* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 77
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 85
I alt: 85

Forfatter Emne: GPS via mobiltlf.  (Læst 7073 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
GPS via mobiltlf.
« Dato: 16, Juli 2010 - 21:33 »
Er der nogle fordele ved at bruge en mobil med gps i stedet for dedikerede dimser, Garmin etc.?

Det jeg specielt tænker på er om der er fordele mht kortmaterialet. Er der fx mobiltelefoner der kan ajourføre kortmaterialet via mobilsignalet?
« Senest Redigeret: 16, Juli 2010 - 21:38 af John Larsson »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: GPS via mobiltlf.
« Svar #1 Dato: 17, Juli 2010 - 00:59 »
Da familien sidste år var på ferie i Slovakiet, havde vi bevæget os ud på Herrens mark - men den var sandelig med på mit barnebarns mobiltelefon med gps, så han kunne sikkert guide os tilbage il det lejede sommerhus.
Der er jo en klar fordel i at have vejvisningen liggende i det apparat, vi alle har på os hele tiden.

Til gengæld tror jeg, at geocachere, som er de største brugere af håndholdte gps'er, vil værdsætte specialfunktioner, der næppe i overskuelig fremtid bliver standard i mobiltelefoner.

Til bilkørsel er vi til gengæld meget glade for at kunne benytte et apparat, der ikke er håndholdt, og som har en meget nem betjening.
Jeg tror også denne type gps vil bestå i en årrække, fordi designet af en bil-gps går i retninger, der ikke er paktiske for mobilbrugere.

Endelig opfatter jeg opdateringsproblemet som relativt lille og mest baseret i, at producenterne mener at kunne tjene penge på denne funktion. Opdatering er i sig selv ikke svær.
Mvh. Morten Jødal

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: GPS via mobiltlf.
« Svar #2 Dato: 17, Juli 2010 - 07:06 »
Jeg mener at Garmin har lavet en GPS/Mobiltelefon, hvor fokus er på GPS delen, i modsætning til Smartphones hvor fokus er på telefondelen. Jeg ved dog ikke hvad den hedder - kan bare huske at den blev forudpræsenteret ved en messe el lign.

Derudover er der lavet en del "off-line kort" til smartphones så man slipper for at data-roame og får en bedre navigationsdel fx. co-pilot og Garmin har også et stykke software til smartphones.

Kender et par motorcykelkørere, der bruger deres smartphones som GPS på ferier (udstyret med holder, vandtæt itui og lader), og dermed slipper for at slæbe en ekstra GPS med. Kan forstille mig at man også kan få bilholdere til dem.

Har selv brugt min (en HTC Desire) et par gange i kbh, til at finde en bestemt vej eller offentlig transport (Google map indeholder og en slags rejseplan - og den er rimeligt opdateret, selv herhjemme på Bornholm).

« Senest Redigeret: 19, Juli 2010 - 09:30 af Leeberg »
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Mogens Larsen1

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 48
    • Vis profil
Sv: GPS via mobiltlf.
« Svar #3 Dato: 19, Juli 2010 - 10:20 »
Jeg har selv en HTC desire og har haft stor glæde af den indbyggede GPS, som nu også er med navigation (og stemmestyring). Den er nok ikke så avanceret som en "rigtig" GPS til bilen med trafikkontrol etc. Men den kunne vise vej i byer og på landet og fungerede upåklageligt. 

Jeg dog i tvivl om hvad det koster at bruge den i udlandet.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk