversættes ved "spænding i forhold til jord".
Hvilket igen betyder, at uden en effektiv jordforbindelse kan INGEN elektriske systemer beskytte et stel mod rust!
Stellet i en bil har IKKE effektiv jordforbindelse, og det har eftermonteret apparatur heller ikke, hvis det skal virke, mens bilen kører.
Jeg vil bestemt ikke afvise, at det ene eller det andet af de "geniale" systemer kan flytte rustangreb fra én del af stellet til en anden. Men forebygge dem  - NEJ!
« Senest Redigeret: 29, Maj 2010 - 18:44 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk