* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 22
I alt: 22

Forfatter Emne: Brugernavn på Windows XP  (Læst 13281 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Brugernavn på Windows XP
« Dato: 10, September 2010 - 23:17 »
Jeg har flere computere der kører Windows XP.
Adskillige af dem vil, når jeg tænder computeren, stoppe op og spørge om brugernavn og password for Windows. Der er kun een bruger - mig - og jeg behøver kun at trykke enter for at få computeren til at gå videre med at starte op, men computeren gør intet førend jeg trykker enter..
Imidlertid er det irriterende at computeren ikke selv starter op men venter på at jeg trykker på en tast, hvorefter den for alvor går i gang og aktiverer windows. Det tager en rum tid.

Nu vil jeg spørge: Er det muligt at fjerne dette spørgsmål om bruger, så computeren blot starter op og bliver klar, når jeg tænder den?

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Brugernavn på Windows XP
« Svar #1 Dato: 11, September 2010 - 09:36 »
Ja, det er muligt, men hvordan, afhænger af XP-versionen som du bruger.

Der er dog en metode som virker på alle versioner av Windows.

Først må du ændre dit password til noget andet end blankt og siden du egentlig ikke bruger password, kan du jo sætte det til det samme som brugernavnet eller noget andet som du let kan huske f.eks. "password" :D. Det gøres enten ved at trykke ctlr-alt-del og vælge "change password" eller fra kontrolpanelet "Users" 

Derefter henter du Autologon fra Sysinternals her. Med Autologon kan du sætte en funktion i Windows som hedder AutoAdminLogon.
Programmet er selvforklarende: Start det og indtast de informationer det beder om og tryk enable. Et af felterne som det beder om, hedder domain - det tror jeg du kan lade stå blank - alternativt skal computerens navn ind her. Computerens navn finder du under properties på My computer.

På XP-home er det vistnok mulig at sætte automatisk login direkte i et eller andet kontrolpanel, men det er for længe siden jeg har gjort det til at jeg kan huske hvordan.


B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Brugernavn på Windows XP
« Svar #2 Dato: 11, September 2010 - 09:51 »
Det er underligt Gerda for ingen af vore XP forsynede PCer(4 stk) har startproblemer som du nævner. De starter bare, hvormod det apparat jeg skriver på her og nu der er forsynet med Vista opfører sig præcist som du beskrive dine gør det.

Der skal så tilføjes at mine 3 XPer ikke er forbundet med nettet og heller ikke bliver det. Min kones er det  og herfra kan jeg så kopiere de modificationer der kunne være interesante

Jeg kan blive drønmisundelig på min søns private Mac hvor han så sent som igår har vist forskellen på opstartstiden mellem hans spritnye arbejds Lenovo bærbare med Windows 7 og hans bærbare Mac.

Man kommer til at tænke på at den der ager med stude, kommer også med....eller som han udtrykker det: "Man vil ikke have mange chanser, hvis man var forfulgt af en snegl".

Peter Stig Hansen skal have tak for manuduktionen.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Brugernavn på Windows XP
« Svar #3 Dato: 11, September 2010 - 17:52 »
Jeg husker tydeligt den der irriterende logon i XP, har selv oplevet det dengang XP var mit foretrukne (nu overgået af Win 7).

Det var en overgang nr.1 spørgsmål i flere fora verden over.

Der er flere måder, og flere resultater.
Microsoft har en jeg mener jeg selv brugte: http://support.microsoft.com/kb/315231

Alle jeg har hørt om handler om at ændre i reg. databasen.

Hvorfor man skulle have et særligt program kørende for det forstår jeg ikke helt.

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Brugernavn på Windows XP
« Svar #4 Dato: 12, September 2010 - 02:11 »
Hvorfor man skulle have et særligt program kørende for det forstår jeg ikke helt.

Man skal ikke have det kørende - det gør nemlig det lige præsis det der står i den KB, som du henviser til og derefter kan du lukke det igen. Dog er der den forskel, at ens password ikke ligger i registreringsdatabasen i klartekst.

Det var nu ikke på grund af kryptering af password at jeg henviste til dette program -jeg tænkte at det var lettere at bruge et program med en enkel dialog end at skulle ind i registreringsdatabasen og rette manuelt. Men Gerda, hvis du har mod på det, så er det bare at følge instruktionen som Kusco henviser til - den virker ligeså godt som mit forslag. Det gælder dog fortsat, at du ikke kan have blankt password.
« Senest Redigeret: 12, September 2010 - 09:11 af Peter Stig Hansen »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brugernavn på Windows XP
« Svar #5 Dato: 12, September 2010 - 18:35 »
Jeg har heldigvis ikke problemet på husets 2 XP-computere - og jeg tør ikke fremkalde det!
Men jeg har 3 små kommentarer til den hidtidige debat.
1. Det er muligt at lave backup af registreringsdatabasen inden man går i gang med regedit.
2. Man kan også oprette et gendannelsespunkt inden man gør nogetsomhelst - og siden resette systemet til dette punkt.

Af disse to grunde ville jeg ikke være bange for at rette i registreringsdatabasen (det har jeg prøvet med andre problemer, og det er ikke helt så uoverskueligt, som det ser ud på forhånd)
3. Microsoft-logik (som ikke altid er sammenfaldende med almindelig logik) tilsiger, at også valget af opstartmetode må ligge i et valg i registreringsdatabasen. Det bør altså være muligt at resette en parameter til fabrikstilstanden, som jo er, at man IKKE skal angive brugernavn og password (for de XP-udgaver jeg har været hands-on med).
Men jeg kan desværre ikke linke til det helt præcise sted i Microsofts support.
« Senest Redigeret: 12, September 2010 - 22:25 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Brugernavn på Windows XP
« Svar #6 Dato: 12, September 2010 - 22:45 »
Hvis man enabler autologon jvf de opskrifter nævnt og gerne vil ud af det senere,
gøres det ved at holde shift nede mens arbejdspladsen initiere.
Så vil man få en logon dialog igen.

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Brugernavn på Windows XP
« Svar #7 Dato: 14, September 2010 - 22:27 »
Jeg har fulgt Kuscos vejledning på en af mine computere, og det virker.
Når jeg tænder computeren, går den selv hele vejen igennem opstarten og er klar til brug. Nu skal jeg have det indført på de andre computere.

Tak for hjælpen     Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk