* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: 0,5 liters plastflasker  (Læst 35951 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #15 Dato: 22, December 2010 - 01:28 »
Lag to er nærmest en lak, som flaskerne får udenpå.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #16 Dato: 25, December 2010 - 22:31 »

Kogende vand (samme flaske!): Flasken rummede 397 g koldt vand.


En lille krølle på det her: Jeg har været nødt til at tage øl og hvidtøl ind fra hyndeboksen på terassen i den ret stærke frost, men danskvandet lod jeg bundfryse til jeg skulle bruge det i går. Da de var optøet "manglede" der en pæn sjat af indholdet. Danskvandet var OK, så i dag har jeg kontrolmålt de tomme 2-liters genbrugsflasker. Det viste at at volumen efter bundfrysning/optøning nu er 2,2 liter! Gu'ved om jeg får problemer med flaskeautomaten i supermarkedet?  ;-)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #17 Dato: 26, December 2010 - 11:04 »
Det kan være at du får 10% højere returpant ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #18 Dato: 26, December 2010 - 12:35 »
Hvis min formening holder, hælder du bare 90° vand i flasken, og den får sin gamle facon, fra før den blev koldtdeformeret.
Vi hører gerne om forsøget.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #19 Dato: 26, December 2010 - 14:01 »
- og uanset om du gennemfører harbsts forsøg eller ej, får du næppe problemer med flaskeautomaten.
De sidste¨2-3 år har alle engangsplastflasker, jeg har puttet i den, meldt "ukendt form", men alligevel givet korrekt pant. Jeg tror pantet nu om dage er knyttet til stregkoden.
Dog undtaget de klassiske ølflasker af glas; dem giver automaten også pant for, selv om man har hentet dem i skovbunden vasket fri for enhver etiketterest.

En yderligere lille krølle:
Geocachere har siden sportens fremkomst benyttet 35 mm filmhylstre til den populære størrelse "mikrocache", som er lette at placere bag et vejskilt eller en papirkurv i byerne. De er blevet svære at få fat i nu om dage!
Men organisationen bag har fundet ud af at erstatte dem med "0,5 L plastflasker", som er små plastcylindre, hvor skruelåg og gevind har samme størrelse som på de rigtige flasker, men resten er en lille tykvægget cylinder - altså råemnet til en flaske, der endnu ikke er blæst op med varme.
Egentlig lidt smart!
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #20 Dato: 08, Februar 2011 - 22:32 »
Genbrugsflasker og genbrugsflasker er to forskellige ting, selv når vi kun taler plastflasker.
Så vidt jeg kan skønne, er materialet i begge tilfælde det samme, nemlig PET, men hvor de fleste flasker fremstilles af ganske tyndt plast, som flænses op i strimler og genbruges til især fleece, så findes der også på markedet flasker i tykkere kvaliteter, som genopfyldes som de er.


I min Super-Best her i Hillerød bliver alle plastflasker "shredded"!

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #21 Dato: 09, Februar 2011 - 08:07 »
To indspark til denne debat.

Gerda indleder denne debat tråd med at skrive:
De har dog en mangel: De tåler ikke maskinopvask.

Jeg lagde et par af disse flasker i opvaskemaskinen ved 65 grader. De blev rene, men bagefter kunne jeg se at flaskerne var krympet en smule. De var ca. 0,5 cm mindre end en original flaske, og værst af alt, skrueproppen var ikke tæt længere.


Det har været problemet fra begyndelsen ved introduktionen af plastik-genbrugsflasken: Den kryber ved vask, og da den ikke tåler høje temperaturer må de anvendte rengøringsmidler være skrappere kontrollen bedre (dette er sket ved at indføre "næser" der lugter ned i hver flaske for at sikre at den er ren.)

Desuden kan det nævnes at bryggerirerne modtog klager over at flaskerne sommetider ikke var helt fyldte. Det viste sig at det var de nye flasker som så mindre fyldte ud, men det var kun for at tage hensyn til at flasken kryber ved vask.

Da loven om genbrugs emballage introducerede alu-dåsen blev muligheden for at smelte-om i stedet for at vaske en mulighed. og det har gjort livet lettere for bryggerierne.


Forøvrig har det nuværende folketing - som ikke kan lide genbrug, selv om politikerne ved festlige lejligheder siger noget andet - netop vedtaget en halvering af emballageafgiften fra nytår, som vil skubbe i den forkerte retning.



På engelsk har vi to termer: Recycling og Re-use på dansk kun en Genbrug.

Den lavere pant har helt afgjort flyttet vores genbrug fra re-use (genbrug af flasken) til recycling (genbrug af materialet).

Mit lokale affaldsselskab på Bornholm BOFA har på baggrund af de lavere pant-takster besluttet ikke længere at sortere vin-flasker men i stedet sende dem til Holmegaard som skår til produktion af nye flasker. Pressemeddelelse, 31/1-2011 Glas og flasker giver nu mere miljø for pengene
Påstanden om miljøgevinsten vil jeg godt stille spørgsmålstegn ved - selv om der henvises til en DtU-rapport.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk