* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Password til trådløs router?  (Læst 20010 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Password til trådløs router?
« Dato: 15, November 2010 - 21:10 »
Jeg skulle hjælpe en ældre bekendt med at få en ny bærbar i gang, men den ville ikke godtage passwordet til det trådløse netværk. Vedkommende har en gammel bærbar, som kører fint, men den er dræbende langsom og den har en meget lille harddisk. Den gamle fungerer fint på netværket, men passwordet er muligvis ændret. Er der en måde at få bekræftet hvad passwordet er, altså ved at "malke" den gamle computer?

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #1 Dato: 15, November 2010 - 21:43 »
Hej John,

Jeg er for første gang stødt på at man kan se passwordet i Windows 7...
Umiddelbart kender jeg ikke nogle programmer der er lige til at gå til som kan "sniffe" passwordet. Jeg vil nok finde en manual til routeren og så lave et reset tilbage til fabriksindstillingerne.
Derfra kan manualen fortælle dig hvordan du sætter routeren op igen.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #2 Dato: 16, November 2010 - 00:28 »
Til de gængse routere med ttrådløs funktion , er der to slags password.
Det ene er for at få adgang fra en ledninfsforbundet computer til at indsille routeren og aflæse data om trafikstatistik mv. De fleste routere står nok stadig med fabrikkens standardpassword. Læs i manualen eller prøv 0000, 1234 eller admin.

Det andet er or kryptering af den trådløse del. Jeg vil tro jeres problem er der. Det password ,eller kode kan aflæses, når i via ledning, har lukket den op som terminal eller lan server. 

Hvis der sidste ikke siger dig noget, må du læse den udvidede anual grundigt eller få hjælp af en mere erfaren.
Desværre er en del manualer ubehjælpsomt oversat fra kinesisk, så man bare bliver mere forvirret af dem.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #3 Dato: 16, November 2010 - 10:12 »

Det andet er or kryptering af den trådløse del. Jeg vil tro jeres problem er der. Det password ,eller kode kan aflæses, når i via ledning, har lukket den op som terminal eller lan server. 


Ja, jeg er blevet opmærksom på at vi nok kan logge os på routeren og manipulere/ændre password'et via den fungerende computer, men ejeren har lige meddelt mig at det gældende password nok er fundet i en notesbog, så det bliver første forsøg!  ;-)

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #4 Dato: 16, November 2010 - 10:32 »
Ja, jeg er blevet opmærksom på at vi nok kan logge os på routeren og manipulere/ændre password'et via den fungerende computer, men ejeren har lige meddelt mig at det gældende password nok er fundet i en notesbog, så det bliver første forsøg!  ;-)

Ellers kan du se passwordet på den computer der virker på det trådløse net (jeg gætter på det er en Windows PC). Du går ind under det trådløses net egenskaber, og vælger vis tegn ... har lige testet det både på min Win 7 pc og min gamle XP maskine.

Hvis det rigtige password ikke virker, kan det være at vedkommende der har sat routeren op har slået MAC adresse filtrering til. I så fald skal du logge ind på routeren og tilføje den nye computeres MAC adresse. Dette gøres nemmest ved at åbne en kommando prompt og skrive ipconfig, og finde MAC adressen på det trådløse netkort - og så tilføje denne til routerens positiv liste.
« Senest Redigeret: 16, November 2010 - 10:36 af Leeberg »
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #5 Dato: 16, November 2010 - 16:45 »
Ja, jeg er blevet opmærksom på at vi nok kan logge os på routeren og manipulere/ændre password'et via den fungerende computer, men ejeren har lige meddelt mig at det gældende password nok er fundet i en notesbog, så det bliver første forsøg!  ;-)

Ellers kan du se passwordet på den computer der virker på det trådløse net (jeg gætter på det er en Windows PC). Du går ind under det trådløses net egenskaber, og vælger vis tegn ... har lige testet det både på min Win 7 pc og min gamle XP maskine.


Det lyder godt, men jeg kan ikke se det på min netbook, der kører XP Home!

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #6 Dato: 16, November 2010 - 19:45 »
Log ind på routeren og giv forbindelsen et ny pasord. Sæt PC'erne til det nye pasord.

Login på routeren skal selvfølgelig kendes eller er der ingen vej uden om en reset. Men det er nu altså heller ikke verdens undergang.
Omvendt kan en router fåes for få 100kr, så begynd fra ny.

Login pasord er ofte blankt, altså ingen tekst overhovedet. login typisk "admin".

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #7 Dato: 17, November 2010 - 11:57 »
Log ind på routeren og giv forbindelsen et ny pasord. Sæt PC'erne til det nye pasord.

Login på routeren skal selvfølgelig kendes eller er der ingen vej uden om en reset. Men det er nu altså heller ikke verdens undergang.
Omvendt kan en router fåes for få 100kr, så begynd fra ny.

Login pasord er ofte blankt, altså ingen tekst overhovedet. login typisk "admin".

Jeg ved godt at routere ikke koster meget, men det er mig inderly imod at smide fungerende ting væk! ;-)

Jeg ved godt at man kan logge ind på routeren, men præcist hvor, fx i "meddelelseskilden", kan man nemmest finde IP-adressen til routeren?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #8 Dato: 17, November 2010 - 12:16 »
RTFM

- find manualen for routeren, der står det hele.

Routere har en reset til fabriksindstill, men det er lidt forskellig fra router til router hvordan den aktiveres, så step 1 er at finde det i manualen. Derefter kan man sætte den op på ny.

De fleste routere har default 192.168.1.1 eller 192.168.1.100 som egen ip-adr., men det står jo frit for brugeren at ændre dette under opsætning....
vh.
Claus

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #9 Dato: 17, November 2010 - 13:01 »
Jeg ved godt at man kan logge ind på routeren, men præcist hvor, fx i "meddelelseskilden", kan man nemmest finde IP-adressen til routeren?

Hvis du åbner en kommando prompt og skriver "tracert tdc.dk" (eller en anden hjemmeside), så vil den første ip adresse på listen være routerens.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #10 Dato: 17, November 2010 - 16:53 »
Hvis du åbner en kommando prompt og skriver "tracert tdc.dk" (eller en anden hjemmeside), så vil den første ip adresse på listen være routerens.

Der burde ikke være nogen på WAN siden der kan routerens LAN adresse. Kun WAN IP'en og den er ubrugelig her.

Du åbner en kommando prompt og skriver ipconfig <enter> ...Ved "Standard gateway" står routerens adresse.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #11 Dato: 17, November 2010 - 20:11 »
Hvis du åbner en kommando prompt og skriver "tracert tdc.dk" (eller en anden hjemmeside), så vil den første ip adresse på listen være routerens.

Der burde ikke være nogen på WAN siden der kan routerens LAN adresse. Kun WAN IP'en og den er ubrugelig her.

Du åbner en kommando prompt og skriver ipconfig <enter> ...Ved "Standard gateway" står routerens adresse.


Jeg nåede ikke at bruge den (som test), Kusco, men alt i de tidligere svar, har jeg labbet i mig; hvor er I dygtige!  ;-)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #12 Dato: 18, November 2010 - 20:21 »
Ja, Herrens (Bill Gates?) veje ere uransalige! ;-)

Det kunne alligevel ikke lade sig gøre at fravriste routeren dens password; I den fungerende computer var det overhovet ikke muligt at få øje på andet end intetsigende asterisker, nul åbent password! Så resultatet blev alligevel en nyindkøbt jomruelig router!  ;-)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #13 Dato: 18, November 2010 - 23:32 »
Til forskel fra visse andre væsener, kan man normalt gøre en router helt jomfruelig igen. Man trykker en lille skjult knap , eventuelt medens der ttændes for srømforsyningen.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Password til trådløs router?
« Svar #14 Dato: 20, November 2010 - 11:40 »
Til forskel fra visse andre væsener, kan man normalt gøre en router helt jomfruelig igen.

Ja ved du hvad sådan en knap kunne gøre underværker mange steder  :P

Men der altså mere ved det.

Jeg fik for et års tid siden hævet hastigheden til 12Mbit, jeg har blot aldrig kunnet måle den til 6Mbit.
Efter en række andre problemer med Netværket, hev jeg den gamle ellers "velfungerende" router ud fra 2003.
Jeg købte en D-link router til 230kr. Nu kører vi 12Mbit, ingen problemer mere med pludselige total stop på linien el.lign.
Til med har den en syndflod af muligheder man kan bruge eller lade være.
Fx. sende mig en mail når der har været indbrud(sforsøg).

Det her grej er så relativt billigt og der sker en bunke ting hele tiden i den branche.
Jeg bestemt mig for at skifte skidtet ud hvert 5år fremover.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk